Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Informaatio/Todennäköisyys
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 22 Nov 2000 07:01:22 +0200

Kimmo Saarinen <kimmo PISTE s PISTE saarinen AT nokia PISTE com PISTE remove_this> writes:

> Heti meni poskelleen. Tietoliikenteessä signaaliin lisätään
> toisinaan informaatiota, jotta mahdolliset siirtovirheet
> voidaan havaita ja jopa korjata.

Ei informaatiota vaan redundanssia. Nuo virhesietoiset koodit ovat
Shannonin teorian perusajatus.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 22 Nov 2000 07:41:55 +0200

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:
> Kirjoitanpa nyt vähän informaatiosta. Todennäköisesti kirjoituksestani
> löytyy paljonkin huomautettavaa, mutta toivottavasti jotain
> perusideoita (miten asioita ajattelen) tulee selväksi.

Vastailen pariin satunnaiseen kohtaan.

> 1.3 Se on spesifinen
>
> Estää sen, ettei monimutkaisia ennalta arvaamattomia viestejä tulkita
> vahingossa älyn luomiksi. Esim. 100KB satunnaisdataa on ennalta arvaamatonta
> ja kompleksista, mutta ei ole spesifistä.

Vaan millä tunnistat onko annettu 100KB datapätkä "spesifistä" vaiko
ei? Tämä lienee se perusongelma johon Dembskikään ei ole esittänyt
mitään ratkaisua, vaikka väittääkin ilmeisesti keksineensä sellaisen.

> 3.1 Algoritmien tuottama informaatio?
>
> Algoritmit käsittelevät vain olemassa olevaa informaatiota. Ne eivät voi
> lisätä informaatiota, mutta ne voivat kyllä vähentää sitä (pakkaus).

Sinusta pakkauksessa vähennetään informaatiota? Oletko nyt ihan
varmasti ymmärtänyt jutun oikein? Iiihan varmasti?

> Jos väitetään, että jokin algoritmi on tuottanut informaatiota,
> sillä siirretään vain kysymys maton alle. Mistä algoritmi sai
> syöteinformaationsa?

Homma menee niin, että algoritmi saa syöteinformaationsa...sille
annetusta syötteestä. Loogista, eikö vain?

Mitenkä tämä kaikki sitten liittyy evoluutioon? Biologinen evoluutio
voidaan vertauskuvallisesti nähdä organismia virheellisesti monistavan
geneettisen "ohjelman" ja luonnonvalinnan yhdessä muodostamana
"algoritmina". Tämä luonnollinen evolutiivinen "algoritmi" tuottaa
geneettiseen ohjelmaan sellaista informaatiota, joka edesauttaa
organismin selviytymistä ympäristössä. Syötteenä on tällöin organismin
fyysinen ympäristö ja sen toimintamekanismit.

Biologisen evoluution "algoritmikin" saa siten
syöteinformaatiota. Missä on siis ongelma?

> William A. Dembski:
> The Design Inference : Eliminating Chance Through Small Probabilities
> (Cambridge Studies in Probability, Induction and Decision Theory)
>
> William A. Dembski:
> Intelligent Design: The Bridge Between Science and Theology
>
> Walther J. Remine:
> The Biotic Message : Evolution Versus Message Theory
>
> Lee Spetner:
> Not by Chance, Shattering the Modern Theory of Evolution

Nämä kirjat lukeneena voisit varmaan lainata niistä sen Dembskin
väittämän matemaattisen keinon tunnistaa suunnitellut viestit.

Kerro minulle onko vaikkapa viesti "Maija kähmi Pekkaa hississä"
suunniteltu vaiko satunnainen?

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 22 Nov 2000 16:45:07 +0200

Kimmo Saarinen <kimmo PISTE s PISTE saarinen AT nokia PISTE com PISTE remove_this> writes:

> Määrittelykysymys. Redundanssi edustaa jotain sellaista
> informaatiota, joka selittää sisältöä jollekin kohdejärjestelmälle
> (tässä tapauksessa vastaanottavalle prosessille, joka käyttää
> vastaavaa algoritmia verifioimaan virheettömyyden + virheen
> havaittuaan jopa korjaamaan virheet).

