Säie: Ja viela hyodyllisista mutaatioista

Edellinen säie: Jumalattaren kutsu
Seuraava säie: Kovaa kamaa 4
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Ja viela hyodyllisista mutaatioista
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Nov 2000 20:25:34 +0200

Anni Hienola <Anni PISTE Hienola AT helsinki PISTE fi> writes:
> Kun nyt kerran on jankutettu rappeutumisesta:
>
> Miltäs kuulostaisi mutaatio, joka antaa ihmiselle mahdollisuuden nähdä
> maailma tetrakromaattisesti (versus tavan pulliaiset, jotka näkevät
> värit trikromaattisesti)? Olisiko mutaatio hyödyllinen vai haitallinen?
>
> Tällaisia ihmisiä on löydetty, ilmeisesti mutaatio periytyy vain
> naisille. Muut ihmiset ovat heihin verrattuna osittain värisokeita ...
>
> http://www.redherring.com/mag/issue86/mag-mutant-86.html

Se mekanismi oli selitetty minusta hieman sekavasti, eikä minulle
tullut täysin selväksi mikä siinä tarkalleen oli mutatoitunut.

      ''Unfortunately for men, it turns out that those genes are prone to a
      kind of mutation that occurs when eggs are formed in a female
      embryo. When the eggs are created, the X chromosomes from the
      maternal grandmother and grandfather mix with each other in random
      places to make the egg's brand-new X chromosome. Because the genes
      for the red and green photopigments are right next to each other,
      those genes sometimes mix.''

Eli se "mutaatio" olisikin itse asiassa vain crossover. Minusta
crossover toki voi aiheuttaa mutaatioita geenin sisällä tapahtuessaan,
mutta geenien välillä tapahtuessa lienee selkeintä puhua
rekombinaatiomuodosta. Eli lieneekö tuo taas jotain toimittajan
tulkintaa.

Tietty sitten lienee eri asia miten pienet värivariaatiot eri värejä
tunnistavissa molekyyleissä (ilmeisesti rhodopsiineissa tms) ovat
syntyneet. Neljän perusvärin tapauksessa jonkin värigeeneistä lienee
ollut välttämätöntä mutatoitua hieman erilaiseksi.

Sitä kyllä ihmettelen miksei tetrakromaattisuutta voi syntyä sinistä
tunnistavien molekyylien muutoksena. Tällöin se voisi ilmetä
molemmilla sukupuolilla. No, tuo jäi minulle vähän sekavaksi.