Säie: Vankkaa todistetta kreationismin puolesta

Edellinen säie: E-ka ja makroevoluutio
Seuraava säie: Perusryhmäbiologiasta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Vankkaa todistetta kreationismin puolesta
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Jan 2001 20:37:37 +0200

np AT horus PISTE co PISTE jyu PISTE fi (Niilo Paasivirta) writes:
> Juuri menossa TV1:ssä Prisma, jossa on vankkaa todistetta kreationismin
> puolesta. Milano A1 -geeni (38 ihmisellä maailmassa) tehostaa kolesterolin
> käsittelyä, niin ettei geenin kantajille tule helposti arteroskleroosia.
> Tämä on selvä näyttö siitä, että ihmisbaramiinilla on ollut tuo geeni,
> mutta se on sitten rappeutunut pois.

Aivan upea ohjelma, visuaalinen ilmaisu ei juuri paremmaksi voi
tulla. Oli paljon asiaa pakattuna yhteen tuntiin. Itselleni asiat
sinällään olivat suht tuttuja, mutta en tiedä kuinka selkeä tuo oli
täysmaallikolle.

Mutaation vaikutus oli varsin hienosti esitetty vaihe vaiheelta, juuri
niinkuin pitääkin. Ainoa mitä jäin kaipaamaan, oli selvitys proteiinin
normaalimuodon toiminnasta.

En ainakaan muista nähneeni mainintaa tuosta geenistä aiemmin. Yritin
nyt katsella webistä. Jotain pieniä mainintoja. Mm. NCBI:stä se
löytyi, mut...tarkempia artikkeleita ei saa näkyviin. Ilmeisesti
kuitenkin aika tutkittuun proteiiniperheeseen kuuluva.

Hmm. Ainakaan jäniksillä eikä hiirilläkään tuota mutanttia ilmeisesti
ei ole.

         (replace <at> with @)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jan 2001 02:17:39 +0200

Antti Karvinen <antti PISTE karvinen AT pp1 PISTE inet PISTE fi> writes:

> Heleeevetin epäselvä. :-) Siihen asti me suhteellisen hyvin kunnes
> alkoivat kertoa siitä eliön jakautumisesta lohkoihin: meni täysin
> yli hilseen mistä se YLIN käskyttäjä tulee jos kaikki solut ovat
> identtisiä... (Perustuu varmaankin jonkinlaiseen "kriittiseen"
> massaan, jolloin jakutuminen lohkoihin tapahtuu geometriaa
> hyväksikäyttäen.)

Mitähän mahdat tarkoittaa... Se segmentoituminen alkaa
yksinkertaisesta gradientista alkiossa. Joillain lajeilla sen suunta
määräytyy painovoiman perusteella, toisilla taas alkiota ympäröivien
olosuhteiden mukaan. Sitten alkugradientti jakautuu pienempiin ja
pienempiin osiin erilaisten kynnysten perusteella. Jotenkin tälleen.

Itse ihmettelin eniten "yleisavainproteiini"-termiä, kun en ole
suomenkielistä kirjallisuutta tuosta aiheesta lukenut. Oletin sen
tarkoittavan transkription säätelyproteiinia ihan yleisessä
merkityksessä, eikä mitään erityistä sellaista. Tämä tulkintani
kuitenkin aiheutti jotain ristiriitoja siinä. Hmm. Okei, se osuus oli
kyllä aika sekava.

Niin, nätit animaatiot eivät kyllä takaa kokonaisuuden selkeyttä.