Säie: Onko rationalismi sama kuin materialismi?

Edellinen säie: Kromosomimutaatiot
Seuraava säie: Evoluutio ja rasismi
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Onko rationalismi sama kuin materialismi?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Sep 2000 12:24:28 +0300

Tapio Linkosalo <linkosal AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> Esimerkiksi tähtitieteilijöillä on aika hyvä käsitys siitä, miten
> mustat aukot syntyvät, vaikkei kukaan olekaan ollut näkemässä tuota
> tapahtumaa. Voitko silti uskoa mustien aukkojen olemassaoloon?

IMHO, tiedä sitten kuinka järkevää on uskoa mustien aukkojen
olemassaoloon. Todistuksethan ovat hyvin teoreettisiä, ja jos jossain
kohtaa on jokin tuntematon seikka, voi se ehkä estää romahtamisen
mustaksi aukoksi. Itse en ole tähtitieteilijä, joten ehkä minulta
puuttuu jotain oleellista tietoa tästä aiheesta. Evoluutioteoria on
käsittääkseni n. 10^42 kertaa paremmin todisteiden tukema kuin teoria
mustista aukoista - joista niistäkin on sentään jotain todisteita.