Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.evoluutio

Säie: Leisola haluaa pitäytyä luonnontieteellisen tu tkimuksen periaatteissa

Edellinen säie: clock
Seuraava säie: Aineeton psyyke?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Leisola haluaa pitäytyä luonnontieteellisen tu tkimuksen periaatteissa
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Oct 2000 18:54:43 +0300

Mikko Ilmari Nummelin <mnummeli AT alpha PISTE hut PISTE fi> writes:
> On 24 Oct 2000, Marko Grönroos wrote:
> > Tässä olisi Leisolalle & co vähän mietittävää:
>
> > ''7. Christian academics in other disciplines also need to hear
> > what we have to say. I know of at least one Christian college
> > where the Philosophy department is leaning towards young-earth
> > creationism even though the science faculty leans towards the
> > old-earth view. I suspect that there has not been much
> > communication between the departments on the issue.''
>
> Leisola on ollut julkisuudessa varsin varovainen tuossa maailman iän
> kysymyksessä ja tietääkseni *mitkään Teknillisen Korkeakoulun
> osastot eivät ole missään tutkimustuloksissaan viitanneet "maailman
> nuoreen ikään", "evoluution mahdottomuuteen" tms.*!

Näin ilmeisesti on, enkä tarkoittanutkaan että hän olisi lyhyen
luomisen kiihkeä kannattaja. Viittasin lähinnä siihen, että hän on
yksi niistä kristityistä tiedemiehistä, joiden kannattaisi olla
tietoinen kristittyjen geologien kannasta, johon tuo artikkeli viitttasi.

Ainakin E-ka:ssa oli geologiaa ja paleontologiaa käsitelty varsin
puutteellisesti, jättäen kokonaan pois esimerkiksi radiometriset
ajoitukset. Selityksenä tietysti oli kirjan kohdistus biologiaan,
mutta oudon paljon silti jäi tilaa yksipuolisesti lyhyttäkin luomista
ja yleisemmin luomisoppia tukeville väitteille.

Hän valitteli kirjassaan myös naturalistisia ''ennakko-oletuksia''
tieteessä. Nämä geologit nimenomaan ovat henkilöitä, joilla sellaisia
ei ole, mutta silti he ovat päätyneet maapallon vanhaan
ikään. Yhdistyksen monet jäsenet pitävät teologisista näkemyksistään
huolimatta myös evoluutioteoriaa perusteltuna, ja tietyssä määrin
epäoleellisena kristillisen teologian kannalta:

            http://mcgraytx.calvin.edu/ASA/PSCF9-93Miller.html

Täysin epäoleellinenhan se ei kristillisen teologian kannalta
tietenkään ole - evoluutioteoria kun mahdollistaa lajien synnyn ilman
luojajumalaa ja on tärkeä askel maailman selittämisessä ilman
jumalia. Evoluutioteorian hyväksyminen työntää luojajumalan kauemmas
ja tekee hänen roolistaan erilaisen, vieläkin vaikeammin
todistettavan. Toisaalta monet teologit sanoisivat, että kristillinen
Jumala nimenomaan ei halua olemassaolonsa olevan todistettava asia, ja
fundiskreationistien todistelu-yritykset ovat suoranainen loukkaus
häntä kohtaan. En sitten tiedä kummat näistä näkemyksistä ovat
johdonmukaisempia.

> Leisola, tavatessani hänet kun kävin ostamassa E-ka:n, painotti sitä
> seikkaa että kun esim. biologian tutkimusta tehdään akateemisella
> tasolla, ja asiasta keskustellaan, *on nimenomaan pitäydyttävä
> luonnontieteellisen tutkimuksen periaatteissa*! ... Leisola ei siis
> halua tuoda mitään raamatullisia ennakko-oletuksiaan (siinä määrin
> kuin hänellä niitä on), "väärässä" paikassa esiin! Tässä mielessä
> Leisolan tilanne ei siis ole siinä mielessä ongelmallinen kuin
> esim. jyrkimpien nuoren maailman kreationistien.

Tämä voi yhtä hyvin olla pelkkää puhetta, jonka avulla hän yrittää
näyttää asiallisemmalta kuin todellisuudessa on, vaikkakaan en voi
väittää että näin varmasti olisi. Kannattaa huomata, että
nk. tieteellisen kreationismin vahvana pyrkimyksenä on osoittaa
kreationismi tieteeksi ja evolutionismi pupuksi. Tällöin on hyvin
vaarallista esittää epätieteellistä subjektiivista asennetta. Vahva
motiivi Leisolalla siten on tälläisen ilmiasun esittämiseen.

