|
USENET News sfnet.keskustelu.evoluutio
Säie: Vähän vaihtelua jankutukseen...Edellinen säie: Yockey yms Seuraava säie: Bronnttosaurusten tuho [Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Vähän vaihtelua jankutukseen...
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Oct 2000 19:32:03 +0300
Esko Valtaoja <esko PISTE valtaoja AT utu PISTE fi> writes:
> Tässä olisi kiinnostavaa tutkimuskohdetta jollekin uskontotieteilijälle:
> millä tavalla voimakas uskoon tulemisen kokemus pakottaa tutkijan
> murjomaan maailmankuvansa uuteen muottiin.
Kait tätä tutkitaankin. Tuli yksi opiskelijatyö mieleen:
USKONTO JA KOGNITIIVINEN DISSONANSSI
Psykologi Leon Festingerin kognitiivisen dissonanssiteorian mukaan
ihmisen kognitiivisten elementtien välillä voi vallita ristiriita,
dissonanssi, jonka hän pyrkii eri tavoin poistamaan. Kognitiiviset
elementit tarkoittavat tässä siis ihmisen tietoa itsestään,
käyttäytymisestään ja ympäristöstään (Festinger 1962, 9). Malli
voidaan esittää seuraavasti:
1) Kognitiivisten elementtien välillä voi vallita dissonanssi.
2) Dissonanssin olemassaolo luo paineita sen vähentämiseen.
3) Käytännössä tämä voi tapahtua muuttamalla käyttäytymistä tai
kognitiivisia elementtejä lisäämällä tai muuttamalla tai
välttämällä dissonanssia lisäävää informaatiota. (Festinger 1962,
31.)
Kulttuuriantropologi Anthony Wallace on esittänyt, että uskonnon
toimintaa voitaisiin selittää joissain tapauksissa kognitiivisen
dissonanssin kautta. Hän toteaa että kun kognitiiviset elementit
(kuten havainnot, tieto, motiivit, arvot tai toiveet) ovat
ristiriidassa keskenään, yksilö voi häivyttää ristiriidan joko
muuttamalla reaalimaailmaa jossain suhteessa tai muuttaa
havaintojaan itsestä ja reaalimaailmasta siten että ongelmaa ei
enää havaita. Wallace näkee erityisesti jälkimmäisen vaihtoehdon,
uuden tulkintatavan, tyypilliseksi uskonnolle. (Wallace 1966, 29.)
Millaisten kognitiivisten ristiriitatilanteiden
uudelleenhahmottamisessa uskonto sitten voisi auttaa? Heikki
Tikkalan, Markku Myllykankaan ja Raimo Tuomaisen mukaan
uskonnollisia välineitä vaativa kognitiivinen ristiriita
aiheutuisi ihmisen ja maailman erillisyydestä: tietoisena
itsestään ihminen päätyy pohtimaan omaa ja maailman
luonnetta. Tämä maailmasta ulkopuolisuuden tunne on omiaan
synnyttämään ''epäreiluuden'' tunteen; ihminen kokee ansaitsevansa
parempaa kuin maailmalla on tarjottavanaan. (Tikkala & al. 1991,
15.) Näin siis jokaisella ihmisellä vallitsisi jatkuva
dissonanssi, joka poistettaisiin uskonnollistyyppisin
kognitiivisin lisäyksin.
Voidaan tietysti pohtia, vaatiiko ihmisen tietoisuuden käsittely
uskonnollisluontoisia kognitiivisia elementtejä vai ei, mutta näin
korkeisiin sfääreihin tuskin tässä yhteydessä mennään. Wallace
mainitsee erikoisesti sosiaaliset ristiriitatilanteet uskontoihin
liittyvänä dissonanssin vähennystilanteena: arvojen uudelleen
tulkinta käy useimmiten paljon helpommin kuin yhteisön uudelleen
järjestäytyminen (Wallace 1966, 29). Yhteisöllisiä ongelmia on
tietysti nykyäänkin monenlaisia, mutta joka tapauksessa keskeisenä
niihin kuuluu eko- ja teknosysteemin kestämätön suhde (Mannermaa
1993, 7).
Festingerin teorian mukaan dissonanssia voi vähentää joko
muuttamalla omaa toimintaa, muuttamalla kognitiivisia elementtejä
tai välttämällä kiusallista informaatiota.
(Tomi Letonsaaren folkloristiikan proseminaarityöstä,
http://www.iki.fi/magi/metsola/arkisto/muut/pakanuus.html)
--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom
|
Edellinen säie: Yockey yms Seuraava säie: Bronnttosaurusten tuho [Muut säikeet] [Muut uutisryhmät] |