Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: E-(ka)^2: Viktoriajärven kirjoahventen nopea lajiutuminen
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Sep 2000 20:02:04 +0300

Kommentoin taas yhtä kohtaa Bibliasta. On se mielenkiintoista
millaisia virheitä löytyy aina kun jotain sattumanvaraista kohtaa
alkaa penkoa. No, pitää tästä kohdasta selvittää vielä yksi lähde,
joka saattaa vielä vaikuttaa asiaan, eli en kopauta tuomarinvasaraani
vielä lopullisesti tämän mahdollisen pahan virheen vuoksi. Tällä
istumalla kyllä näyttäisi siltä että asia on selvä. Tämän
(mahdollisen) virheen lisäksi tietysti koko argumentatiivista
asetelmaa voi miettiä, ainakin minusta siinä on jotain absurdia
piirrettä.

            17.3.4. Räjähtävä lajiutuminen (s. 290-291)

         Kappaleessa käsitellään todisteita evoluution hämmästyttävästä
         nopeudesta. On varsin hämmästyttävää, että kreationistit yllättäen
         kannattavatkin hyvin nopeaa evoluutiota. Hienoa.

               ''Itä-Afrikkalaisessa Viktoriajärvessä on yli 300
               kirjoahvenlajia... Joitakin vuosia sitten voitiin
               molekyylibiologisin menetelmin osoittaa, että kaikki
               Viktoriajärven lajit [...] polveutuvat yhdestä
               kantapopulaatiosta. Tämä tarkoittaa, että kyseisten lajien [...]
               on täytynyt kehittyä tässä järvessä. Viimeiset geologiset
               tulokset osoittavat, että [...] Viktoriajärvi kuivui hyvin
               suurella todennäköisyydella 12000 vuotta sitten kokonaan. Tämä
               edustaa järven kirjoahventen korkeinta mahdollista ikää. Niiden
               geneettinen samanlaisuus sopii tähän ikäarvioon. ''(korostus
               omani)

         Tässä kohdassa ei sinällään vielä ole mitään erityistä ongelmaa,
         kyseessähän on erittäin hyvä esimerkki evoluution nopeudesta
         sopivissa olosuhteissa. Viktoriajärveä tuskin on turhaan kutsuttu
         ''Darwinin unelmalammeksi.''

         Huomautettakoon, että Axel Meyerin et al (1990) tutkimuksessa
         selvitettiin lajien geneettistä samanlaisuutta ja saatiin arvioksi
         korkeintaan 200000 vuotta, johon 12400 vuotta periaatteessa sopii.

         Järven sukujen määrä jää itselleni epäselväksi; Scherer mainitsee
         lajeja olevan 8:sta suvusta, kun taas Meyer (1990) mainitsee
         tehneensä tutkimuksen 9:stä eri suvusta. Voi tietysti olla että
         myöhemmät lajimäärittelyt ovat muuttaneet tätä lukumäärää.

               ''Viktoriajärven kirjoahvenet ovat siten merkittävä esimerkki
               morfologisesta erikoistumisesta ilman että samanaikaisesti olisi
               tapahtunut molekyylievoluutiota.''

         Tässä on nyt havaittavissa melkoinen mielenkiintoisuus kun
         vertaamme sitä Meyerin artikkelin loppuun, josta Scherer on ottanut
         tekstin nähtävästi melko suoraan:

               ''The establishment of the monophyly of this species flock draws
               attention to the remarkable speed of the morphological
               diversification in Lake Victoria without an acceleration of
               molecular evolution.''(Meyer et al 1990, korostus omani)

         Vaikuttaisi että Scherer olisi tulkinnut ilmaisun ''without an
         acceleration of'' tarkoittavan ilman. Tämä ei kuitenkaan ole oikea
         tulkinta - ilman oltaisiin voitu ilmaista ilman näitä kolmea
         ylimääräistä sanaa. Näiden ylimääräisten sanojen merkitys selviää
         samalta sivulta:

               ''The results give no reason to suppose that the rates of mtDNA
               evolution are uneven or accelerated among East African cichlid
               fishes.''(Meyer et al 1990)

         Meyer siten tarkoitti, että monimuotoisuus oli kasvanut ilman että
         molekyylievoluution olisi ollut tarpeen tapahtua tavallista
         nopeammin. Scherer on siten tehnyt tekstistä vakavan
         väärintulkinnan. Virhe tietysti suoraan mitätöi Viktoriajärven
         esimerkin käytön myöhemmissä päätelmissä.

         (Kannattaa tietysti huomata, että lyhyen luomisnäkemyksen omaavien
         kreationistien mukaan maapalloa ei edes olisi ollut 12,400 vuotta
         sitten ja tulvakin yleensä ajoitetaan n. 6000 vuotta sitten
         tapahtuneeksi. Joten miten tämä ''räjähdysmäinen evoluutio''
         millään lailla todistaisi heidän näkökulmastaan? Ai niin,
         radiohiileen perustuvat ajoitusmenetelmät eivät pitäneet
         paikkaansa. Kreationistien kaksimielisyys on melkoinen. Muissa
         tutkimuksissa on täysin samoja menetelmiä käyttäen tehty
         määrityksiä muiden lajien lajiutumisesta. Jos aikamäärä on liian
         pitkä, selitetään kyseessä olevan eri perusryhmät, jolloin tutkimus
         on virheellinen. Jos aikamäärä on lyhyt, selitetään kyseessä olevan
         sama perusryhmä, jolloin tutkimus on aito. Kreationistien
         valikoivuus ''hyvien'' tutkimusten suhteen on todella omaa
         luokkaansa.)