Hieman tähän viittasin eilen kun TJT postitti lainauksen Leisolan
lausunnosta, jossa ei halunnut kaikkia sanomisiaan julkiseksi
maailmalla. Lausunnosta ilmeni minusta vahva ennakko-asenne
evolutionistien ''sokeudesta'', eikä hän välttämättä halua saattaa
tätä asennetta julkiseen tietoon. Vaikkakin tuo asenne minusta kyllä
ilmenee myös E-ka:ssa, vaikka onkin huolellisemmin kätkettyä.

Mutta tämä on tietysti melko spekulatiivista ja aika näyttää sen miten
asian laita on, tai sitten ei.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom


Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Leisola haluaa pitäytyä luonnontieteellisen tu tkimuksen periaatteissa
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Oct 2000 21:46:35 +0300

Mikko Ilmari Nummelin <mnummeli AT alpha PISTE hut PISTE fi> writes:
> Leisola, tavatessani hänet kun kävin ostamassa E-ka:n, painotti sitä
> seikkaa että kun esim. biologian tutkimusta tehdään akateemisella
> tasolla, ja asiasta keskustellaan, *on nimenomaan pitäydyttävä
> luonnontieteellisen tutkimuksen periaatteissa*! Leisola ei siis
> halua tuoda mitään raamatullisia ennakko-oletuksiaan (siinä määrin
> kuin hänellä niitä on), "väärässä" paikassa esiin!

Hmm... Ennakko-oletuksia... Katsotaas mitä E-ka:ssa on tuosta:

      ''Keskusteluun on tärkeää tuoda mukaan sellaisia kysymyksiä, jotka
      voidaan testata kokeellisesti ja jotka johtavat näin tiedon
      lisääntymiseen. Tämä pätee myös luomisnäkemyksiin. Esimerkkinä tästä
      on PERUSRYHMÄBIOLOGIA, joka on laadittu raamatullisen
      luomisnäkemyksen pohjalta.'' (s. 20, korostus kirjoittajan)

Jos jokin käsitys on laadittu raamatun pohjalta, sillä voidaan kait
sanoa olevan maailmankuvallisia ennakko-oletuksia? Jos oletamme että
Leisolan käsitykset vastaavat kirjassa esitettyjä käsityksiä,
voitaneen katsoa, että Leisolalla on ''raamatullisia
ennakko-oletuksia''.

SJL:n ajatuksena lienee tuoda evoluutiobiologia samalle viivalle
kreationismin kanssa "rajanylityksen" uskonnollisella puolella:

      ''Kuten jo osoitimme, ei evoluutio- eikä luomisnäkemys ole vapaa
      perusoletuksista (premisseistä). Tässä mielessä yleinen evoluutio-
      ja luomisnäkemys ovat samanlaisia eikä kumpikaan niistä ole toista
      tieteellisempi. Molemmat näkemykset sisältävät rajanylityksen, koska
      niiden perusta on luonteeltaan luonnontieteen ulkopuolinen
      (metafyysinen, filosofinen, maailmankatsomuksellinen,
      uskonnollinen).'' (s. 19)

Eli tässä SJL minusta myöntää ennakko-oletuksen varsin selvästi.

SJL kirjoittaa käsityksestään evolutionistien ennakko-oletuksista:

      ''Kokemus osoittaa, että evolutionääristen selitysmallien
      epäonnistuminen ei säännönmukaisesti johda tutkimustavoitteista -
      elämän synnyn naturalistinen selitys - luopumiseen. Asialle tuntuu
      olevan vain yksi selitys: on kyseessä maailmankatsomuksellinen
      VAKAUMUS, jonka mukaan kaikista epäonnistumisista huolimatta on
      lopulta mahdollista selittää elämän synty ja kehitys ilman
      yliluonnollisia syitä. Tämä perusvakaumus ei ole empiirisesti
      perusteltavissa. Se on ilmaus maailmankatsomuksellisesta
      periaatepäätöksestä ja siten RAJANYLITYS.'' (s. 19, korostus
      kirjoittajan)

Eli tässä SJL ajaa käsitystään "ateistisesta evouskosta"
(TJT-tyylisesti ilmaistuna). Noiden mainitsemieni geologien lausunnot
ovat nimenomaan tätä SJL:n väitettä vastaan - myös monet kristityt
päätyvät samaan lopputulokseen kuin ateistit.

