Säie: Evoluutio ja rasismi

Edellinen säie: Onko rationalismi sama kuin materialismi?
Seuraava säie: Biologian filosofian näkökulmia
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Evoluutio ja rasismi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Sep 2000 13:15:57 +0300

"Leevi Jokinen" <urn AT rak PISTE fi> writes:
> Mikä osuus rasismilla on ollut ihmisen kehityshistoriassa?
>
> Voisko evoluutio-oppi selittää osaltaan ihmisen rasistista käyttäytymistä?

Luulisi että oleellisin syy olisi tämä Hitlerinkin mainitsema: "Saksa
tarvitsee elintilaa." Maahanmuuttajien katsotaan vievän sitä
"elintilaa", eli paikallisia resursseja. Resurssit voivat tietysti
olla varsin monenlaisia, kuten työpaikkoja. Eli kyseessä olisi ihan
tavallinen vaistonvarainen reviirinsuojelu, joka tässä tapauksessa
toimisi enemmänkin ryhmätasolla kuin yksilötasolla.

Resursseja eivät tietenkään ole vain ravintotekijät, vaan myös
lisääntymisresurssit. Tämä taitaa olla aika klassinen syy rasismille,
vaikkeivät rasistit itse sitä tietenkään halua suoraan sanoa, ja
luulen että on selviä mekanismeja joiden vuoksi se on miehillä
oleellinen syy. Urokset ehkä liikkuvat enemmän muillakin lajeilla, ja
yksikin vieras voi helposti siittää suurenkin määrän paikallisia
naaraita. Erityisesti jos monet naaraat suosivat sopivansuuruista
geneettistä eroa; siitähän on jälkeläisille usein etua
mm. immuniteettisyistä.

Ihmisillä on sitten lisäksi vielä nämä kulttuuritekijät. Vieraiden
kulttuurien ihmisiin ei luoteta yhtä helposti, koska heidän
kulttuurissaan ei välttämättä noudateta samoja eettisiä periaatteita
kuin omassa. Sitten kun jotkut rodut vielä luonnostaan näyttävät
epäilyttäviltä. Myös heidän elekäyttäytymisensä saattaa olla juuri
sellaista, jonka me olemme tottuneet omassa kulttuurissamme
tulkitsemaan epärehelliseksi, tms.

Huomautuksena sitten vielä että evoluutioteoriaa ei sovi syyttää
rasismin edistämisestä, kuten monet kreationistit
väittävät. Historiallisesti _aina_ kristilliset ovat olleet juuri sitä
poliittista rintamaa, joka ensimmäisenä suosii rasismia, yleensä
perustellen sitä Raamatulla.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Sep 2000 20:09:06 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:

> Sopiipas:

Hardly, vaikka en yhtään epäile etteikö historiasta *yhtään* sellaista
voisi löytyä. Otto vastasi jo oleellisimman pointin.

> In the late 1800's and early 1900's many in the scientific community
> viewed non-Caucasian races as evolutionary ancestors, human
> subspecies, and/or not quite human.

Jo Aristoteles katsoi esimerkiksi pygmit apinoiksi. Samoin teki
ilmeisesti Edward Tyson, 1600-1700-luvun tärkeimpiä biologeja
(kristitty ja kreationisti). Tosin hänen saamansa näyte pygmeistä oli
todellisuudessa simpanssivauva...
http://www.britannicca.com/bcom/eb/article/8/0,5716,115088+10+108541,00.html
Näin tekivät tuohon aikaan monet muutkin (mahdollisesti myös Carl von
Linne), koska ihmisten, pygmien, orankien ja simpanssien lajisuhdetta
ei tuolloin vielä tiedetty. ...oranki...orang outang..."metsien
mies"...

Vasta lajisystematiikan kehittymisen myötä, johon evoluutioteoria
varmasti vaikutti, neekerit, Australian aboriginaalit ja muut
saatettiin todeta ihmisiksi. Eli TUTKIMALLA asiaa, ei luottamalla
Raamattuun.

