Säie: Bronnttosaurusten tuho

Edellinen säie: Vähän vaihtelua jankutukseen...
Seuraava säie: dinodokkari
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Bronnttosaurusten tuho
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Oct 2000 01:33:12 +0300

perttiko AT hotmail PISTE com writes:
> Kraatteri on suuri, mutta niin suuri se ei ole, että se tuhoaisi
> muinaisliskot.

Esitäppä laskelmasi, ne ovat varmasti mielenkiintoista
luettavaa. ...kannattaa ensin tutustua muihin tehtyihin laskelmiin...

> Helposti tutkijat kiinnittävät huomion yhteen asiaan,
> joka tuodaan esille. karaattereita on toki löytynyt maasta paljonkin ja
> Tunguskasta löytyi meteori räjähdys tältä vuosisadaltakin.

...niin?

> Maapallon eläinjakautumasta voidaan kuitenkin päätellä, että
> maanlaajuista tuhoa ei ole ollut vain suhteellisen paikallisia.

(Sikäli kuin kielioppivirheiden seasta saan jotain selvää...) Tuo 65
miljoonaa vuotta sitten tapahtunut katastrofi oli kyllä ihan
maailmanlaajuinen vaikutuksiltaan.

> Kyllä jyrsijät pääsevät muinaisliskon munasta läpi, ja nälkä
> niilläkin on.

Rottakokeen jatkuttua 6h kananmuna on edelleen ehjä (vaikka rotta
alkaa kohta nälkiintyä). En tosin ole nyt suoraltakädeltä ihan varma
olivatko dinosaurusten munat kovakuorisia. Muistaakseni olivat. Ja
mooonia kertoja isompia ja paksukuorisempia kuin nuo M-kokoiset
kananmunat.

> On myös todennäköistä, että muinisliskojen aikaan on ollut
> erityyppisiä eläimiä, jotka ovat syöneet munia, mainitsin linnut,
> mutta on myös ollut erilaisia pikkupetoja.

Niin, nämä ovat ehkä uskottavampia. On kuitenkin hieman epäilyttävää,
että niinkin monimuotoinen ja laajalle levinnyt laji kuin
dinosaurukset olisi kuollut muniensa syömisen vuoksi.

> Kyllä munat rikkoontuvat, jos bronttosaurus niitä hautoo, ja esim

Ei kait bronttosaurus (tai mikälie) haudo muiden dinosaurusten munia? ;-)

> Jobin kirjassa on kohta, jossa mainitaan, ettei strutsi suojele muniaan.
> Tämä olisi looginen vaihtoehto.

Hihih, niin, todella hyvä luonnontieteen tietolähde tämä
Raamattu. Asia kuullosti kiinnostavalta, kun siitä oikein
Raamatussakin kerrotaan, joten lueskelin hieman nykytietoutta
strutseista. Strutsit ainakin hautovat muniaan, kait sekin
jonkinasteista suojelua on:

      Britannica(ostrich): The communal nest scraped in the ground may
      contain 15 to 60 shiny, whitish eggs. The male sits by night; the
      females take turns by day. The chicks hatch in about 40 days and
      when a month old can keep up with running adults.

Raamatun käyttämisestä ohjekirjana on usein koomisia seuraamuksia:

      In Europe the first breeding attempts are documented as those of
      Kaiser Friedrich Barbarossa (1125 - 1190 A.D.) The Kaiser Redbeard
      was probably misdirected by the bible (see Hebrew 39:14), as he
      tried to hatch ostrich eggs using only the heat of the Sicilian sun.

Mutta katsotaanpa nyt mitä muuta pyhä kirja Raamattu sanoo strutsista:

      Job 39: Sinäkö loit strutsin, nopeasti juoksevan linnun? 13 Rajusti
      lyö strutsi siivillään, mutta eivät ne ole niin kuin haukan tai
      haikaran siivet: 14 maahan se laskee munansa ja antaa niiden hautua
      hiekan lämmössä. 15 Se ei ajattele, että ne voivat murskautua
      askelen alla, että jokin eläin voi ne tallata.

