Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Kromosomimutaatiot
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Sep 2000 12:49:03 +0300

Jori Mantysalo <jm58660 AT uta PISTE fi> writes:
> Voivatko Downin syndroomaa sairastavat lisääntyä?

Tuossa juuri toisessa viestissä kirjuuttelin, että naiset voivat,
miehet ei.

> Entä onko muita vastaavia kromosomipoikkeavuuksia, ja voivatko ne
> lisääntyä?

21. kromosomin lisäksi myös kromosomien 13 ja 18 trisomiat ovat
elinkelpoisia. Tuo Downin syndrooma (21:n trisomia) on näistä
elinkelpoisin, eli eivät kovin elinkelpoisia ole... Turnerin
syndroomassa on vain yksi X-kromosomi, eli yhteensä 45
kromosomia. Elinkelpoisuus vain on n. 2%, mutta henkilö on silti aika
normaali verrattuna Downiin. X-kromosomeja on usein liikaakin, 3 (XXX
tai XXY), 4 (XXXX tai XXXY), 5 (XXXXX tai XXXXY) tai jopa 6 (XXXXXX
tai XXXXXY) kappaletta. Y-kromosomejakin voi olla yksi liikaa
(XYY). eiköhän ne siinä jo melkein olleet, monia kombinaatioita
kuitenkin.

Monet näistä tapauksista ovat steriilejä, mutta en tiedä ovatko
kaikki. Sukupuolikromosomien lukumäärämuutokset ovat yleensä vähemmän
haitallisia kuin autosomaalisten kromosomien.

Fuusiot ja fissiot ovat kait myös yleisiä, mutta eivät aiheuta
ongelmia.

> Onko kromosomipoikkeavuuksia, joissa kromosompipari olisi
> kaksinkertaistunut?

Kasveilla allopolyploidia, eli koko kromosomiston kaksinkertaistuminen
on hyvin yleistä. Mutantit yleensä steriilejä.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Sep 2000 15:39:24 +0300

Tapio Linkosalo <linkosal AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> : Kasveilla allopolyploidia, eli koko kromosomiston kaksinkertaistuminen
> : on hyvin yleistä. Mutantit yleensä steriilejä.
> Ei kai? Muistelen (enkä ole varma, vaikka kai minun pitäisi
> tietää.

Typpppoooo -> polyploidia. Allopolyploidiassahan hybridin vanhemmat
ovat eri lajia ja ne ovat kasveilla hyvin yleisiä (kenties jopa puolet
lajeista): vehnä, sokeriruoko, tupakka, kahvi, soijapapu, puuvilla,
jne. ovat käsittääkseni allopolyploidisia hybridejä.

Mitä tulee steriliteettiin, sekoitin ilmeisesti kaksi asiaa. Eli,
normaalistihan kahden lajin hybridit ovat steriilejä - eihän niitä
muutoin kutsuttaisikaan eri lajeiksi. Alloplodyploidia mahdollistaa
lisääntymisen monissa tapauksissa. Siitä kuinka todennäköistä
lisääntymiskyky on (allo)polyploidioissa, en löytänyt pienellä
etsinnällä mainintaa.

Kasveilla eri polyploidiat ovat ilmeisesti erittäin merkittävä
lajiutumistekijä. Eläimillä polyploidiat ovat yleensä huomattavasti
haitallisempia, ja ne ovat ilmeisesti hyvin harvinaisia
lajiutumistekijöitä. Nisäkkäillä tunnetaan vain YKSI elossa oleva
polyploidinen tapaus (tetraploidinen), rotalla, joka löydettiin viime
vuonna.

Somaattisten solujen polyploidia on kuitenkin ehkä yksi syöpätekijä,
eli solutasolla se ei ihmiselläkään (valitettavasti) ole aina letaali.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Kysymys 2 tiedemiehelle
Seuraava säie: Onko rationalismi sama kuin materialismi?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]