Mutta näytäppä minulle yksikin evolutionisti joka ei pidä neekereitä
tai Australian aboriginaaleja ihmisinä, niin minä näytän sinulle tuhat
fundiskristittyä joilla tuollainen ajatus edelleen tuntuu olevan.
(Tai no samantien: http://talkorigins.org/faqs/racism.html,
   http://www.rthoughtsrfree.org/tocsin/xianrac.htm)

Mihin johtopäätökseen tulee jos yrittää pelkän Raamatun perusteella
miettiä neekerien ihmisyyttä? Kuuleman mukaan siellä sanotaan, että
Aatami PUNASTUI nähdessään itsensä alasti. Vain valkoinen mies voi
punastua, neekeri ei. Valkoisesta miehestä ei synny neekeriä. Muun
muassa tällä perustellaan Ku Klux Klaanilaisten, yms. kristityiden
harjoittamaa rotusortoa.

      Prominent fundamentalists connected with the KKK: Bob Shuler, Billy
      Sunday, and Bob Jones, Sr. (McIver says that "Perhaps 40,000
      fundamentalist ministers joined the Klan.")

(Shuler? Kuullostaa tutulta... Olikos se tämä Power Hour
- tv-evangelista? (Vai olikos se Robert Shuler?).)

> As a result of this thinking humans of certain races were treated as
> laboratory specimens. The Smithsonian Institution in Washington,
> D.C. holds the remains of 15,000 individuals of various races and it
> appears that 10,000 Australian Aborigines were shipped to the
> British museum in an attempt to determine if they were the "missing
> link".

Huomaa, että "puuttuvia linkkejä" etsittiin jo yli 100 vuotta ennen
Darwinia! Tämä liittyi jotenkin 1600-1700-luvulla vallinneeseen Chain
of Being -käsitykseen. (Esim. Edward Tyson).

Mutta, niin? Tietysti eri eliötyyppien eroja pitää tutkia ennen kuin
voidaan sanoa mihin lajiin ne kuuluvat. Meille pygmien ihmisyys on
"itsestäänselvää" nyt kun tiedämme asian, mutta kannattaa lukea
1800-luvun ihmisten (pääasiassa kristittyjen, kreationistien)
kuvitelmia heidän fysiologiastaan ja henkisistä kyvyistään. Kuvitelmat
ovat varsin hassuja, tai oikeastaan traagisia.

Jos sinulle piirretään kaksi kukkaa, joista toinen elää Suomessa ja
toinen syvässä Afrikan viidakossa, niin osaatko suoralta kädeltä
kertoa kuuluvatko ne samaan lajiin (tai perusryhmään, ihan miten
vain)? Onko sinulla jonkinlaista mystistä tietoa, vaikkapa Raamatusta,
jonka perusteella voisit näin tehdä? Vai pitäisikö sinun kenties
hankkia näyte kyseisistä yksilöistä?

> "A death bed memoir from Korah Wills, who became mayor of Bowen,
> Queensland, in 1866, graphically describes how he killed and
> dismembered a local tribesman in 1865 to provide a scientific
> specimen".

"Tieteellinen näyte"...ja minkä teorian osoittamiseksi tätä tutkimusta
tehtiin? Tässä ei sanota, etteikö tutkija olisi ollut kreationisti
joka yritti todistaa Darwinin teorian vääräksi.

Eli onko nyt sinustakin niin, että aina kun puhutaan tieteestä, on
kyseessä evoluutioteorian tutkimus, eikä kreationismi? Sittenhän
alamme olla jo samoilla linjoilla... ;-)

1865 on muuten aika aikainen vuosiluku, vain 6 vuotta OoS:n
julkaisemisen jälkeen...no, ehtiihän siinä...

> It should be noted that today anthropologists agree that the
> different human races have a common origin - a Biblical doctrine.

Niiii... nyt kun on VIIMEINKIN määritelty mitkä rodut ylipäätään on
niitä ihmisrotuja (alan jo haistamaan kehäpäätelmän tuttua
tuoksua). ;-)

Kovin huonosti on Raamattu vuosisatojen saatossa auttanut ihmislajin
määritelemisessä...