Noniin, kumpi on oikeassa, Raamattu vai lintutieteilijät?
Mutta jatketaanpa Raamatun lukemista:

      Job 39:16 Se on poikasilleen tyly, aivan kuin ne eivät sen omia olisikaan,
      se ei tunnu välittävän, vaikka kaikki sen vaiva olisi ollut turhaa.

Vaan mitä nykytietämys sanoo:

      A. Young birds that leave the nest immediately have an inborn tendency
      to follow their parents

      B. The young hatch after approximately 42 days, after which they are
      reared by the male in groups or crËche.

      C. After hatching, the chicks stay close to their parents form
      twelve months, by which time they have grown to their full height.

      D. The adults lead their chicks away from enemies and perform
      distraction displays while the chicks scatter and crouch. Beating
      their wings and calling loudly the ostriches run to and fro
      presenting a broadside to the enemy and occasionally dropping to the
      ground and setting up a cloud of dust with the wings. Sometimes the
      male continues the display while the female leads the chicks away.

Kiitoksia, en tiennytkään tästä strutsikämmähdyksestä Raamatussa
aiemmin. Valaisevaa.

Kts. http://www.science.nus.edu.sg/~webdbs/bird/livebird/ostrich/
http://www.eierversum.com/eng/ostrich.html
http://www.michigancity.org/ostrich.html
http://www.robinsonresearch.com/ANIMALS/BIRDS/ostrich.htm

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Oct 2000 14:00:52 +0300

Mikko Ilmari Nummelin <mnummeli AT alpha PISTE hut PISTE fi> writes:
> Tämä olisi hyvin loogista, koska miltei kaikki nykyään elävät
> dinosauruslajit (linnut) suojaavat hautomalla munansa.

E-ka -kirjassakin esitellään oviraptorin pesä (s.281), jossa kyseinen
dinosaurus oli kuollut hautoessaan muniaan. (Kirjassa mainitaan, että
pesän oviraptori olisi hautautunut hyvin nopeasti,
väkivaltaisesti. Pesälöytöjä on kuitenkin tehty 20, ja pesät ovat
päällekkäisissä kerroksissa. Tätä on aika vaikea selittää
vedenpaisumuksella.)

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Oct 2000 14:00:52 +0300

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Oct 2000 18:59:20 +0300

Mikko Ilmari Nummelin <mnummeli AT alpha PISTE hut PISTE fi> writes:
> Ymmärsinkö nyt oikein, että E-ka toteaa pesälöytöjen olevan hankalaa
> selittää vedenpaisumuksella?

Joops. Tuo oli siis kohdasta, jossa vertaillaan todisteita nopeasta ja
pitkästä luomisesta. Kirjassa ilmeisesti yritetään olla erityisesti
suosimatta kumpaakaan kantaa.

> Minulle on jäänyt epäselväksi (kun kirjastot eivät sitä edelleenkään
> lainattavaksi tarjoa), millä tavoin ja miltä kannalta E-ka oikein
> käsittelee kehitysoppia ja kreationismia. Onko kirja siis tavallaan
> sellaisella linjalla että se pääsääntöisesti pitääkin kehitysoppia
> pätevänä, mutta esittelee vain siinä sivussa siihen liittyviä
> ongelmia, vai mitä?

Ihan tavallinen kreationistikirja, sanoisin. Yrittää toki antaa
tieteellisen ja "objektiivisen" kuvan, kuten varmaan ne
kaikki. Onnistuminen tuossa jääkööt sitten kunkun lukijan
mietittäväksi.

Kts. http://www.iki.fi/magi/artikk/evoluutio/

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Oct 2000 19:45:33 +0300

Pekka de Groot <pde AT pp PISTE htv PISTE fi> writes:
> Käsittääkseni kyseinen löytö ja monet muutkin Gobin alueen löydöistä
> ovat säilyneet, koska ovat alunperin hautautuneet hiekkamyrskyssä
> hiekkaan ei veteen...

Tämä oli Pyreneiltä. Luulisin että lähdeviite olisi jotain sellaista
kuin: Norell et al, Science, Vol 266, 1994. Pitänee katsoa joku päivä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Oct 2000 23:12:55 +0300

perttiko AT hotmail PISTE com writes:
> Raamatun lähtökohta on, että Strutsin munat ovat maassa
> suojattomampia kuin monien lintu ja matelijalajien huolellisesti
> piilotetut pesät. Kondorikotka (Ei mainita Raamatussa ) on vähän
> samanlainen, munii pelkälle kalliolle vuoristoon. Raamattu on siis
> tässäkin oikeassa, mutta tämä vain kuvastaa sitä, että eläinten
> munien hoidossa on asteeroja.