Niin, määrittelykysymys. Tietoliikenteen signaalien koodauksista
puhuttaessa on kuitenkin yleensä kyse Shannonin
tietoliikennetekniikkaan tarkoitetusta informaatiokäsitteestä, jossa
redundanssin lisääminen vikasietoisemmalla koodauksella nimenomaan ei
kasvata informaation määrää. Tämä on käsittääkseni ko. teorian
olennaisimpia kohtia.

> Tämä, jos käytetään informaatiolle määritelmää 'ero joka
> tekee eron'.

Niin, miten sen eron sitten haluaa ymmärtää. Tarkoituksellisesti
lisätty redundanssi oikeastaan vain varmistaa että "ero" on juuri se
ero joka tarkoitettiin, eikä jotain muuta. Minusta redundanssin käsite
on oikein kätevä, eikä informaatiota kannata määritellä tavalla joka
unohtaa tämän käsitteen.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Nov 2000 12:11:55 +0200

Kimmo Saarinen <kimmo PISTE s PISTE saarinen AT nokia PISTE com PISTE remove_this> writes:
> Mutta jos lähdemme soveltamaan Shannonin informaatioteoriaa muualle
> kuin tietoliikennetekniikkaan, niin mikä takaa sen että määritelmät
> ja teoria kuvaa tämän toisen alueen sellaisenaan?

Niin, tämä on kysymys joka ei itsellenikään ole aivan selvä. Minusta
kuitenkin tuntuu että Shannonin teoriaan hieman yliviitataan joissain
tapauksissa.

> Tästä minusta on kyse. Shannonin informaatioteoria ei ole
> suoraan sovellettavissa evoluutioon, sillä konteksti on
> eri: sukupolvelta toiselle perimän kautta siirtyvä informaatio
> on kuvaus eliön rakenteesta ja algoritmista, jolla ko.
> eliö rakentuu tuosta rakennekuvauksesta.

Tältä minustakin tuntuisi. Kuitenkin esimerkiksi tuo redundanssin
käsite on tässäkin edelleen varsin käyttökelpoinen.

> Minä olen tapiuvainen käsittämään informaation rakenteena,
> jossa on eri tasoja. Redundanssi on johdettu alkuperäisestä
> informaation esitystavasta, eli redundanssi on metainformaatiota
> ko. informaatioon liittyen.

Tämä vaikuttaisi hyvältä ajatukselta. Vaikeaksi se voi tulla jos
informaation määrää halutaan kvantifioida.

Tjoop.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Nov 2000 07:50:18 +0200

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:
> En puhunut bittitarkkuudesta, jolla kuvat otetaan, vaan siitä, millä
> tarkkuudella se kasvojen kuva on marsin pinnassa. Jos sielä olisikin
> esim niin hyvällä tarkkuudella minun kuvani, jonka voisi tunnistaa
> minuksi, niin silloin se olisi ehdottomasti jonkun älyn
> muokkaama. Viestistä, joka sisältää 500 bittiä merkityksellistä
> informaatiota voi vetää ehdottoman päätöksen siitä, että kyseinen
> viesti on älykkään olennon laatima.

Kysympä minä tähän väliin vaihteeksi omalla rautalangallani:

Oletko koskaan nähnyt valokuvaa? Valokuvaa vaikkapa
luonnosta. Sanotaan varmuuden vuoksi vielä että elottomasta luonnosta,
kuten kivistä, pilvistä tai tähtitaivaan ilmiöistä.

Olettaisin että olet samaa mieltä siitä, että tälläisen valokuvan
näkymä eli "viesti" ei ole älykkään olennon laatima (korkeintaan
valitsema, ellei kyseessä ole nk. vahinkolaukaus)?

No niin. Onko nyt niin, että valokuvassa on informaatiota vaiko ei ole
informaatiota?

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Nov 2000 18:00:05 +0200

> No sinänsä valokuva kertoo teknologiasta, joka on älyn kehittämä. Luonto
> ei varmasti spontaanisti pysty tekemään itsestään valokuvaa.

