Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: UG
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 02 Oct 2000 03:35:56 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> * Usko ja tiede eivät ole erillisiä käsitteitä *
> [..] Kaikki tieto perustuu lopuksi uskoon. On väärin puhua uskosta
> tiedon vastakohtana.

Näinhän se on, ainakin jos puhutaan uskomuksista. "Uskolla"
tarkoitetaan yleensä FIDES, joka on jotain enemmän kuin uskominen ja
sisältää myös merkityksen sitoutumisesta. Toisin kuin joissain
uskonnoissa, tieteessä sitoutuminen ei ole tavoiteltavaa.

> Tutkijan uskomukset ja maailmankuva vaikuttavat hänen tulkintaansa
> tutkimustuloksista. Tutkijat voivat päätyä samasta aineistosta eri-
> laisiin päätelmiin, koska he asettavat vastattavakseen erilaisia kysy-
> myksiä. Kaikkea tietoa ei voi koskaan saada kokemusperäisten havain-
> tojen tuloksena. Havaintojen tulkitseminen on mahdotonta ilman jonkin-
> laista käsitystä todelisuuden luonteesta, ts. ilman filosofiaa, jonka
> perusteella havainnot selitetään.

Kirjoittajan kannattaisi tutustua filosofian perusajatuksiin. Ehkä
tärkein perusajatus on tiedon merkityksen selvittäminen. Kirjoittajan
mainitsemista maailmankuvallisista taustaoletuksista on pyritty
pääsemään eroon jo ainakin 2500 vuoden ajan. Enkeliselitykset ja muut
tarpeettomat taustaoletukset on pyritty karsimaan aivan minimiin ja
tulokseksi on saatu sellainen hyvin perusoletukseton ydin, johon
luonnontieteet ovat nojanneet enenevissä määrin viime vuosisatojen
aikana.

> Pientä kehitystä (mikroevo- luutio) voi saman lajin puitteissa toki
> tapahtua, mutta uuden raken- teellisesti monimutkaisemman lajin
> kehittymisestä (makroevoluutio) ei ole tehty yhtään havaintoa.

Olen tätä miettinyt, että mitä seuraisi siitä jos jollekin lajille
todistettavasti syntyisikin laboratoriossa aivan uusi
elin. Kreationistit toteaisivat, että se ei todistaisi mitään
evoluutioteorian oikeellisuudesta, vaan vain siitä kuinka nopeasti
mikroevoluutio saattoi kehittää uusia ominaisuuksia vedenpaisumuksen
jälkeen. ;-)

> Lajeja päinvastoin kuolee päivittäin suku- puuttoon, ja viimeksi
> kuluneen 6000 vuoden aikana jopa 2 miljoonaa lajia on saattanut
> kuolla sukupuuttoon ilman että tänä aikana todistet- tavasti olisi
> ilmaantunut yhtään täysin uusia rakenteita omaavaa lajia.

Tässä vertaillaan kahta eri asiaa aivan kuin ne olisivat samat:
      1. uusia rakenteita omaavia lajeja
      2. 2 miljoonaa lajia, spesifioimatta oliko niillä mitään erityisiä
               ainutlaatuisia rakenteita, tai että ovatko ne syntyneet tuon
               saman 6000 vuoden aikana...

1. Oman arveluni mukaan uusia elimiä ei esimerkiksi ihmiselle tai
nisäkkäille olisi syntynyt alle 100 miljoonan vuoden aikana. En nyt
muista yhtään eroa nisäkkäillä niiden perusrakenteen suhteen. Erot
ovat lähinnä elinten muotoa koskevia ja ei-rakenteellisia kemiallisia
eroja.

2. TJT:n Bibliakin kertoo uusia lajeja, kuten kirjoahvenia, syntyneen
viime aikoina (12000 vuoden aikana) runsaasti. Kirja myös kertoo, että
juuri näitä kyseisiä lajeja on viime vuosina kuollut paljon
sukupuuttoon.

Jos pelkästään yhdestä kirjoahvenlajista on voinut syntyä 300 lajia,
jotka nyt tuhoutuvat, niin montako lajia yhteensä olisi maapallolla
voinut syntyä ja sittemmin tuhoutua viimeisen 12000 vuoden aikana?

> Keskustelua ei käydä rehel- lisessä tieteellisessä ilmapiirissä,
> vaan osapuolet puhuvat toistensa ohi. ... Se osoittaa molempien
> tahojen fanaattisuutta ja samalla pelkoa asettaa oma maailmankuva
> vaakakuppiin.

Jos kreationistit mielestään puhuvat epätieteellisesti ja
evolutionistien ohi, eikö heidän kannattaisi sitten muuttaa tapojaan?

