Säie: ihmisen evoluutio - mihinkä suuntaan

Edellinen säie: Syvyyden lähteet
Seuraava säie: Stephen Jay Gould kuollut
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: ihmisen evoluutio - mihinkä suuntaan
Date: 02 Apr 2002 01:08:47 -0500

lasse hyyrynen <lasse123 AT welho PISTE com> writes:
> Joo mun puolella tää kiinnostus evoluutiosta on enimmäkseen biologisessa
> maailmassa. Darwinin teorian mukaan evoluutio on heikompien yksilöiden
> karsimista pois (estämästä niitä jättää heikompia geenejään eteenpäin).
> Tätä kun taas ei tapahdu nyky-yhteiskunnissa (ainakaan
> hyvinvointiyhteiskunnissa) niin heikot yksilöt pääsevät heikentämään
> ihmislajia.

Heikkous on aika suhteellista. Heikkous, tai oikeastaan kelpoisuus, on
aina suhteessa eliön ympäristöön. Rampojen tai muuten "heikkojen"
yksilöiden ominaisuudet eivät enää ole heikkouksia, ainakaan yhtä
radikaalisti.

Muutenkin tulee tietysti muistaa, että vaikka terveydenhuolto ja
sosiaaliset tukiverkot auttaisivat heikkojakin yksilöitä selviytymään
elossa, voi esimerkiksi seksuaalinen valinta suosia valitsijoiden
kriteereissä niitä, jotka tuota tukea eivät kaipaa;
lisääntymiskumppaniksi usein mielellään valitaan terveeltä vaikuttava
yksilö. Myös itsenäinen toimeentulo on usein tärkeä kriteeri.

En siten näe mitään suurta uhkaa ihmisen tulevaisuudelle. Ongelmana
tosin tietysti on, että evoluutio on sokea. Vaikka esimerkiksi
järjestä voi aiemmin olla ollut evolutiivista etua, saattaa tämä
tilanne ehkä muuttua ihmisen uudessa ympäristössä.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 02 Apr 2002 01:25:55 -0500

"jama" <jama AT iki PISTE fi> writes:
> Ja mihkä tutkimuukseen tuo 5 % perustuu? Ainakin käyttäytymistieteiden
> puolella ja ymmärtääkseni myös neurologian puolella tuota 5% pidetään
> esimerkkinä julkisuuteen pesiytyneistä myyteistä, jolla ei ole mitään
> tieteellistä pohjaa.

Yleensä se on minusta 10%. Sitä sitten käytetään erinäisten
huuhaa-itsensäkehittämismenetelmien markkinoinnissa, ja aina viitataan
että kyseessä on tieteellinen käsitys. Usein vielä puhelevat tosi
tieteellisen harkitsevan oloisesti: "Joidenkin tiedemiesten mukaan se
olisi noin 9%, joidenkin taas 10,5%, mutta aivan tarkasta määrästä ei
vielä olla varmoja. Asiaa kuitenkin tutkitaan tieteellisesti."

En varmasti tiedä mistä se on lähtöisin, mutta veikkaisin "harmaan" ja
"valkoisen" aivomaterian suhdetta, joka on ilmeisesti tuota luokkaa
(harmaata noin 10%). Kun ajattelu tehdään niillä "harmailla
aivosoluilla", voi (huuhaa-)ihmiselle tulla mieleen ajatus, että niitä
"valkoisia aivosolujakin" voisi käyttää jos vain keksisi miten.

(Jos nyt paikalla on joku joka asiaa ei tiedä, niin tuo "valkoinen
materia" koostuu hermosolujen kytkennöistä, aksoneista. Valkoinen väri
tulee pitkiä aksoneita peittävistä Schwannin soluista, joiden
rasvapitoisuus on korkea. Rasva on ilmeisesti hyvä sähköeriste(?),
tms. Eli se valkoinen on tosiaan rasvaa. Ihraa. Laardia.)

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 04 Apr 2002 19:52:35 -0500

Anneli Korhonen <akanvirta AT hotmail PISTE com> writes:
> Olipa myytin alkuperä missä tahansa, niin sitkeästi ihmiset siihen
> haluavat uskoa.

Itse asiassa, olisikohan sittenkin niin, että osa ihmisistä,
erityisesti ne jotka uskovat tuohon 10%:n myyttiin, todella käyttävät
vain 10% aivokapasiteetistaan... ;-)

Hei, tuohan tekee siitä ihan uskottavaa. Taidankin uskoa tuohon
juttuun. Mut hetkinen, sittenhän...

> Se, että aivoista voidaan leikellä isoja kappaleita pois, ei tarkoita,
> että niillä osilla ei olisi ollut käyttöä tai ne olisivat olleet
> jotenkin epäaktiivisia. Erilaisissa aivojen toiminnan
> kuvantamistutkimuksissa (PET, MRI) ei liene löydetty normaaleista
> aivoista kohtia, jotka vain olla möllöttäisivät.

Ei se "käyttämätön potentiaali" välttämättä ole mitenkään
lokalisoitunut mihinkään tiettyyn kohtaan tai alueeseen, vaan kyse
voisi olla esimerkiksi aktiivisuustasosta tai
muusta. Vertauskuvallisesti, voihan 1500MHz:n tietokoneprosessoriakin
ajaa vain 150MHz:llä, eli käytetään vain 10% kapasiteetistä, mutta
kyllä se menee aikas varmasti rikki jos siitä poistetaan yksikin
niistä kymmenistä miljoonista transistoreista tai muuten käännetään
yksi bitti poikittain. Tms.

Toinen hyvä mittari voisi olla jonkinlainen neuraalinen
kompleksisuus. Tosin sitä on aika mahdotonta määrittää
kokeellisesti...

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 04 Apr 2002 19:52:35 -0500

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)