Säie: Lehtikirjoitus

Edellinen säie: Eliöiden ominaisuudet evoluution todisteena
Seuraava säie: Aine ja informaatio
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.tiede.bio,sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Lehtikirjoitus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 30 Oct 2000 19:07:48 +0200

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
(Leisolan ja kumppanien mielipidekirjoitus)

Minusta voitaisiin tässä ryhmässä hieman enemmänkin miettiä
kommentteja tuohon Leisolan propagandaan, jos se ihan oikeasti
julkaistaan (luulis että Yliopisto-lehden kaltaiset pienjulkaisut nyt
julkaisevat kaiken mahdollisen palautteen). Kun en usko että nämä
paleontologit välttämättä ovat tutustuneet Leisolan ja kumppanien
informaatiosavuverhoihin tai muihin vastaaviin ideoihin kovinkaan
paljoa. Alla omaa pohdintaani.

> [...]
> elämän määritelmäksi, että "elämä on aineen ominaisuus, joka ilmenee
> aina sopivissa olosuhteissa". Haluamme vakavasti kyseenalaistaa
> tämän uskomuksen tieteen tulosten vastaisena. Luonnontieteellinen
> elämän synnyn tutkimus ei ole pystynyt osoittamaan, että kemiallinen
> evoluutioprosessi, jonka pääkomponentit ovat aine, energia,
> luonnonvalinta ja aika, synnyttäisi sellaisen kokonaisuuden jota
> nimitetään elämäksi. Näköpiirissä ei myöskään ole viitteitä siitä,
> että tutkimuksen avulla oltaisiin lähestymässä tämän ongelman

Mitähän Leisola mahtaa pitää "tieteen tulosten vastaisena"? Se, että
elämää ei ole onnistuttu luomaan laboratoriossa, ei tarkoita, että sen
synty olisi mahdotonta. Tämä epäonnistuminen ei siten vielä riitä
tekemään erilaisista alkusyntyhypoteeseista "tieteen tulosten
vastaisia". Aivan samalla lailla kuin se, että minä en ole onnistunut
tekemään kalakeittoa kahdesta yrityksestä huolimatta, ei tarkoita,
että hypoteesi kalakeiton syntymisestä tietyissä olosuhteissa
(kattilassa) olisi tieteen tulosten vastainen.

Jotta kemiallista alkusyntyä voitaisiin pitää "tieteen tulosten
vastaisena", se pitäisi osoittaa jollain lailla. Luulen kyllä että
tämä ei ole kovinkaan helppoa. Kuitenkin Leisola tuntuu olevan
tietoinen jostain tälläisestä tuloksesta. Eli mihinkähän hän mahtaa
viitata?

Leisolan mainitsema luonnonvalinta muuten astuu kuvaan vasta sitten
kun se elämä (tai itsereplikaatio) on jo syntynyt, eli kun siirrytään
biologiseen evoluutioon. Minusta varsin outoa käsitteiden käyttöä
biokemian professorilta.

> Elämälle on luonteenomaista spesifinen kompleksi informaatio, joka
> ei ole aineen ominaisuus. Professori Paul Davies kirjassaan The Fifth
> Miracle ymmärtää elämän informaatioluonteen ja toteaa, että "olemme hyvin
> kaukana elämän alkuperän ymmärtämisestä" ja että "tämä ymmärryskuilu ei
> johdu vain teknisiä yksityiskohtia koskevasta tietämättömyydestä.

Leisola monien muiden luomisopin kannattajien lailla valitettavasti
sekoittaa eri informaatiokäsitteet toisiinsa. Informaatio on toki
monien biologien ja evoluutiobiologienkin mielestä tärkeä käsite
elämän ja evoluution tarkastelussa. Vaikkakin myös Leisolan mainitsema
Paul Davies käyttää informaatiokäsitettä, on kyseessä mitä ilmeisimmin
aivan eri käsite kuin William Dembskin kompleksisen spesifisen
informaation käsite. Dembskin esittämä informaatiokäsite ei kuitenkaan
vallankumouksellisuudestaan huolimatta tiettävästi ole saanut mitään
huomiota matematiikassa tai tilastotieteessä; tai yleensäkään missään
muualla kuin kreationistipiireissä (jotka eivät juurikaan koostu
matemaatikoista). Dembski ei myöskään ole kyennyt vakuuttavasti
osoittamaan, että biologisissa organismeissa olisi hänen määritelmänsä
mukaista informaatiota.

> On kyse käsitteellisestä ongelmasta. Henkilökohtainen uskoni on, että
> tyydyttävä elämänsyntyteoria vaatii joitakin radikaaleja uusia ajatuksia".

