Säie: Aineeton psyyke?

Edellinen säie: Leisola haluaa pitäytyä luonnontieteellisen tu tkimuksen periaatteissa
Seuraava säie: Tieteenfilosofiaa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.filosofia
Subject: Re: Vs: Vs: Vs: Vs: Aineeton psyyke?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Oct 2000 16:15:43 +0300

"TK-paja" <ankkka AT hotmail PISTE com> writes:
> Kreationismin mukainen elämän synty on tämän hetken paras mahdollinen
> käsitys kunnes evoluutioteoria saa näyttämölle muutakin kuin
> anteeksipyydettävän kehnon selityksen asioista jotka eivät vain ole
> tapahtuneet. Kreationismissa ei ole mitään todennäköisyyslaskelmia. Sen
> selitysvoima jää aukolliseksi, mutta ennenkaikkea se on valmis jo, ja tällä
> erää 10E+50 kertaa parempi kuin evoluution abiogeneesi.

Yliluonnolliset selitykset ovat tieteessä huonoja - koska niillä voi
vaivatta selittää mitä hyvänsä.

Jos meillä ei vielä ole mitään tieteellistä teoriaa vaikkapa
sähkölampun valosta, voimme antaa sille aina monia tuulesta temmattuja
selityksiä - lampun sisällä saattaa olla vaikkapa vangittuna pieni
keiju tai enkeli, joka hohtaa valoa, tai kyseessä voi olla
luonnontieteen ulottumattomissa oleva loitsu. Enkeliselitykset ovat
jokapaikan-liima -selityksiä, joilla voi paikata mitä hyvänsä
jumalanmentäviä aukkoja.

Liimaselitykset ovat huonoja, koska ne ovat haavoittumattomia eivätkä
edes periaatteessa ole todistettavissa vääriksi. Niillä on myös
harvinaisen huono historia, kun lukemattomia aukkoja on vähitellen
pystytty täyttämään varsin hyvillä tieteellisillä selityksillä.

> On raja. Ja se on uuden informaation syntyminen. Sitä ei tapahdu noissa
> pikku organismeissa, ja sen yli ei olla menty. Järkevä johtopäätös: tällä
> erää meillä ei ole syytä ajatella että sen ylitse voisi mennä. Eli
> "kiistämätön evoluutio" oli tässä vain harhautuskeino.

Tästä "informaatiosta" on selvästikin tulossa uusi kreationistien
myytti. Tässä kohtaa pitää ensin kysyä: mitä tarkoitat informaatiolla,
mitä uudella informaatiolla ja mitä informaation syntymisellä?

Olen käsitellyt asiaa lyhyesti mm. seuraavissa kommenteissa:

            http://www.iki.fi/magi/artikk/evoluutio/e-ka/luku-16.html

> Ja mitälai Raamatun hypoteeseja sinä tiedät olevan testattu? Tuo tosin ei
> ollut kuin takaisinheitto minkä teit, mutta vastaa silti.

Raamattu esittää melko harvoja selkeitä luonnontieteellisiä
väitteitä. Ne väitteet joita se esittää, ovat usein selvästi
virheellisiä. Esimerkkeinä vaikkapa maapallon pyöreys, ikä ja
strutsien käyttäytyminen.

Ongelmana tietysti on, että kreationistit itse tulkitsevat tekstejä
aivan miten lystäävät. Jos ensin esitetään yhtä tulkintaa ja se
osoitetaan tieteellisesti mahdottomaksi, vaihdetaan tulkinta toiseen
vieläkin kauempaa haettuun, ad infinitum.

Raamatun kirjoitukset ovat siten vähän kuin Daedaloksen patsaat tai
Sokrateen sanat - eivät millään pysy paikoillaan.