Säie: Informaatiomäärä (oli Re: comeback)

Edellinen säie: Kristityistä...
Seuraava säie: TJT Tiedottaa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Informaatiomäärä (oli Re: comeback)
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Jan 2001 23:40:02 +0200

Kimmo Saarinen <kimmo PISTE s PISTE saarinen AT nokia PISTE com PISTE remove_this> writes:
> TJT2 wrote:
> Kait sinulla olisi esittää joku tapa lähestyä tätä informaatiomäärän
> laskemista/määrittämistä, kun sinulla on kuitenkin kanttia moisista
> määreistä puhua?
> Jos olet huomannut, niin koska tuota informaatio-käsitettä ei
> ole määritelty mitenkään eksaktisti, en lähtisi spekuloimaan
> informaation määrillä sen enempää.

En nyt tarkkaan tiedä mitä tarkoitit, mutta luulisin että TJT alkaisi
vähitellen jo hyväksymään ettei informaatiomäärää voi
laskea. Laskemisen hankaluus ei silti tarkoita, etteikö informaatio
olisi käyttökelpoinen käsite evoluutiosta puhuttaessa,
epämääräisyyksistä huolimatta.

Kuten tuossa jo syksyllä jutustelin, tietyssä mielessä evoluutiolla
voitaisiinkin tarkoittaa geneettisen informaation
kasvua. Informaatiokäsite kuitenkin toimii huonosti monien muiden
keskeisten käsitteiden kanssa ja tavanomainen evoluution määritelmä
biologiassa on parempi. Informaatiokäsite on siten käyttökelpoinen
vain toissijaisena näkökulmana asiasta. Tämä olisi siis minun
näkemykseni.

TJT:
Kimmo:
> Intuitiivisesti informaation määrä on kokonaisuutena kasvanut,
> sen fossiilit ja lajien valtava määrä osoittaisivat. Mutta
> miten laskea yhteen eri lajien perimän informaatio? Siihen
> ei ole vielä välineitä, koska vain muutaman lajin geenit
> on ylipäätään edes kartoitettu (sukkulamato muistaakseni, kohta
> ihminenkin).

Ei kait sitä tarvitse laskea jotta sen määrän voitaisiin sanoa olevan
suurempi. Ongelmana vain on mitä informaation kasvulla
tarkoitetaan. Jos sillä tarkoitetaan sopeutumista, niin ovatko
bakteerit huonommin sopeutuneita omaan ympäristöönsä kuin ihmiset?
Vaikea sanoa. Niiden kompleksisuus on kuitenkin mitä ilmeisimmin
alhaisempi, eli sikäli ihmisen informaatiomäärä on bakteeria suurempi
ja voidaan sanoa informaation määrän kasvaneen evoluution myötä.

Lajien määrän / diversiteetin merkitystä informaation määrälle on
hankalampi arvoida yleisesti.

Jooooo...jotain tuommoista, kait.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 18 Jan 2001 11:34:54 +0200

"TJT2" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> A. minä en muistaakseni ole koskaan väittänytkään, että informaation
> määrän voisi laskea tarkasti ja yksiselitteisesti.

Hyvä. Lähdetään tästä.

> Otetaan taas vertaus, joka toivottavasti selvittää tämän
> lopullisesti: Kasassa X on hiekanjyviä.

Geneettinen informaatio on hieman hankalampi kuin
hiekkamäärä. Sopivampi vertaus voisi olla pallo, joka on peitetty
hiekkakasalla siten, että pallon koosta saa kuitenkin jonkinmoista
vihiä.

> Biologinen evoteoria lähtee siitä mystisestä alkusolusta, jonka informaation
> määrä on vain pienenpieni murto-osa nykyisten eliöiden informaation
> yhteenlasketusta määrästä, joten ei tarvita edes sitä punnitusta, sen IMHO
> näkee heti ensimmäisellä vilkaisulla yhtä helposti kuin sen, että
> lusikallinen hiekkaa on vain murto-osa kuorma-auton lavalle mahtuvasta
> hiekasta.

Niin, biologista informaatiota on nykyään varmastikin enemmän kuin
alussa. Tämä ei liene ollut keskustelussamme suuri kiistanaihe?

> Entäs jos nuo kaksi määritelmää ovat ristiriidassa?

Ne ovat eri määritelmiä, eli sikäli ovatkin "ristiriidassa". Toisaalta
ne tarkastelevat asiaa vain eri näkökulmasta ja eri tasolla. Näin
näkisin asian. (Ja muitakin määritelmiä löytyy, eli tämä ei ole mikään
"kahden kilpa".)

Oleellisinta on kuitenkin, että alleelifrekvenssi-määritelmän mukaista
evoluutiota on mahdollista mitata täysin tarkasti yhdenkin sukupolven
aikana, kun taas informaatiomäärään tai monimutkaisuuteen perustuvan
määritelmän mukaista evoluutiota ei voisi selvästi havaita kuin ehkä
miljardien vuosien aikaskaalassa.

Informaatiomääritelmässä esimerkiksi lajiutuminen tai geneettinen
ajelehtiminen eivät olisi "evoluutiota", vaikka oliot muuttuisivat
hyvinkin toisenlaisiksi. Vaikka ihmisen kädet makromutatoituisivat
siiviksi, ei informaatiomäärän kasvua olisi välttämättä tapahtunut,
eikä siten "evoluutiota". Tämä on minusta aika huono asia tuon
määritelmän kannalta.

