Säie: comeback

Edellinen säie: Chickin kretsupropaganda
Seuraava säie: Nykyihmisen sukujuurista yllättävä tutkimustulos
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: comeback
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 09 Jan 2001 17:59:58 +0200

"TJT2" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:

> Yritän vielä kerran: EI OLE OIKEASTI!!! Btw, voistiko kertoa tarkan
> vuosiluvun, milloin evoluutio muuttui teidän evouskovien mielestä
> tarkoittamaan _mitä tahansa_ muutosta?? Esim. Charles Darwin kirjoittaa
> Lajien Synnyssä (4. painos tjsp, julkaistu joskus 1860-luvun loppupuolella)
> nimenomaan alkeellisten olioiden kehittymisestä monimutkaisemmiksi.

Sama jankutus näemmä jatkuu vuodesta toiseen?

Sanojen merkitys muuttuu, mikä on tieteessä hyvin yleistä (Mayr,
Biologia - elämän tiede, s. 86-89). Evoluution käsite on muuttunut,
samoin kuin darwinismin, teleologian, populaation, lajin, funktion,
asteittaisuuden, jne.

Termien määritteleminen on aina vaikeaa, eikä siksi kannata jumittua
huonoihin määritelmiin, mikäli parempiakin on tarjolla. Tieteen
kehitys on usein suurelta osin uusien käsitteiden keksimistä, eikä
aina kannata ottaa käyttöön uutta termiä, vaan muuttaa vanhan termin
merkitystä.

      ''Koska melkein kaikki tieteelliset termit muuttuvat jossain määrin,
      olisi erittäin hämmentävää, jos jokaisen pienen merkityksen
      muutoksen yhteydessä esitettäisiin uusi termi; nämä olisi varattava
      todella suuria muutoksia varten.'' -- Mayr, s. 87

Evoluutiosta:

      ''Sanan "evoluutio" toi luonnontieteeseen 1700-luvulla Charles
      Bonnet, joka tarkoitti sillä preformationismin mukaista
      yksilönkehitystä, mutta kehitysbiologia ei enää puhu evoluutiosta
      yksilönkehityksen yhteydessä. Evoluutio-sanaa on silti käytetty
      kolmesta elämän historiaan liittyvästä käsitteestä. Yksi näistä on
      yhä käytössä.'' -- Mayr, s. 222.

Mayer luettelee eri merkityksiä:

      - "Transmutationaalinen evoluutio" viittaa uuden tyypin äkilliseen
      ilmaantumiseen laajan mutaation tai "saltaation" johdosta.

      - "Transformationaalinen evoluutio" viittaa jonkin kohteen
      vähittäiseen muuttumiseen, kuten hedelmöityneen munasolun
      kehitykseen aikuiseksi. Kaikki tähdet käyvät läpi
      transformationaalisen evoluution, kuten muuttumisen keltaisesta
      punaiseksi tähdeksi.

      - "Muunteluevoluutio" eli variationaalinen evoluutio on se käsite,
      jota Darwin tarkoitti teoriallaan evoluutiosta luonnonvalinnan
      kautta.

...ja tuon jälkeenkin evoluution käsite on edelleen
tarkentunut. Darwinhan ei tiennyt mitään geeneistä tai alleeleista.

Tuokin määritelmä oli itse asiassa hieman virheellinen,
valintapainehan on vain yksi evoluutiomekanismi. Et tuota aitoa
virhettä kuitenkaan kommentoinut.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 10 Jan 2001 16:44:42 +0200

> Paremmuus on laadullinen ominaisuus, minun sivullani puhutaan informaation
> _määrästä_.

5 kg:n hienosäätölekalla saa hakattua paaluja paremmin kuin 100g:n
lekalla. Niiden ainoa ero on koko eli metallin määrä. Eli kenties
laatu toisinaan riippuu määrästä?

Ainakin jotkut sanovat, että sen pituudella olisi väliä...

> [...]
> mittaaminen ei sitäpaitsi ole edes tarpeellista, otetaan taas vertaus:
> ikkunasta näkyy 2 taloa, yksikerroksinen omakotitalo ja monikerroksinen
> kerrostalo. Jokainen ne talot näkevä tajuaa heti, että se kerrostalo on
> paljon korkeampi. Ei niitä tarvitse mita millimetrin tarkkuudella eikä edes
> metrin tarkkuudella, eikä edes laskea sen kerrostalon kerrosten lukumäärää!!
> Sama juttu biologisen informaation kanssa, kyllä jokaisen pitäisi tajuta,
> että ei se mystinen alkusolu ole mitenkään voinut sisältää nykyään elävien
> eliöiden yhteenlaskettua informaatiota. Ja jos tuohon laskee vielä

Hyvä että olet jo luopunut biologisen informaation mittaamisesta.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 10 Jan 2001 16:49:11 +0200

"TJT2" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Kyllä minä olen tiennyt jo todella monta vuotta, että te evouskovat
> määrittelette sen biologisen evoluution vain muutokseksi perimässä
> (Evoluutio-sivullanikin on quotti "Evolution may be defined as
> change in the genetic composition of a population through time")
> mutta kun me kreationistit emme hyväksy tuota määritelmää

Te kreationistit? Ihan kaikkiko? Oletko tuosta aivan varma? Eikö
Leisolakaan hyväksy tuota määritelmää? Entä Scherer&Junker&al? Entä
muut kreationistit? Eli mihin pohjaat tuon väitteesi?