Minusta on kyllä mielenkiintoista, jos Leisola työssään tekee
"rajanylityksiä" välillä yhteen suuntaan, vaikkapa olettaen työssään
että luonnontieteellinen tutkimus on hyvä tapa saada tietoa
biokemiasta, ja sitten kuitenkin luomisopissa tekee rajanylityksensä
toiseen suuntaan. Ota siitäkin sitten selvää milloinka raja pitää
ylittää siihen "oikeaan" suuntaan.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom


Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Leisola haluaa pitäytyä luonnontieteellisen tu tkimuksen periaatteissa
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Oct 2000 07:32:51 +0300

magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos) writes:
> ''Kuten jo osoitimme, ei evoluutio- eikä luomisnäkemys ole vapaa
> perusoletuksista (premisseistä). Tässä mielessä yleinen evoluutio-
> ja luomisnäkemys ovat samanlaisia eikä kumpikaan niistä ole toista
> tieteellisempi. Molemmat näkemykset sisältävät rajanylityksen, koska
> niiden perusta on luonteeltaan luonnontieteen ulkopuolinen
> (metafyysinen, filosofinen, maailmankatsomuksellinen,
> uskonnollinen).'' (s. 19)

Jos nyt vielä sitten vastaisinkin tähän, koska tämä on selvästikin
1. luvun pääväite. Saadaan sekin luku sitten pois
päivänjärjestyksestä.

Väitteen perusongelma on, että siinä otetaan tieteellisyyden
kriteeriksi perusoletuksettomuus. Jos teoriassa tehdään
perusoletuksia, on sen perusta luonnontieteen ulkopuolinen
(metafyysinen, tms).

Nyt voimme kysyä kreationisteilta: esittäkää yksi tieteellinen teoria,
mikä hyvänsä, mikä EI sisällä MITÄÄN perusoletuksia. Jos SJL työssään
tekevät tieteellistä tutkimusta vaikkapa biokemiasta, niin varmastikin
näistä tieteistä löytyy teorioita, joissa ei tehdä mitään
perusoletuksia?

Jos tälläisiä ei löydy, voimme tehdä johtopäätöksen, että maailmassa
ei ole yhtään luonnontieteellistä teoriaa, joka läpäisisi SJL:n
kriteerin. Tämä on varsin tavallinen ongelma kreationistien
määritelmissä, joilla he yrittävät tehdä evoluutioteoriasta
ei-tiedettä.

En nyt tieteenfilosofiaa juurikaan tunne, mutta käsittääkseni
tieteessä on yleensä jujuna se MINKÄLAISIA perusoletuksia otetaan
mukaan. Tärkeimpänä sääntönä on ottaa niitä mahdollisimman vähän - jos
näin ei tehdä, voidaan saada mukaan valtava määrä tarpeettomia
perusoletuksia. Koska yliluonnolliset perusoletukset sisältävät
ylimääräisiä olioita kuten jumalia, henkiolentoja ja erilaisia
yliluonnollisia ilmiöitä, ovat ne huonompia kuin sellaiset joissa
näitä olioita ei ole. Jos perusoletuksiin otetaan mukaan ylimääräisiä
olioita, tarvitsisi perustella miksi niiden mukaan ottaminen on
välttämätönsä, eikä ilman pärjää. Pelkkä vetoomus maailmankuvaan ei
riitä, sillä jotkut maailmankuvat ovat monimutkaisempia kuin toiset.

Lisäksi yliluonnolliset oliot ovat ominaisuuksiltaan rajoittamattomia
kaikkivoipaisia jokereita, joilla voi selittää kaiken, kun taas
luonnontieteelliset perusoletukset ovat hyvin rajoittavia. Tällöin
mm. falsifiointi tulee mahdolliseksi. Tämä tekee luonnontieteellisistä
perusoletuksista parempia.

Vaikka sekä evoluutioteoria että luomisnäkemys molemmat selittävät
saman asian yhtä hyvin, tulee evoluutioteoria valita sen
perusoletusten yksinkertaisuuden ja muun laadullisen paremmuuden
vuoksi.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: clock
Seuraava säie: Aineeton psyyke?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]