Eli jos tuolla informaatiomäärällä ovat nämä huonot käytännön puolet,
miksi sitä pitäisi väkisin käyttää evoluution määritelmän pohjana?

> [...]
> Lause 2: Kylmeneminen on mikä tahansa muutos lämpötilassa.
> Lause 3: Kylmeneminen on muutos negatiiviseen suuntaan lämpötilassa.
>
> L1 TRUE, L2 FALSE, L3 TRUE!!! "Muutos" ja "mikä tahansa muutos" ovat siis
> kaksi eri asiaa!!! Hassua sikäli, että koko ketju lähti siitä, kun minua
> syytettiin olkiukon tekemisestä, vaikka näyttää siltä, että evouskovat ovat
> ovat itse kehittäneet tuollaisen "mikä tahansa" olkiukon. Vai löytyykö se
> "mikä tahansa" jostakin evo-opin oppikirjastakin?? Kaikissa minun näkemissä
> oppikirjoissa ja tietosanakirjoissa puhutaan vain muutoksesta!!!

Mitä ihmettä ajat takaa? Ei kait "muutos lämpötilassa" tarkoita
välttämättä juuri kylmenemistä?

Oleellinen ero lämpötilan ja evoluution välillä on se, että
lämpötilassa voimme selvästi mitata muutoksen suunnan yhdellä
selkeällä asteikolla, kun taas evoluutiossa emme.

         (replace <at> with @)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 18 Jan 2001 14:25:19 +0200

magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos) writes:
> [...]
> aikana, kun taas informaatiomäärään tai monimutkaisuuteen perustuvan
> määritelmän mukaista evoluutiota ei voisi selvästi havaita kuin ehkä

Hmm. Ehkei nyt sentään ihan noin. Informaatiollahan on tekemistä myös
sopeutumisen kanssa, joka on havaittavissa ihan yhdessäkin
sukupolvessa, vaikkakaan ei mitattavissa yksiselitteisesti.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Jan 2001 19:51:01 +0200

"TJT2" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Ei tarkoita, koska muutos voi tarkoittaa myös lämpenemistä. L1 on TRUE,
> koska siinä sanotaan "kylmeneminen on muutos lämpötilassa" eikä suinkaan
> "muutos lämpötilassa on kylmenemistä". Verbi "on" ei ole mikään
> yhtäsuruusmerkki!!! Matematiikassa pätee, että jos A = B niin B = A, mutta
> lausetta "evoluutio on muutos..." ei voi kääntää muotoon "...muutos on
> evoluutiota" vaikka te evouskovat kuinka vänkäisitte!!!

Kylläpä sitä nyt jaksetaan leikkiä sanoilla. En jaksaisi ihan kaikkea
vääntää rautalangasta, ja toivoisin, että edes suomenkielen
peruskielioppi olisi hanskassa.

Voisit tietysti tuon saman esittää Leisolalle ja pyytää häneltä
mielipidettä. Huvittaisi kuulla sekin. ;-)

> Ajan siis takaa sitä, että evokirjoissa (ja esim. talk.originin
> FAQissa) esitetty määritelmä "Evolution is change in gene pool over
> time" on liian epämääräinen ja epätarkka, koska se ota kantaa
> suuntaan

Vertaile kahta vaihtoehtoa:

      1. Evoluutio on muutosta geenivarannossa ajan myötä.
                     - Tämä evoluutio voidaan toisinaan mitata hyvinkin tarkasti.

      2. Evoluutio on sellaista muutosta geenivarannossa ajan myötä,
               jossa organismin kelpoisuus ja monimutkaisuus kasvaa.
                     - Kelpoisuutta ei voida mitata yksiselitteisesti ja
                           korkeintaan vain hyvin karkeasti
                     - Monimutkaisuutta voidaan arvioida äärimmäisen karkeasti
               -> tälläisen evoluution mukaista muutosta ei voida mitata.

Kumpi vaihtoehdoista on epämääräisempi ja epätarkempi?

> Sehän voidaan tulkita peräti kolmella eri tavalla, kuten jossain
> toisessa viestissä selitin.

Selitit ehkä jollekulle toiselle.

> Voimmepas, informaation _määrää_ on helppo kuvata esim.
> x-y -koordinaatistossa, jossa y-akseli edustaa sitä määrää ja x-akseli
> aikaa. Vaikka tarkkaa määrää ei pystytä mittaamaan, niin ei se mitään muuta,
> eihän tuo parvekkeen ikkunassa oleva mittarikaan mittaa lämpötilaa kuin
> asteen välein, tieteessä ihan liian epätarkka, mutta riittävän tarkka esim.
> siihen, että pitääkö ulos lähtiessä pukeutua T-paitaan vai toppatakkiin.
> Lämpötilaa ei siis aina tarvitse mitata asteen miljoonasosien tarkkuudella.

Eipä ei. Vaan osaatko millään tarkkuudella ja asteikolla osoittaa
vaikkapa geneettisen informaation määrän muutosta viimeisen 1, 10,
100, 1000 tai 10000 vuoden aikana?

Kuitenkin voimme tarkasti mitata joidenkin populaatioiden
geenivarantojen muutoksia hyvinkin lyhyellä aikavälillä.