Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: clock
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Oct 2000 15:37:02 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Since temperature and day length are correlated, it makes
> sense that there is a thermal sensitive regulation. But still this is
> amazing. Talk about irreducible complexity! To have a functional clock is
> complex, but to also make it so that it adjusts to seasonal changes in day
> length...I can only say "Wow!"

Wow! Minusta tämä on oikein hyvä esimerkki siitä kuinka evoluutio
toimii. Kiitokset kyseiselle kreationistille tästä lainauksesta. Itse
en tosin ainakaan suoraan ymmärrä miten tämä mitä ilmeisimmin
sattumanvaraisesti syntynyt ilmiö liittyy IC:hen, tai miten se olisi
IC:tä.

Banaanikärpäsillä on siten kaksi proteiinia, joista toinen on
valoherkkä ja toinen lämpöherkkä (itse asiassa ei edes itse proteiini
vaan sen valmistusprosessi).

Valoherkkiä proteiineja banaanikärpäsellä on muutenkin koska sillä on
silmät. Varsinkin proteiininen lämpöherkkyys voi olla melko
todennäköinenkin asia, ottaessamme huomioon kuinka paljon lämpötilat
vaikuttavat kemiassa. Voi siten olla hyvin todennäköistä, että
valoherkät proteiinit ja lämpöherkkyys esiintyvät samassa
säätelyketjussa:

            VALOHERKKÄ -> LÄMPÖHERKKÄ -> AKTIVAATIOTASO

Tämän järjestelmän syntyyn ei tarvita edes mutaatioita, jos
lämpöherkkyys on yleinen.

Lämpöherkkyys on selvästikin "reducible" ominaisuus, koska sellainen
aktivaatiojärjestelmä, joka perustuu valoherkkyyteen, on varsin
käytännöllinen.

            VALOHERKKÄ -> AKTIVAATIOTASO

Wow!

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Age
Seuraava säie: Leisola haluaa pitäytyä luonnontieteellisen tu tkimuksen periaatteissa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]