Säie: Vielä valon nopeudesta...

Edellinen säie: Ihminen kuin apina kromosomikartassa
Seuraava säie: Luomisopin opetus koulussa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Vielä valon nopeudesta...
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 03 Nov 2000 02:16:21 +0200

"Veikko Pekki" <veikko PISTE pekki AT kolumbus PISTE fi> writes:
> Sitten teoriasta valon nopeuden hidastumisesta: Vaikka myönsinkin
> mittaustuloksien (joidenkin satojen vuosien osalta) osoittavankin valon
> nopeuden olevan vakion, luomishetkellä (jos sellainen oletetaan) nopeus on
> silti voinut olla mikä hyvänsä. Hypoteesin mukaan luodessaan suuren
> kaikkeuden Jumala pani sen näkymään myös meille, eli "istutti"valonsäteet
> kohdalleen koko matkaltaan.

Jolloin päästään taas siihen, että viimekeskiviikkolaisuus on aivan
yhtä hyvä hypoteesi kuin tuokin.

> varsinaista kehäpäättelyjippolua - sitä esim. A. Einstein ei tehnyt, koska
> ei ollut uskonnoltaan etukäteissitoutunut materialisti, vaan kunnioitti
> sitä, mihin kaikkeuden kiehtovat lait näyttävät viittaavan - suureen
> Luojaan. Hän ei siis elänyt sellaisessa henkisessä ja hengellisessä
> pimeydessä, jossa useat evouskovaiset elävät.

Jahas, vanha Einstein-uskoi-Jumalaan -myytti. Hän käytti sanaa Jumala
tasan kerran vertauskuvallisessa mielessä, josta syystä seuraavat yli
50 vuotta hänen on toistuvasti väitetty uskoneen persoonalliseen
Jumalaan, huolimatta siitä että hän useaan kertaan täysin selvästi
kielsi tämän.

            ''I get hundreds and hundreds of letters but seldom one so
            interesting as yours. I believe that your opinions about our
            society are quite reasonable.

            It was, of course, a lie what you read about my religious
            convictions, a lie which is being systematically repeated. I do
            not believe in a personal God and I have never denied this but
            have expressed it clearly. If something is in me which can be
            called religious then it is the unbounded admiration for the
            structure of the world so far as our science can reveal it.''

            - Albert Einstein, March 24th 1954

Hän oli siten selvästikin ateisti tai panteisti.

Materialismi ei sisällä tarpeettomia ennakko-oletuksia, kuten
vaihtoehdot sisältävät.

> Uskoisin siis kernaasti luomisen kumoavaan "tieteelliseen evolutionismiin",
> jos siitä esitettäisiin yksikin pitävä peruste - sellainen, jota ei voitaisi
> tyydyttävästi tulkita myös luomisen näkökulmasta. Siinäpä haaste, jossa
> evouskovaiset eivät ole onnistuneet kuin omissa silmissään.

Mikä hyvänsä asia voidaan aina täydellisesti tulkita yliluonnollisia
selityksiä hyväksyvän maailmankuvan kannalta. Siksi on
hedelmällisempää tarkastella sitä, mitä olioita asioiden
selittämisessä todellisuudessa tarvitaan.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 03 Nov 2000 18:04:19 +0200

om AT iki PISTE fi (Otto J. Makela) writes:
> Viimekeskiviikkoisuus on pahinta mahdollista kerettiläisyyttä ja
> harhaoppia suoraan Saatanalta, ja Viimetorstailaiset tulevat
> jatkamaan pyhää sotaansa tuhotakseen tuon iljettävän kultin
> viimeisetkin rappeutuneet kannattajat!

Sinä päivänä kun Suuri Kurpitsa nousee kurpitsamaasta, hän tulee
pyyhkäisemään kaikki viimetorstailaisuuteen uskovat kurpitsamaan
päältä kaukaisimpaan maakellariin, jossa he kärsivät vuosituhannesta
toiseen syöden homehtunutta koiranulostetta.

> Vakavasti, yleensä puhutaan last-thursdayismistä ;-)

Paitsi minä. Yritätkö käännyttää? Etkö tiedä, että Suuri Kurpitsa
kieltää käännytyksen kuolemantuomion uhalla?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Nov 2000 22:45:39 +0200

mengdahl AT alpha PISTE hut PISTE fi (Marcus E Engdahl) writes:
> Huomautus: Evoluutiosta on valtavasti erityyppisiä todisteita. Mitäs
> todisteita Bwitistä tai Beesebuubista tai erilaisista ukkosenjumalista
> (Jahve mukaanlukien) on?

Kävisikö...ukkonen? ;-)