Säie: sika on ihmiselle läheisempää sukua kuin apinat

Edellinen säie: Biologian filosofian näkökulmia
Seuraava säie: E-(ka)^2: Viktoriajärven kirjoahventen nopea lajiutuminen
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Vs: sika on ihmiselle läheisempää sukua kuin apinat
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Sep 2000 00:56:17 +0300

"Marty Claus" <martyclaus AT virtahepo PISTE net> writes:

> Hmmm. Minulla on huomenna lukiossa koe evoluutiosta ja oppikirjassa (Otava)
> luki, että sian ja ihmisen hemoglobiinit ovat aminohappojärjestyksensä
> puolesta 90-prosenttisesti samanlaisia. Enpä sitten tiedä miten tämän voi
> suhteutaa ihmisen ja simpanssin dna:n samankaltaisuuteen, kun en ole kerran
> mikään asiaa enempää tutkinut. Tiedän vain sen, mitä kirjassa sanotaan...

Käsittääkseni useat näistä etäisyysvertailut perustuvat juuri
hemoglobiinien sekvensseihin, jotka ovat jotakuinkin parhaiten
tunnettuja kaikilla lajeilla. Toinen yleinen tai yleisempi(?) on
ilmeisesti sytokromi-C.

Kaivelin GenBankkia (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/) ja löysin kaksi
pätkää sytokromi-C:stä:

Homo sapiens cytochrome c oxidase subunit IV gene, exon 3.
                        1 aaagtgttgt gaagagcgaa gacttttcgc tcccagctta tatggatcgg cgtgaccacc
                     61 ccttgccgga ggtggcccat gtcaagcacc tgtctgccag ccagaaggca ctgaaggaga
                  121 aggagaaggc ctcctggagc agcctctcca tggatgagaa agtcgagt

Pan troglodytes cytochrome c oxidase subunit IV gene, exon 3.
                        1 aaagtgttgt gaagagcgaa gacttttcgc tcccagctta tatggatcgg cgtgaccacc
                     61 ccttgccgga ggtggcccat gtcaagcacc tgtctgccag ccagaaggcc ttgaaggaga
                  121 aggagaaggc ctcctggagc agcctctcca tggatgagaa agtcgagt

Noita kun katselee, niin huomaa eron kahdessa emäsparissa
168:sta. Käytännössä jos haluaa tarkemmat erotukset, pitää varmaan
katsoa useampia pätkiä. No, en itse tunne menetelmää yhtään, mutta
kait se ihan tuolleen suoraan laskemalla menee.

Hmm, Sus scrofalta en löytänyt juuri tuota pätkää. No, samapa tuo.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Sep 2000 01:05:20 +0300

Unohtui jotain:

> Homo sapiens cytochrome c oxidase subunit IV gene, exon 3.
Ihminen

> Pan troglodytes cytochrome c oxidase subunit IV gene, exon 3.
Simpanssi

> Hmm, Sus scrofalta en löytänyt juuri tuota pätkää. No, samapa tuo.
Possu.