> Tämä ei ole kummankaan asialle hyödyksi. Keskustelua pitäisi käydä
> molemminpuolisen kunnioituksen ilma- ilmapiirissä
                                                         ^^^^^^^^^^^^^

Siinä, TJT, ota oppia mitä UG sanoo.

> Kehitysopin tueksi esitetyt "todisteet" ovat tyypil- lisesti aina
> kokeellisen tieteen ulkopuolella, eikä niitä näinollen voida
> osoittaa virheellisiksi.

Aivan. Sama pätee kaikkiin historiallisiin todistuksiin aina.

Aivan vastaavasti voidaan katsoa, että Raamattu ei ole 100 vuotta
vanhempi teos, koska Raamatun historia on kokeellisen tieteen
ulkopuolella. Ei ole mitään todisteita että Egyptin tai Rooman
valtakunnat olisivat olleet olemassa, tai että katolinen ja
luterilainen kirkko olisivat syntyneet vaikkapa ennen vuotta 1900. On
myös kokeellisen tieteen ulkopuolella, oliko Martti Ahtisaari Suomen
presidentti vuonna 1999, koska emme voi tällä hetkellä tehdä asiasta
kokeita.

Itse asiassa emme myöskään tiedä, olimmeko me itse olemassa ennen
viime keskiviikkoa, koska emme pysty tekemään asiasta kokeita.

Itse asiassa aika outo käsite tämä "kokeellinen tiede", koska kokeet
tehdään aina jonain hetkenä, mutta jo seuraavana sekunttina koe on
historiaa, jolloin siihen pätee historiallisen todistamisen
ongelmatiikka... Täten on todistettu, että tiede on mahdotonta?

> "Todisteilla" pyritään osoittamaan oikeaksi olettamus evoluutiosta,
> jonka todenperäisyyttä ei missään vaiheessa aseteta
> kyseenalaiseksi. "Todisteet" ovat lisäksi kaikki vain olettamuksia
> eli hypoteeseja. Darwinin tuotannossa esiintyy mai- ninta "voidaan
> otaksua" yli 800 kertaa.

Voidaan otaksua, että Darwinin tuotannossa käytettiin tätä
ilmaisua. Voidaan myös otaksua, että Darwin oli olemassa. Voidaan myös
otaksua, että Darwin kirjoitti elämänsä aikana jotain. Voidaan myös
otaksua, että kaikki ihmiset eivät ole samaa mieltä siitä mitä Darwin
kirjoitti. Voidaan myös otaksua että Darwin voi otaksua kaikenlaista.

> (1) Kehitysoppia eivät tue mitkään todisteet
> Kehitysteoria väittää, että alkeishiukkasista on kehittynyt ihmisiä.

Alkeishiukkasista kehittyy kymmeniä miljoonia ihmisiä joka vuosi. ;-)

> (2) Kehitystä ei tapahdu tänä päivänä
> Sitä on siis vaikea todistaa. Luonnossa lajien tasolla tapahtuva
> muuntelu ei ole todellista kehitystä, samoin kuin mutaatiotkaan eivät
> ole, sillä kiistattomia hyödyllisiä mutaatiotapauksia ei juuri tunneta.

Muistaakseni UG:tä uudempi Bibliasi niitä mainitsee.

Tuossa yksi pieni luettelo: http://www.gate.net/~rwms/EvoMutations.html

> David Kitts:"Yhdenkään havainnoitsijan elinaikana ei ole voitu todeta
> kehitystä Darwinin tarkoittamassa mielessä" ("Paleontology and Evo...)

Darwinin tarkoittamassa mielessä kaikki nk. mikroevoluutiokin on
evoluutiota.

> [...]
> ei merkitse samaa kuin että lisko muuttuisi linnuksi.. Suomalaisessa
> alan perusteoksessa Evoluutio - miten elämä kehittyy (Otava, 1986) to-
> detaan:"Darwinin 'Lajien synty' ei nimestään huolimatta vastannut kysy-
> mykseen siitä, miten uudet eliölajit kehittyvät". Darwin ei kyennyt
> antamaan ainoatakaan esimerkkiä täysin uuden lajin syntymisestä, eikä
> tähän ole pystynyt kukaan muukaan. C. Patterson:"Kukaan ei ole koskaan
> onnistunut aikaansaamaan uutta lajia luonnonvalinnan avulla. Ei sinne
> päinkään..." (Patterson, C. "Cladistics", BBC Interview 4 March 1982)

Katsoppas Kirjasta, joka on kirjoitettu vuonna 2000, jossa noita uusia
lajeja määritellään.