Seeelvä. Entäs se poikasistaan välittäminen? Mitenkä tulkitset
Raamattua siinä kohtaa?

> Bronttosauruksilla

Luetko sinä yhtään mitä ihmiset kirjoittavat?

> Kun hiiret, linnut ja petoeläimet tulivat laajempina yksiköinä
> tapahtui joukkotuho, vain ne jotka piilottivat munansa jäivät
> henkiin. (Tuatara, kilpikonnat, krokotiilit, varaanit linnut ym. )

..."vain ne", paitsi strutsi ja, ja, ja, ja...

Rotta ei muuten vieläkään ole saanut kananmunaa rikki. Koe kestänyt
n. 28h.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Oct 2000 12:26:07 +0300

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:

> Minkä takia päällekkäiset kerrostumat ovat vaikea selittää
> vedenpaisumuksella? Eivät ne välttämättä ole veden aikaansaamia, vaan
> muiden vedenpaisumuksen aikana tapahtuneiden mullistuksen aikaansaamia
> (esim. tulivuoren purkaukset).

Väitätkö tosiaan, että päällekkäiset dinosauruksenpesät olisivat
syntyneet yhden vedenpaisumusvuoden aikana?

Tämä dinosaurusesiintymä ei kylläkään sinällään osoita, että
vedenpaisumusta ei koskaan olisi voinut tapahtua, vaan vain että
kyseiset kerrostumat eivät millään voineet syntyä sellaisen
yhteydessä.

> Esim. Yellowstonen puistossa (muistaakseni) on päällekkäin
> metsäkerrostumia. Aiemmin luultiin, että nämä eri kerrostumien puut
> ovat peräisin eri aikakauden metsistä, mutta kun niitä on tarkemmin
> tutkittu, niin näyttää vahvasti siltä, että eri kerrostumien puut
> ovat peräisin samasta (ja samaan aikaan kasvaneesta) metsästä. Itse
> asiassa puut eivät ole alkuperäisellä kasvupaikallaan, vaan ovat
> siirtyneet esim. mutavyöryjen mukana muualta (tämän näkee siitä,
> että puiden juurista on kaikista vain tyngät jäljellä).

Tämä lienee yksi näistä kreationistien kierrättämistä myyteistä.

      Some literature and other presentations claim the stacked "fossil
      forests" in Yellowstone National Park, Wyoming, United States, do
      not represent separate, successional forest development. For
      example, Steve Austin makes this claim in a video tape available
      from the ICR. Rather than being buried in place, it is claimed that
      these stumps are transported, and therefore they could be deposited
      in a short time, rather than the long time it would take for growth
      of a forest, burial, and growth and burial of each of the succeeding
      forests.

      This claim is not supported by the evidence. Several characteristics
      can distinguish between stumps that are transported and those that
      were buried in place (see Fritz, 1980 and the citations in Fritz,
      1984, quoted below). The trees at Yellowstone have been examined,
      and only some tree specimens at some localities are transported. The
      Specimen Ridge examples, which are most commonly cited, consist of
      in-place stumps.

      Like the modern environments around Mt. St. Helens, there is
      potential to bury stumps in-place *and* to transport them upright in
      a variety of sedimentary environments (although burial in-place is
      far more common). Distinguishing the two (or even recognizing the
      presence of both) is not difficult. To simply say, "tree stumps can
      be transported, so all occurrences can be dismissed", is
      incorrect. The vast majority of occurrences can not be explained by
      transport.