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 04 Oct 2000 18:34:42 +0300

> Kuulemma mukaan evouskovilla ei ole ollenkaan aivoja. Nimittäin jos
> evouskovilla olisi aivot, evouskovat osaisivat tarkistaa mitä
> Raamatussa oikeasti sanotaan. Mutta koska evouskovat eivät osaa,
> niin täytyy taas kreationistin kertoa, että Raamatussa EI puhuta
> mitään punastumisesta!!!
...> Ja muita asiaan liittyviä jakeita
> ei näytä olevan, joten punastuminen on taas sitä aivottomien ateistien
> lässytystä, johon alan kyllästyä ihan oikeasti... ONKO SE TOSIAAN NOIN
> VAIKEA TARKISTAA ASIAT ENNENKUIN TULEE SÖNKÖTTÄMÄÄN???

8-D Haloo... Ottaisitko järjen ja harkinnan kerrankin käteen ja HIEMAN
lukisit mitä kirjoitan. ONKO SE TOSIAAN NOIN VAIKEA TARKISTAA ASIAT
ENNENKUIN TULEE SÖNKÖTTÄMÄÄN???

Minähän EN sanonut että MINUSTA Raamatussa sanottaisiin näin, vaan
kerroin mihin nämä KU KLUX KLAANILAISET, yms. tuon rotujuttunsa
perustavat. Jos nämä fundikset eivät osaa lukea Raamattua, syytä
heitä. Ja ota myös huomioon, että suomenkielinen Raamattu on eri asia
kuin englannin- tai hepreankielinen.

Kts. http://www.k-k-k.com/beast.html

      ''If the Negroid race is at least 40,000 years old, and the nation of
      China is 8,000 years old (the creators of it would have to be much
      older), and Adam was formed only 6,000 years ago, that leaves only
      you and I, the Caucasoid race. Please note the meaning of 'adam and
      its root meaning of the same spelling, but slightly different
      pronunciation. If one takes the time to do a minute amount of
      research, one can easily conclude that only the Caucasoid race, or
      part-Caucasoid mongrels have the ability to blush.''

Erityisesti siis viimeinen lause. En tiedä mihin Raamatun kohtaan nuo
oppinsa perustavat. Ilmeisesti Aatamin nimi näiden mielestä viittaa
punastumiseen. Toisesta lähteestä, johon KKK:laiset vetoavat:

      In the Septuagint, we read in I Samuel 16:12 of David (cf. I Samuel
      17:42):

      "And he sent and fetched him: and his was ruddy, with beauty of
      eyes, and good in the sight of the Master. And the Master said to
      Samuel, Arise, and anoint David, for he is good."

      Here the word ruddyis translated for the Greek purrakos, which mean
      to have a ruddy complexion. The Hebrew word here is admoniy, a
      derivative of Adam, and of course Adammeans to show blood in the
      face, to blush or turn rosy.

Mainitaan myös:

      GEN 3:15 And I will put enmity between thee and the woman, and
      between thy seed and her seed; it shall bruise thy head, and thou
      shalt bruise his heel.

Ilmeisesti tämä viittaa siihen, että neekerit eivät kkk:laisten
mielestä voi saada mustelmia -> neekerit eivät ole ihmisiä.

Lausuntosi pitänee laittaa johonkin "TJT:n upeimmat idioottimaisuudet"
- listaan. ;-)

> No tottakai etsittiin, minähän olen jo pitkään yrittänyt selittää, että
> eihän se Charles-setä mitään evoteoriaa keksinyt vaan kopioi ja yhdisteli
> edeltäjiensä teoksia!

Kuten kaikki muutkin tiedemiehet. ;-)

Asioiden yhdistely tosiaan on sitä mitä varsin suuri osa tieteestä on.

> Btw, jos pilkkua viilataan, niin olet väärässä, nimittäin olihan se
> Erasmus Darwin jo tuolloin olemassa, joten Darwinin aikana niitä
> etsittiin.

Ee... Ööö... Right... Eli kaikki maailman Darwinit ovat yksi ja samat
henkilö. Selvä juttu.

Toki Erasmuksellakin oli asiasta ideoita, kuten monella
muullakin. Charles-setä kuitenkin muotoili ja yhdisteli asian hyväksi
kokonaisuudeksi. Tiede näki, että niin oli hyvä. Tuli ilta ja tuli
aamu, ja niin meni 1800-luku.

> Ja tokihan tiedät, että Darwin ja Wallace julkaisivat tuon "Darwinin
> evoteorian" yhdessä jo vuotta aikaisemmin eräässä tiedemiesten
> kokouksessa?

Jopa vuoden aikaisemmin, tämähän mullistaa kaiken.