Säie: Kloonaamisesta ja sen sellaisesta...

Edellinen säie: Perusryhmäbiologiasta
Seuraava säie: Mutaatioiden vaikutus
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.politiikka,sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.avaruus,sfnet.keskustelu.yhteiskunta
Subject: Re: Kloonaamisesta ja sen sellaisesta...
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Feb 2001 16:38:23 +0200

"Goblin" <goblin78 AT luukku PISTE com> writes:
> Kloonaus on arvelluttavaa... Ensinnäkin luulen että siitä tulee olemaan
> hyötyä ainoastaan varakkaille ja yhteiskunnan hyväosaisille. Nykypäivänähän
> kaikki mitä tehdään perustuu rahaan.

Kloonauksen mahdolliset sovelluskohteet ovat melko lailla samoja kuin
muussakin terveydenhuollossa; ensinnäkin "hedelmättömyyshoito", joka
vain laajentaisi olemassaolevien hoitojen kenttää, ja toisekseen
elinten koeputkikasvatus, joka korvaisi tehokkaasti perinteiset
elinsiirrot.

Terveydenhuollossa rahalla tietysti aina saa parempaa hoitoa, mutta
kloonaus ei tuone tähän mitään dramaattista muutosta. Kalliita nuo
hoidot varmasti alussa ovat, mikä on tietysti tilanne kaikkien uusien
ja monimutkaisten hoitomuotojen kanssa.

Useimmissa länsimaissa sairasvakuutukset korvaavat merkittävän osan
kustannuksista, jolloin erot varakkaiden ja köyhempien välillä hieman
kaventuvat.

> Ja kloonauksesta ja geeni tutkimuksesta tulee hetkessä suuren luokan
> bisnes... tulevaisuudessa. Sen jälkeen ahneet kapitalistit valtaavat
> alan ja sehän tiedetään mitä silloin tapahtuu.

Lääketeollisuus ja terveydenhoitoala ovat jo nyt suurbisneksiä ja
kapitalistien hallussa. Julkisen sektorin perustutkimus ja
peruspalvelut sitten ohjaavat ja täydentävät alaa. Tämä toimintamalli
on havaittu suht tehokkaaksi hoitomuotojen etsimisessä ja
toteuttamisessa.

> "Isovarpaan kloonaus tämän viikon vain 9999.-!!!!!!" Voin jo nähdä TV
> mainoksen mielessäni.

Mainostettavat silmäleikkaukset maksanevat tuon verran. Käsittääkseni
niistäkin on hyötyä ihmisille, kuten kloonauksesta, vai mitä?

         (replace <at> with @)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: sfnet.keskustelu.politiikka,sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.avaruus,sfnet.keskustelu.yhteiskunta
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Feb 2001 16:38:23 +0200