Kts. http://talkorigins.org/faqs/polystrate/yellowstone.html

> [...]
> tuhosi hehtaareittain metsää. Puita siirtyi pysyasennossa kauas
> kasvupaikoiltaan. Miten sitten pystyssä olevien puiden kerrostumia voi
> olla päällekkäin. Yksinkertaisesti siten, että kun ensimmäinen kerros on
> peittynyt esim. tulivuoresta peräisin olevaan maa-ainekseen, niin tulee
> toinen mullistus, joka tekee uuden kerrostuman sen päälle. Ja tähän ei
> tarvitse miljoonia vuosia, vaan päivä tai pari riittää. St. Helenan
> purkaus oli myös toisella tavalla mielenkiintoinen. Se osoitti, miten
> syviä kanjoneita (150m), joissa on selkeitä kerrostumia, voi syntyä

"Kerrostuma" ja "selkeä kerrostuma" ovat kaksi eri asiaa. Myös
kerrosten materiaalit ratkaisevat aika lailla. Kreationistien
keskuudessa tuntuu olevan ajatus, että jos mitä tahansa epämääräistä
kerrostuneisuutta syntyy nopeasti, se selittää heti kaikki
sellaisetkin hyvin tarkkarajaiset kerrostumat, mitkä eivät mitenkään
voi syntyä nopeasti.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Oct 2000 12:58:01 +0300

J Sakari Salonen <ssalonen AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> Paleoklimatologian luennolla viime keväänä proffa ohimennen totesi tuon
> Jukatanin kraatterin sijaitsevan anhydriittisen, so. kalsiumsulfaattisen,
> kallioperän päällä. On ilmeisesti ajateltu että meteoriitin iskeytyminen
> tuon kaltaiseen materiaaliin vapauttaisi ilmakehään hyvin suuria määriä
> rikkiyhdisteitä. Tulivuorenpurkauksien vapauttamien rikkiyhdisteiden
> aiheuttamaa ilmaston viilenemistä pidetään käsittääkseni selvänä asiana.

Tästä taisi olla maininta tässä taannoin tulleessa
KT-raja-dokumentissa tv:ssä. Siinä mainittiin myös, että dinosaurusten
väheneminen olisi saattanut alkaa jo paljon aikaisemmin, syynä
ilmeisesti hapen (?) väheneminen. Dinoilla oli ilmeisesti tehottomat
keuhkot (ei palleaa tai jotain vastaavaa), jolloin ne olisivat
pärjänneet uudessa tilanteessa huonommin kuin nisäkkäät. Tämä on
kuitenkin ilmeisesti semmoinen hieman hatara hypoteesi.

En nyt muista sitä kunnolla, mutta siinä saattoi olla jotain sellaista
ajatusta, että pangaian erkanemisprosessissa alkoi tapahtua tavallista
enemmän tulivuorenpurkauksia, jotka olisivat sitten aiheuttaneet tämän
hapen vähenemisen.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Oct 2000 13:38:25 +0300

> [...]
> Käsittääkseni kyseinen löytö ja monet muutkin Gobin alueen löydöistä
> ovat säilyneet, koska ovat alunperin hautautuneet hiekkamyrskyssä

Ilmeisestikään luultavasti eivät:

            Gobi dinosaurs killed by rainstorms, not sandstorms

            http://www.dinosauria.com/jdp/fossil/sandslide.html

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Oct 2000 19:19:37 +0300

Antti Karvinen <antti PISTE karvinen AT pp1 PISTE inet PISTE fi> writes:
> Jos se on cityrotta, jota on aina ruokittu valmispöperöillä, niin eihän
> se välttämättä edes tajua, että kanamuna on syötävää - luulee ennemmin
> uudeksi leluksi. Joutuu raukka uhraamaan vielä henkensä
> tieteenaltarilla.

Kyllä se sitä aluksi yritti syödä, turhautui vaan kun pyöritteli sitä
ympäriinsä, muttei löytänyt mitään reikää mistä olisi päässyt käsiksi
sisältöön. Tieteellisen kokeen jatkuttua 50h rotta oli jo varsin
hermostunut nälästä, joten terminoin kokeen.

Tässä valvontakameran kuvamateriaalia Tieteellisestä Kokeesta (tm):

Munan tarjonta (2.4MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10180003.AVI

Järsintäyritys #1 (0.8MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10180001.AVI

Järsintäyritys #2 (3.5MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10180004.AVI

Järsintäyritys #3 (sinnikkäin havaittu, 6.5MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10180005.AVI

Kokeen lopetus (6.4MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10200001.AVI

Testi kananmunan maistuvuudesta (4.6MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10200004.AVI

Syöntiä (3.5MB):
http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/rotta/10200009.AVI

Ps. Kas, MTV3 kertoi eilen, että Suomen johonkin luonnontieteelliseen
museoon on näemmä saatu ison dinon luuranko.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Oct 2000 22:39:04 +0300

"Matti Aumala" <mjaumala AT nettilinja PISTE fi> writes:
> luonnontieteelliseen
>
> Mit..? Kerro heti kaikki yksityiskohdat! Vai siinäkö se sitten olikin?

