Säie: TJT:n floppi

Edellinen säie: Science of information
Seuraava säie: Kysymys 2 tiedemiehelle
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: TJT:n floppi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Sep 2000 01:02:35 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Koko jutun pointti oli siinä, että evouskova myöntää, että
> evoluutiossa on nimenomaan kyse informaatiosta.

Jotkut biologit käyttävät informaatiokäsitettä tavalla jota minä
kutsuisin virheelliseksi.

> Täällähän on yritetty kumota derivaattani väittämällä että ei ole,
> ja höpisemällä sopeutumisesta...

> ja joku jopa väitti, että sitä informaatiota ei voi edes laskea!

Kuka?

Minä olen sanonut ettei geneettisen informaation määrää voi
laskea. Kerro minulle DNA:n informaatiomäärä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Sep 2000 02:33:19 +0300

Mitä ihmettä, viestistä lähti keskeneräinen versio. Öh. No, en jaksa
nyt kirjoittaa uudelleen.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Sep 2000 22:52:28 +0300

Noniin, löysin tämä mailini, eli tässä uusiksi kokonaan:

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Koko jutun pointti oli siinä, että evouskova myöntää, että
> evoluutiossa on nimenomaan kyse informaatiosta.

Jotkut biologitkin käyttävät informaatiokäsitettä joskus tavalla jota
kutsuisin virheelliseksi, tarkoittaessaan esimerkiksi sellaista
DNA-dataa, jota he ovat tottuneet käsittelemään työssään. No,
sisältäähän se data informaatiota eliöiden DNA:sta, mutta tällöin se
ei ole suoranaisesti "geneettistä informaatiota" jolla olisi
merkitystä eliölle... Toisaalta tuokin kirjoittaja saattaa puhua
"kansankielellä", jossa informaation merkitys on moninaisempi kuin
yleensä tieteessä.

> ja joku jopa väitti, että sitä informaatiota ei voi edes laskea!

Kuka? Viittaatko minuun?

Kyllä, olen sanonut mm. ettei geneettisen informaation määrää voi
laskea, ainakaan minkään biologiassa mielekkään informaatiokäsitteen
nojalla.

Jos geneettisen informaation määrä on sinusta laskettavissa jonkin
biologiassa mielekkään informaatiokäsitteen nojalla, esitä toki
laskelmasi.

Varmasti myös Scherer/Leisola olisi hyvin kiinnostunut laskelmistasi:

         '''...muita informaatiotasoja ei ole vielä kyetty varmasti
         kvantisoimaan.'' (Bibliasi s. 276)

Huomaa nimittäin, että Schererkään ei pidä tuota "statistista tasoa"
biologiassa mielekkäänä informaatiokäsitteenä, joten lopputulokseksi
jää, ettei hänkään osaa laskea informaatiota (eli hänen tapauksessaan
Gittin informaatiota).

Sinällään hauska sana tuo "varmasti"... Onkohan kirjoittajalla MITÄÄN
hajuakaan siitä miten vaikkapa biologisen informaation TARKOITUSTA
voisi kvantifioida? Montako mittayksikköä Jumalalla oli tarkoitusta
luodessaan ihmisen? Tarkoituksen mittayksikkö, häh?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Sep 2000 16:22:25 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Mutta kun kysymys ei ollut, että mitä info on, vaan se, että onko se
> oleellista evoluutiossa.

Kuten olen sanonut, informaation käsitettä (tai käsitteitä) pidetään
evoluutiobiologienkin keskuudessa usein kuvaavana evoluution
tarkastelutapana. Minustakin se on hyvä, erityisesti yhdistettynä
muihin metaforiin, kuten laskentaan.

Olen myös maininnut, ettei informaatiokäsitteen avulla pysty hyvin
kuvaamaan kaikkia evoluution piirteitä, esimerkiksi sen vuoksi ettei
se ole kvantifioitavissa. Tämän vuoksi se on monilta osin huonompi
tarkastelutapa kuin genetiikka tai morfologia.

Vertaus: planeettojen sijainnit voidaan laskea episyklien avulla. Itse
asiassa tämä maakeskeiseen maailmankuvaan uskoneen Aristoteleen
käyttämä menetelmä on vielä nykyäänkin tarkempi kuin mikään Newtonin
tai Einsteinin kehittämä, painovoimalakeihin perustuva
menetelmä. Episyklit ovat MALLI, jonka avulla planeettojen liikettä
voidaan tarkastella. Todellisuus ei kuitenkaan perustu näihin
malleihin, vaan atomien liikkeisiin ja maailmankaikkeuden
ominaisuuksiin. Planeetat eivät liikkuessaan laske sinifunktioita tai
rakenteeltaan redusoidu sinifunktioihin, eli sinifunktiot eivät
muodosta planeettojen substanssia. Vaikka planeettojen sanotaan
liikkuvan "radoillaan", ei todellisuudessa ole mitään ratoja, vaan
kyseessä on vain metafora, malli.

