Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.evoluutio

Säie: Vähän vaihtelua jankutukseen...

Edellinen säie: Yockey yms
Seuraava säie: Bronnttosaurusten tuho
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Vähän vaihtelua jankutukseen...
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Oct 2000 19:32:03 +0300

Esko Valtaoja <esko PISTE valtaoja AT utu PISTE fi> writes:
> Tässä olisi kiinnostavaa tutkimuskohdetta jollekin uskontotieteilijälle:
> millä tavalla voimakas uskoon tulemisen kokemus pakottaa tutkijan
> murjomaan maailmankuvansa uuteen muottiin.

Kait tätä tutkitaankin. Tuli yksi opiskelijatyö mieleen:

            USKONTO JA KOGNITIIVINEN DISSONANSSI

            Psykologi Leon Festingerin kognitiivisen dissonanssiteorian mukaan
            ihmisen kognitiivisten elementtien välillä voi vallita ristiriita,
            dissonanssi, jonka hän pyrkii eri tavoin poistamaan. Kognitiiviset
            elementit tarkoittavat tässä siis ihmisen tietoa itsestään,
            käyttäytymisestään ja ympäristöstään (Festinger 1962, 9). Malli
            voidaan esittää seuraavasti:

            1) Kognitiivisten elementtien välillä voi vallita dissonanssi.
            2) Dissonanssin olemassaolo luo paineita sen vähentämiseen.
            3) Käytännössä tämä voi tapahtua muuttamalla käyttäytymistä tai
                     kognitiivisia elementtejä lisäämällä tai muuttamalla tai
                     välttämällä dissonanssia lisäävää informaatiota. (Festinger 1962,
                     31.)

            Kulttuuriantropologi Anthony Wallace on esittänyt, että uskonnon
            toimintaa voitaisiin selittää joissain tapauksissa kognitiivisen
            dissonanssin kautta. Hän toteaa että kun kognitiiviset elementit
            (kuten havainnot, tieto, motiivit, arvot tai toiveet) ovat
            ristiriidassa keskenään, yksilö voi häivyttää ristiriidan joko
            muuttamalla reaalimaailmaa jossain suhteessa tai muuttaa
            havaintojaan itsestä ja reaalimaailmasta siten että ongelmaa ei
            enää havaita. Wallace näkee erityisesti jälkimmäisen vaihtoehdon,
            uuden tulkintatavan, tyypilliseksi uskonnolle. (Wallace 1966, 29.)

            Millaisten kognitiivisten ristiriitatilanteiden
            uudelleenhahmottamisessa uskonto sitten voisi auttaa? Heikki
            Tikkalan, Markku Myllykankaan ja Raimo Tuomaisen mukaan
            uskonnollisia välineitä vaativa kognitiivinen ristiriita
            aiheutuisi ihmisen ja maailman erillisyydestä: tietoisena
            itsestään ihminen päätyy pohtimaan omaa ja maailman
            luonnetta. Tämä maailmasta ulkopuolisuuden tunne on omiaan
            synnyttämään ''epäreiluuden'' tunteen; ihminen kokee ansaitsevansa
            parempaa kuin maailmalla on tarjottavanaan. (Tikkala & al. 1991,
            15.) Näin siis jokaisella ihmisellä vallitsisi jatkuva
            dissonanssi, joka poistettaisiin uskonnollistyyppisin
            kognitiivisin lisäyksin.

            Voidaan tietysti pohtia, vaatiiko ihmisen tietoisuuden käsittely
            uskonnollisluontoisia kognitiivisia elementtejä vai ei, mutta näin
            korkeisiin sfääreihin tuskin tässä yhteydessä mennään. Wallace
            mainitsee erikoisesti sosiaaliset ristiriitatilanteet uskontoihin
            liittyvänä dissonanssin vähennystilanteena: arvojen uudelleen
            tulkinta käy useimmiten paljon helpommin kuin yhteisön uudelleen
            järjestäytyminen (Wallace 1966, 29). Yhteisöllisiä ongelmia on
            tietysti nykyäänkin monenlaisia, mutta joka tapauksessa keskeisenä
            niihin kuuluu eko- ja teknosysteemin kestämätön suhde (Mannermaa
            1993, 7).

            Festingerin teorian mukaan dissonanssia voi vähentää joko
            muuttamalla omaa toimintaa, muuttamalla kognitiivisia elementtejä
            tai välttämällä kiusallista informaatiota.

(Tomi Letonsaaren folkloristiikan proseminaarityöstä,
   http://www.iki.fi/magi/metsola/arkisto/muut/pakanuus.html)

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Yockey yms
Seuraava säie: Bronnttosaurusten tuho
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]