Yliluonnollista luomisoppia tuskin voidaan mielekkäästi kutsua
"radikaalisti uusiksi ajatuksiksi".

> Elämä ei luonteeltaan ole vain joukko monimutkaisia molekyylejä vaan
> myös informaatiota, joka tekee mahdolliseksi näiden molekyylien
> toimimisen elävänä soluna. Tämän informaation alkuperä on
> luonnontieteen näkökulmasta edelleen arvoitus.

Leisola tuntuu monien muiden kreationistien tavoin pitävän
informaatiota jonain aineen riippumattomana, mystisenä ja lähes
yliluonnollisena ominaisuutena. Tälle näkemykselle ei kuitenkaan tunnu
olevan mitään perusteita, tai yleensäkään minkäänlaista tukea
tavallisessa biologian filosofiassa. Itse näen biologisen informaation
luontevimmin biologisten molekyylien rakenteen emergenttiä
toimintapotentiaalia kuvaavana metaforana. Tämä kemiallinen biologinen
informaatio ei ole molekyyleistä täysin riippumatonta, koska vain
kyseisten molekyylien kemialliset käyttäytymisominaisuudet muodostavat
sen semanttisen tason jossa tämä informaatio on mielekkäästi
tulkittavissa. Tämän käsitteen puitteissa informaatiota syntyy aina
kun syntyy erilaisia molekyylejä - toisaalta molekyylien syntyminen on
itsessään reagenttien informaation tulkitsemista. Biologisten
organismien ainutlaatuisuus pätee siinä monimutkaisessa
molekyylirakenteessa ELI informaatiossa, joka saa aikaan
itsereplikaation.

Informaatio on siten hyvä käsite biologisten prosessien
kuvaamiseen. Hyviä käsitteitä ei kuitenkaan kannata
yliluonnollistaa. Leisolan uskonnollisen vakaumuksen huomioon ottaen
tämä on kuitenkin ymmärrettävää - uskonnoissa kun on perinteisesti
yliluonnollistettu ja personifioitu varsin monia tavanomaisia
ihmiselämän käsitteitä, kuten kuolema, sopimus, petos, viha, rakkaus,
tieto, unohdus, uni ja niin edelleen.

Kommenttejani joistain Leisolan ja kumppanien informaatiokäsityksistä:
            http://www.iki.fi/magi/artikk/evoluutio/e-ka/luku-16.html

> Naturalististiset uskomukset elämän synnystä eivät vielä ole
> luonnontieteellisiä havaintoja.

Tässä Leisola ilmeisesti viittaa E-ka:n 1. luvun pääväitteeseen, jota
tässä ryhmässä taannoin jo käsiteltiin.

Leisolan käsitys ilmeisesti on, että evoluutioteoria ei ole
luonnontiede, koska se sisältää perusoletuksia. Tästä syystä hän pitää
sitä samanarvoisena kuin Raamattuun perustuvaa perusoletusta maailman
synnystä. Ei ole kuitenkaan olemassa yhtään luonnontieteellistä
teoriaa tai tieteenalaa, jossa mitään perusoletuksia ei
tehtäisi. Vaikka en tunne Leisolan omaa tutkimusalaa, biokemiaa,
uskoisin että biokemiassakin tehdään perusoletuksia esimerkiksi siitä
että kemialliset reaktiot tapahtuvat samojen fysikaalisten mekanismien
mukaan kaikissa laboriatorion osissa. Tai ainakin siitä että
tutkittavat molekyylit eivät ole vain solipsistisen mielen tuottamia
unikuvia. Perusoletusten olemattomuus ei ole luonteva kriteeri
luonnontieteellisille teorioille.

Parempi kriteeri voisi olla tehtyjen perusoletusten luonne. Tieteessä
on käsittääkseni yleensä ollut tapana karsia perusoletukset minimiin,
tekemällä niistä mahdollisimman yksinkertaisia. Myyttisiin teoksiin
perustuvien uskontojen katsotaan sisältävän olioita, jotka
monimutkaistavat perusoletuksia perusteettoman paljon. Tästä syystä
niitä ei ole enää ainakaan viimeisen sadan vuoden ajan huomioitu
missään tieteellisessä tutkimuksessa.

Kts. myös http://www.iki.fi/magi/artikk/evoluutio/e-ka/luku-1.html

Nämä olivat siis omia näkemyksiäni, enkä valitettavasti pysty
riittävästi viittaamaan yleiseen tieteenfilosofiaan, jota en juurikaan
tunne.