Älyn kehittämä teknologia on toki tiettyyn tarkoitukseen tehokkaaksi
optimoitua, mutta kyllä ne hopeabromidimolekyylit ihan samalla lailla
luonnossa reagoivat valoon, samoin kuin monet muut mineraalit. Yleensä
ainoat mitkä puuttuvat, ovat fokusointi ja riittävän lyhyt
valotusaika, joten kallioissa olevat kuvat ovat yleensä "varsin
epäselviä". Sen lisäksi tietysti että ne ovat "melko haaleita" ja
muutenkin vaikeasti eroitettavia. Samalla fysikaalisella periaatteella
toimivia valokuvia ne silti ovat.

Jos informaation mediaksi hyväksytään myös muu kuin valo, niin
luonnostahan löytyy vaikka minkälaisia kuvia toisista
asioista. Maanpinnassa on esimerkiksi sateen jälkeen selvä kuiva
"varjokuva" yläpuolella kasvavista puista.

> Olen samaa mieltä siinä, että valokuvan "näkymä" ei ole älykkään
> olennon laatima, mutta itse valokuva kyllä teknologiana on.

Hyvä. Mutta oletko nyt kuitenkin sitä mieltä, että jos valokuvassa on
informaatiota, niin tuo varsinainen kuvainformaatio on lähtöisin
jostain reaalimaailman aiheesta, kuten vaikkapa pilvestä, ei
teknologiasta?

Eli että japanilainen filminvalmistaja ei tehtaassa suunnitellut sitä
valokuvan merkityksellistä informaatiota siihen filmille, vaan
kuvainformaatio tuli siihen filmille vasta kun kuva otettiin. Onko
näin?

   * * *

Yleisesti:

En ole paljoa seurannut tätä informaatiokeskustelua, mutta olen
ymmärtänyt, että väitteenäsi on, että monimutkainen ja ihmiselle
merkityksellinen informaatio on aina suunniteltua, eikä voi syntyä
sattumalta. Taidan ehkä vähitellen ymmärtää mikä on ongelmanasi.

Tekemäsi virhe on ilmeisesti siinä, että käsität kaiken informaation
olevan suunniteltua. On tietysti selvää, ettei suunniteltu informaatio
ole voinut syntyä sattumalta tai mitenkään muuten kuin
suunnittelemalla, muutenhan se ei olisi suunniteltua. Tämä kuitenkin
pätee vain suunniteltuun informaatioon, ei kaikkeen informaatioon,
sillä kaikki informaatio ei ole suunniteltua. Toisinaan voimme
kokemukseemme perustuen päätellä kohtuullisen hyvin, mikä informaatio
on luultavasti suunniteltua ja mikä ei, mutta tähän ei ole mitään
kaikissa tapauksissa pätevää taikakeinoa.

Virheen taustalla ovat ilmeisesti Dembskin, Gittin ja Trumanin
höpötykset, ja ilmeisesti hekin ovat tehneet saman jonkinlaiseen
kehäpäätelmään perustuvan virheen. Virhe pohjautuu ehkä osittain
virheelliseen käsitykseen televiestinnän informaatioteoriasta, jossa
puhutaan "lähettäjästä" ja "vastaanottajasta". Minkään todellisen
maailman informaatiota välittävän signaalin lähettäjän (tai
vastaanottajan) ei kuitenkaan tarvitse olla älyllinen tai älyllisen
olennon suunnittelema.

Muutenkin "suunniteltu informaatio" poikkeaa hieman siitä mitä
tavallisesti ymmärrämme informaatiolla, sillä se ei suoranaisesti ole
informaatiota "jostain", vaan antaa esimerkiksi vain toimintaohjeita
jonkin toiminnon suorittamiseen. Olisi ehkä oikeampaa puhua vain
"suunnitelmasta". Sen lisäksi tulevat erikseen "älyn tekemät
suunnitelmat". Nekään eivät sinällään ole voineet syntyä sattumalta,
yhtään sen enempää kuin "sattumalta syntyneitä suunnitelmia" voisi
yrittää suunnitella tarkoituksellisesti. Käsitteellisesti
mahdotonta.

Eli ei kannata sekoontua sanojen merkityksien kanssa.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: maailman ikä?
Seuraava säie: pieni kysymys kreationisteille
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]