         Lähdeviitteet:

               Johnson, T. C., C. A. Scholz, M. R. Talbot, K. Kelts, R. D.
               Ricketts, G., Ngobi, K. Beuning, I. Ssemmanda, and J. W. McGill.;
               1996. Late Pleistocene dessication of Lake Victoria and rapid
               evolution of cichlid fishes. Science 273:1091-1093.

               Meyer, et. al., 1990, Monophyletic origin of Lake Victoria cichlid
               fishes suggested by mitochondrial DNA sequences, Nature 347:
               550-553

Että tälleen. Tämän alle puolen sivua pitkän pätkän penkomiseen meni
yksi päivä, luultavasti menee vielä toinen. Tätä vauhtia kirjan
debunkki valmistuu neljässä vuodessa, jolloin tuloksena olisi noin
5000-sivuinen teos. Yksi^H^H^H^Hviisitoista hullu^H^H^H^H^Hprofessoria
osaa esittää enemmän väitteitä kuin tuhat^H^H^H^H^Hyksi
prof^H^H^H^Hhullu osaa vastata. No, tuskimpa jaksan kauaa.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Sep 2000 13:18:08 +0300

Erkki Aalto <aalto AT pcu PISTE helsinki PISTE fi PISTE invalid> writes:
> [...]
> lasketut keskimääräiset evoluutionopeudet tuppaavat pysymään kuta
> kuinkin vakioina riippumatta siitä, tapahtuuko morfologista evoluutiota.

Onhan noita nopeutuneita mutaatiovauhteja ilmeisesti olemassa,
esimerkiksi nämä Tsernobylin myyrät, joista oli tässä jokunen päivä
sitten uutimia (en nyt muista missä). Ovat selvinneet hämmästyttävän
hyvin huolimatta kovasta säteilystä ja mutaatiomäärästä.

Luulen, että jos noiden kirjoahventen eriytymisaika menee tuossa
12,400 vuoteen, on mutaatioiden pakko olla tapahtunut tavallista
nopeammin, vaikka muut todisteet puhuvatkin hieman sitä vastaan. Meyer
nimittäin sai ajaksi 200,000 vuotta mutaatioiden perusteella. Hän teki
päätelmän normaalista mutaationopeudesta ilmeisesti sen tiedon
pohjalta, että järven ikä olisi ollut vähintään 250,000
vuotta. Johnsonin alhainen ikämaksimi muuttaisi tätä. Tosin on
tietysti edelleen olemassa se mahdollisuus, että vanhaa lajistoa olisi
säilynyt jollain tavalla kuivan kauden yli. Mahdollisuus että lajisto
olisi tullut esimerkiksi Malawijärvestä ei minusta toimi, koska niiden
geneettinen etäisyys on jo 1,5 miljoonaa vuotta. No, en osaa tuosta
sanoa sen tarkemmin, varsinkaan kun en tunne asiaa.

On kyllä jännää, että nämä biokemian ja biologian professorit ja
tohtorit tekevät noin älyttömiä virheitä lukiessaan tieteellisiä
artikkeleita. Tuossakin tapauksessa he eivät selvästikään olleet
lukeneet artikkelista muuta kuin alun ja lopun - muualla kerrotaan
selvästi mutaatioista, joita Scherer et al sanovat ettei ollut
lainkaan. Vaikka, tekevälle tietysti sattuu (itsekin tähän ilmiöön
saanut tutustua moneen kertaan).

Enkä nyt sano että Viktoriajärven kirjoahventen geneettinen
diversiteetti olisi suuri, päinvastoin, se _on_ alhainen. Sikäli
generalistihypoteesi varmasti pitääkin paikkaansa. Ei kuitenkaan yhtä
puhtaasti kuin Scherer virhetulkintansa vuoksi antaa ymmärtää.

Mut, yritän vielä saada sen yhden artikkelin käsiini tuosta
aiheesta. Ei vaan löytynyt Turusta.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 03 Oct 2000 13:00:08 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Onkohan tässä nyt kyseessä sama uutinen, joka on kumottu jo vuosia sitten?

Saattoi olla. Saatoin myös lukea liian silmäilevästi.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 03 Oct 2000 13:36:00 +0300

Tämä ei nyt sinällään ole oleellista, koska perinnöllisiä
mutaationopeuksia kasvattavia tekijöitä joka tapauksessa tunnetaan,
mutta otetaan nyt sitten vaikkapa toinen mahdollinen tapaus
Tsernobylistä:

Fitness loss and germline mutations in barn swallows breeding in
Chernobyl

HANS ELLEGREN, GABRIELLA LINDGREN, CRAIG R. PRIMMER & ANDERS PAPE
MØLLER

The severe nuclear accident at Chernobyl in 1986 resulted in the worst
reported accidental exposure of radioactive material to free-living
organisms. Short-term effects on human populations inhabiting polluted
areas include increased incidence of thyroid cancer, infant leukaemia,
and congenital malformations in newborns. Two recent studies, have
reported, although with some controversy,, that germline mutation
rates were increased in humans and voles living close to Chernobyl,
but little is known about the viability of the organisms
affected. Here we report an increased frequency of partial albinism, a
morphological aberration associated with a loss of fitness, among barn
swallows, Hirundo rustica, breeding close to Chernobyl. Heritability
estimates indicate that mutations causing albinism were at least
partly of germline origin. Furthermore, evidence for an increased
germline mutation rate was obtained from segregation analysis at two
hypervariable microsatellite loci, indicating that mutation events in
barn swallows from Chernobyl were two- to tenfold higher than in birds
from control areas in Ukraine and Italy.

Nature 389, 593 - 596 (1997)

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: sika on ihmiselle läheisempää sukua kuin apinat
Seuraava säie: Ihmisen alkuperä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]