Se oli semmoinen "iso" luuranko. Oli ilmeisesti Kiinasta
peräisin. Näyttivät siinä palapelin kokoamista yhden A4-ohjeen
perusteella. Näyttely kuulemma avataan vasta joskus ensi vuoden
puolella.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Oct 2000 16:10:59 +0300

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:

> Miten tyypillinen evolutionistien kommentti.

Niin, eikös ole hyvä että evolutionistit kertovat kommenteissaan
tosiasioita?

> Olen muuten huomannut sen, että aina kun heittää jonkin
> evolutionisteille vaikean asian (en sano, että tämä Yellowstonen
> juttu on sellainen), niin evolutionistit heittävät, jotain
> tuonkaltaista. Näin heidän ei tarvitse koskaan itse alkaa pohtimaan
> asioita

Jaa-a.

      1. Väitin että kyseessä on hyvin tavallinen myytti.
      2. Annoin lainauksen joka perusteli väitettäni (että kyseessä olisi
               myytti).

Mikä tässä argumentointitavassa on epäselvää tai virheellistä?

Itse olen huomannut, etteivät kreationistit yleensä edes itse
perustele tai anna lainausta, vaan heittävät profeettansa kirjan nimen
ja sanovat "lue tuo jos uskallat". Itse en muistaakseni näin olisi
tehnyt (ainakaan monesti), sillä minusta on kohtuutonta pakottaa
kreationisti (tai kuka hyvänsä) ostamaan ja lukemaan kokonainen kirja
voidakseen vastata väitteeseeni. On outoa, jos kreationisteilta ei voi
tälläistä kohtuullisuutta odottaa.

> Evolutionistit väittävät, että tällaisten tarkkarajaisten
> kerrostumien välillä olisi miljoonien vuosien ajanjakso.

Geologit saattavat väittää näin, eivät erityisesti
evolutionistit. Mitä muuten tarkoitat "välillä"? Kerrostumat ovat
usein miljoonia vuosia paksut, mutta ei niiden "välissä" välttämättä
mitään aukkoja ole.

> Kuitenkin useiden (tod. kaikkien) tällaisten kerrostumien välillä ei
> näy tapahtuneen minkäänlaista eroosiota.

Miksi niiden välillä pitäisi näkyä eroosiota?

Eipä sen puoleen, usein näkyykin. Eli mikä on ongelma?

> Tämä ei ole selitettävissä kuin siten, että kerrostumat ovat syntyneet lyhyen
> ajan kuluessa. Et taida tietää kuinka paljon eroosio kuluttaa maaperää
> kokoajan?

Tiedätkö itse?

> Itse asiassa kerrostumia ei voi syntyä kuin nopeasti, juuri
> eroosiosta johtuen.

Mitä tarkoitat "nopealla"? Vaikka joissain hyvin pienissä paikoissa
kerrostumia syntyykin nopeasti, valtaosa kerrostumisesta on melko
hidasta. Tämän pitäisi olla selvää.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Oct 2000 16:23:34 +0300

Tapio Linkosalo <linkosal AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> wrote:
> : Itse uskon, että evoluutioteoria heitetään romukoppaan vanhentuneena
> : teoriana kymmenen vuoden sisällä.
>
> Haluatkos lyödä asiasta vetoa?

Minäkin voin osallistua. Laitetaan aluksi vaikkapa tonni
pöytään.

Tosin pitäisi kait ensin määritellä ne kriteerit, jolla tämä
"romukoppaan heittäminen" määritellään. Se ei vielä riitä, että
fundiskristittyjen valtaosa heittää sen romukoppaan... ;-)

Mutta miten olisi sellainen kriteeri, että puolet nykyisistä
evoluutiobiologeista joutuu myöntämään makromakroevoluution olevan
uusien todisteiden valossa mahdoton?