Vastaavasti myös informaatio on käsitteellinen malli jonka avulla
biologisia organismeja voidaan tarkastella. Mallin soveltuvuus ei
tarkoita että järjestelmä redusoituisi johonkin mallin käyttämään
käsitteeseen/substanssiin.

> Vertaus: Edison ei osannut selittää mitä sähkö on, mutta siitä
> huolimatta Edison tajusi että sähkö oli hyvin oleellista hehkulampun
> toimimisen kannalta.

Eli hehkulampun toiminta redusoituu elektronien liikkeeseen. Väitätkö
että informaatiolla olisi jonkinlainen oma universaali substanssinsa,
kuten sähköllä on? Tai että informaatio itsessään olisi jokin
universaali substanssi?

> Sinulla näkyy olevan Kirja, jossa todetaan että tapoja on useita.

Missä kohtaa siinä todetaan että (b:ssä m:n i:n mukaisen) geneettisen
informaation määrää voisi laskea monella tavala?

> Koko virke näkyy olevan "Kiistatonta biologisen informaation
> määritelmää ei kuitenkaan ole olemassa, koska statistista tasoa
> lukuunottamatta, muita informaatiotasoja...". Tässä on siis kyse
> määritelmien paremmuudesta. Ja siinähän sitten seuraavassa
> kappaleessa sanotaan mm. "Tämä määritelmä nojautuu Shannonin... ja
> mahdollistaa informaation mittaamisen biologisilla kokeilla, jotka
> epäilemättä riippuvat vahvasti reunaehdoista.

Gittin informaatio on kokonaisuus, joka käsittää kaikki mainitut
informaatiotasot. Se että yksi taso kyettäisiin kvantifioimaan (mikä
sekin on hyvin monitulkintaista tässä tapauksessa), mutta ei muita,
tarkoittaa että Gittin informaatio ei ole kvantifioitavissa.

Eli kyseessä on nk. kompositio-kategoriavirheargumentti: jos
kokonaisuuden osalla on jokin ominaisuus (tiili voi olla kestävä), ei
se tarkoita että koko kokonaisuudella olisi tuo ominaisuus (tiiliseinä
ei välttämättä ole kestävä).

Toisaalta kyseessä voi olla käsitteellisestä monimielisyydestä
aiheutuva virhepäätelmä.

> Kirjan perusteella on.

Niin, tuon "varmasti"-sanan perusteella voisi tosiaan päätellä että
kirjoittajilla on tiedossa teoria tarkoituksen kvantifioimiseen. Olisi
kiva tietää mistä teoriasta siinä on kyse.

> Sinä näytät nyt takertuvan siihen, että ei ole olemassa tarkkaa ja
> täsmällistä informaation määritelmää, vaikka sillä ei ole niin
> suurta merkitystä. Eihän lajillekaan ole tarkkaa määritelmää,

Jeps, laji on eräs esimerkki tälläisistä käsitteistä, jotka ovat melko
käyttökelpoisia, vaikka ne olisivatkin epämääräisiä. Sama pätee
informaatioon.

Vastaavasti, se että informaatio on käyttökelpoinen näkökulma
evoluutiosta, ei tarkoita että sekään ei törmäisi ongelmiin. Kuitenkin
Gitt yrittää julistaa informaatiotaan universaalina fysikaalisena
asiana.

> Kyse on siis vertailusta eikä absoluuttisesta lukemasta.

Mikä olisi geneettisen informaatiomäärän suhteellinen
mitta. Kelpoisuus? No se kelpaa minulle, vaikka onkin edelleen aika
epämääräinen. Bibliasikin mainitsee mutaatioita, jotka ovat
kasvattaneet kelpoisuutta, joten tällöinkin informaatiomäärä olisi
kasvanut.

> Evoluution ja informaation kanssa sama juttu, oleellista on se
> alkusolun ja nykyisen elämän informaatioero.

Hyvä, eli voinen päätellä että me nyt sitten keskustelemme juuri tästä
evoluution aikana syntyneestä informaatioerosta eli uudesta
informaatiosta? Eli emme nyt keskustele alkusynnystä joka ei sisälly
evoluutioteoriaan? Oikein hyvä.

> Mitattiin sitä millä tavalla tahansa, aina saadaan positiivinen
> derivaatta, ja sopeutumisopille sanotaan bye bye...

Mihin mittauksiin tai mittaustapoihin viittaat?

Ja jos mitattu derivaatalla on ollut positiivinen, niin eikös se
sitten juuri tukisi sopeutumisoppia?