From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Syvyyden lähteet
Date: 30 Mar 2002 18:00:32 -0500

Tapio Linkosalo <linkosal AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> Silmäilin aamulla bussissa uutta Metro-lehteä, jossa kerrottiin
> (juomavesikauppaa käsittelevän uutisen yhteydessä) Tokion geologisen
> instituutin tutkijoiden esittäneen, että syvällä maankuoressa 600 - 2500
> metrin syvyydessä kallioissa olisi jopa 0,2% vettä, mikä tarkoittaisi että
> tuo vesimäärä vastaisi jopa viisinkertaisesti valtamerten vesimäärää.

0,2% x 2500m = 5 metriä vettä, jos inhimilliseen (ei jumalalliseen)
logiikkaan perustuva laskuoppini nyt ei kovin pahasti petä. (Jos
kyseessä on massaprosentti, tulee määräksi n. 15 metriä.)

Maapallon pinnasta valtaosa on veden peitossa (6/7 ?), eli väitteesi
mukaan maapallon merien keskisyvyys olisi pyöreästi yksi metri.

Itse arvioisin merten vesimäärän hieman suuremmaksi, mutta en kykene
todistamaan tätä sinulle, valitan. Se on vain ateistinen uskomukseni.

Tuokin 5-15 metriä toki voisi aiheuttaa suuria tulvia, jos sen jollain
lailla saisi siitä kivestä irti (ei taida olla fysikaalisesti
kovinkaan helppo operaatio, arvelen).

Itse en sinällään ymmärrä kysymyksen relevanssia. Jos on satuolento,
joka sadun mukaan pystyy mihin vain, niin kait se nyt vettäkin osaa
taikoa esille ja pois. ...ja saa todisteet näyttämään siltä kuin
kaikki olisi tapahtunut toisin. *puff*

Iloista ikivanhaa pakanajuhlaa toivotellen,

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: USAssa kauhua ja kohua herättää
Seuraava säie: ihmisen evoluutio - mihinkä suuntaan
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]