> (5) Fossiililöydöt eivät tue kehitysoppia > Aikaisemmin oli tapana
> väittää, että fossiilit ovat kehityksen par- > haita
> todisteita. Miljoonista tutkituista fossiileista ei kuitenkaan > ole
> löytynyt ainoatakaan selvää näyttöä kehittymässä olleesta uudesta >
> rakenteesta.

Millainen sen rakenteen pitäisi olla jotta se katsoittaisiin
"kehittymässä olevaksi"?

> Fossiiliaineistossa havaittava näennäinen evoluutio on itse asiassa
> keinotekoisesti aikaansaatu määrittämällä kivien aikajärjestys
> niistä löytyvien fossiilien perusteella.
> Niles Eldredge:"Tämä onkin
> ongelma: jos määritämme kivikerroksen iän sen sisältämien fossiilien
> perus- teella, niin kuinka voimme sen jälkeen puhua ajan myötä
> tapahtuneesta kehityksestä, joka on luettavissa
> kivikerrostumista?".

TÄÄÄHHHHHHH???? Kts. Nicolaus Stenon "päällekkäisyyden periaate", joka
on ollut geologian kulmakiviä viimeiset 330 vuotta. Uhhuh....

> (8) Sikiökaudella ei havaita mitään jäänteitä surkastuneista elimistä
> Se vanhentunut väite, että kohdunsisäisen kasvun aikana sikiö läpikäy
> kehitysopillisen lajinkehityksen välivaiheita ja että tällöin esim.
> havaittavat "kiduksien jäänteiksi" tulkitut kaulapoimut olisivat joskus
> todella olleet kidusten alkuja, on jo kauan sitten hylätty virheellisenä.
> On todella merkillistä, että tämä ns. rekapitulaatioteoria voi vielä
> esiintyä koulukirjoissa ja maallikoille suunnatussa viestinnässä.

Koulukirjoissa _ei_ käsittääkseni ole esiintynyt rekapitulaatiota
varmaan ties kuinka pitkään aikaan, vaan niitä samoja kaavioita, joita
Haeckel käytti teoriansa tukena, on käytetty aivan toisen pointin
esittämisessä oppilaille. Sinällään valitettavaa sekin.

> Lewontin kuuluu samaan ateistien (jumalankieltäjien) uskonlahkoon kuin
> marxilainen Gould.

Pitäiskös tässä kohtaa listata nyt ne miljoonat kristityt, jotka
uskovat evoluutioteoriaan?

> Jos Jumalan olemassaolo kielletään, elämän olemassaolo todistaa
> kehitysteorian oikeaksi.

Näille fundiksille ei ilmeisesti millään mahdu sellainen ajatus
päähänsä, että ateisteiksi ei yleensä synnytä, tiukasti päättäneenä
kieltää Jumala, vaan sellaiseksi kehitytään.

Tämän kehityksen käännekohta on siinä yksinkertaisessa huomiossa, että
jumalia, enkeleitä tai menninkäisiä ei tarvitakaan enää joidenkin
asioiden selittämiseen. Kun löytyy parempia selityksiä,
enkeliselitykset hylätään.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Oct 2000 18:31:19 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Maallikoilla on vieläkin se käsitys, että fossiilit todistavat evo-
> luutin tapahtuneeksi tosiasiaksi.

Eivätkö ne paleontologien mielestä sitten sitä todista? Onko se,
etteivät fossiilit todista evoluutiosta mitään, kovinkin yleinen
käsitys paleontologien keskuudessa? Löytyisikö tästä jotain selviä
mainintoja heiltä?

> Evoluutio on hengissä vielä nykyään, koska fossiilitutkijat luulevat,
> että perinnöllisyystieteilijöillä on hallussaan vankka todistusaineisto.
> Perinnöllisyystieteilijät puolestaan luulevat, että fossiilitutkijoilla
> on hallussaan kiistaton näyttö evoluutiosta.

Ja tämä Reinikaisen uskomus perustuu mihin? Olisiko esitettävissä
perinnöllisyystieteilijöiden tai paleontologien lausuntoja, joissa he
yhteen ääneen osoittavat toisiaan, että "ei meillä mitään todisteita
ole, mutta noilla on"?

Itse olen nähnyt että asian laita olisi juuri toisinpäin - että
tutkijat yleensä näkisivät juuri oman tutkimusalueensa parhaiten
todistavan evoluutiosta. Tämä on tosin vain käsitykseni, en ainakaan
nyt muista yhtään mainintaa tälläisestä.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: "Kreationismi vastaan evoluutio" -keskustelusta...
Seuraava säie: Eläinten pelko
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]