Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: dinodokkari
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Oct 2000 14:52:01 +0300

Ilkka Nousiainen <isod AT nic PISTE fi> writes:
> No jaa. Olihan se ihan kiva, mutta monet asiat oli selvästi keksitty, että
> saataisiin enemmän asiaa jaksoon, kuten mistä voidaan tietää että sillä
> yhdellä nisäkkään alkumuodolla (nyljetyllä mäyrällä :) oli karvapeite, tai
> että se imetti poikasiaan?

Se että se imetti poikasiaan taitaa "jollain tapaa" olla pääteltävissä
siitä että se oli nisäkäs. ;-)

Aika koiramainen tuo otus kyllä oli. (Ei kait sillä tuossa
karvapeitettä ollut?)

Muttajoo, minustakin siinä oli käytetty hieman liikaa
mielikuvitusta. Tuo voidaan tietysti nähdä taiteellisena tapana kertoa
asiasta, mutta ainakin minusta olisi paljon kivempi jos jokaisen
yksityiskohdan kohdalla mainittaisiin kuinka perusteltu kyseinen
seikka on.

Toinen mikä hieman häiritsi oli, ettei kertomusta aloitettu aiempaa
historiasta, eli siitä miten dinot ovat yleensäkään syntyneet. Nythän
se esitettiin ikään kuin jostain tyhjästä olisi yllättäen ilmestynyt
erilaisia dinoja. No, ehkä sitä aihetta ei tiedetä tarkkaan, mutta
esitystapa oli minusta silti sekava.

Hyvin kyllä ovat sarjan teknisesti tehneet, vaikkei ihan leffatasoa
olekkaan.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Oct 2000 15:43:15 +0300

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:
> Vielä keskiajalta peräisin olevissa kirjoituksissa (ei uskonnollisissa)
> on selkeitä kuvauksia dinosaurusten kaltaisista eläimistä.

Tarkoittaako tämä sitä, että koska nykyäänkin vielä kirjoitetaan
"selkeitä kuvauksia dinosaurusten kaltaisista eläimistä", kuten
lohikäärmeistä, alienkahdeksasmatkustajista, predatoreista, jnejne,
niin tälläisiä olentoja todella löytyy jostain?

Eipä ihmekkään jos kristityt sekoittavat toden ja fantasian niin
helposti.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Oct 2000 17:51:52 +0300

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:
> Fossiiliaineisto ei osoita että maapallo olisi ikivanha. Se osoittaa sitä
> ainostaan silloin, jos sitä yritetään väkisin tulkita evoluutioteoriaan sopivana.
> Jos fossiiliaineistoa tutkitaan objektiivisesti, niin siitä ei voi päätellä
> ikivanhaa maapalloa.

Mitähän mahdat tarkoittaa "objektiivisella", jos arviolta 100%
kristityistä geologeista pitää maapalloa hyvin vanhana. Ateistisesta
subjektiivisuudesta on siten turha puhua.

Vanha ikähän ei ole mikään evoluutioteoreetikoiden keksintö, vaan
geologit ja tähtitieteilijät tekevät tutkimustaan varsin
riippumattomasti. Evoluutioteoria on selittänyt vain yhden geologisen
muodostumatyypin eli fossiilikerrosten systemaattisuuden.

Maapallon ikä pääteltiin geologiassa huomattavan vanhaksi itse asiassa
jo ennen Darwinin läpimurtoa, tai yleensäkin ennen evoluutioteorian
yleistymistä. Kannattaa myös huomioida, että nämäkin geologit olivat
mitä ilmeisimmin kristittyjä, jotka eivät kuitenkaan tulkinneet
Raamatun jokaista kirjainta kirjaimellisesti, mikä olisikin järjetöntä
(evluttikaan moiseen usko).

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Oct 2000 13:27:47 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Ahaa, Raimo "mikro ja makroevo ovat kreationistien keksintö" Suonion
> opetuslapsi seuraa herransa jalanjälkiä... mutta sorry vaan, sinulle ihan
> sama vastaus kuin Suoniollekin: Lue sanakirjoja!!!

Mikro- ja makroevoluutiolla on evoluutiobiologiassa kuitenkin eri
merkitys kuin mitä kreationistit haluavat tuputtaa, eli siinä mielessä
nuo kreationistien termit ovat heidän oma keksintönsä.

> Ja ne sanakirjat ei edelleenkään ole kreationistien kirjoittamia!!!

Sanakirjat itse asiassa saattavat hämmästyttävän useinkin olla
kreationistien kirjoittamia. Minulle on pistänyt silmään esimerkiksi
Merriam-Websterissä se, että varsin monista sanoista on erikseen
mainittu Christian Science -järjestön määritelmä.

Esimerkki:

            Main Entry: god

            1 capitalized : the supreme or ultimate reality: as a : the Being
            perfect in power, wisdom, and goodness who is worshiped as creator
            and ruler of the universe b Christian Science : the incorporeal
            divine Principle ruling over all as eternal Spirit : infinite Mind

            Main Entry: mind
            8 capitalized, Christian Science : GOD 1b

Voi tietysti olla, että Christian Sciencen määritelmät poikkeavat
muista kristinuskon lahkoista niin paljon, että erikseen maininta
kannattaa, mutta jotenkin oudolta tuo silti tuntuu.

Lisäksi toistan taas: sanakirjat kuvaavat yleistä kieltä kuvailevasti,
kun taas tieteessä sanoja määritellään tarkoituksella. Sanakirjat
eivät valitettavasti aina pysy tieteellisen kielen kehityksessä
mukana.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Oct 2000 03:31:22 +0300

om AT iki PISTE fi (Otto J. Makela) writes:
> Miksi esimerkiksi jossain koirien ja karhujen välimaastossa oleva
> Hesperocyon (oligoseenikaudella) ei mielestäsi ole "selkeä" välimuoto?

Eikö evouskova ole lukenut edes alan perusteosta, jossa kerrotaan
mistä on kyse? "Välimuodot" ovat vain evosatu ja ne on paljon evouskoa
helpommin selitettävissä eri perusryhmiin kuuluvina mosaiikkimuotoina.

Katso vaikka kuvaa:
http://www.funet.fi/~magi/artikk/evoluutio/kuvat/fylopuu1.gif
Kuvan pallerot edustavat havaittuja muotoja.

(a) paleontologiset havainnot
(b) tieteellisen luomisteorian johdonmukainen selitys, jossa
            havaitut muodot voivat kuulua samaan tai eri perusrymään;
            perusryhmien sisällä voi tapahtua pientä muuntelua
(c) ateististen evouskovien keksimä satu

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Bronnttosaurusten tuho
Seuraava säie: Valon nopeudesta ja bakujen ylösnousemuksesta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]