Säie: Kysymys tiedemiehille

Edellinen säie: Termodynamiikan II pääsääntö
Seuraava säie: Science of information
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Kysymys tiedemiehille
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Sep 2000 14:18:59 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE yahoo PISTE com> writes:
> Jos johonkin eritettyyn lasipurkkiin pistää steriilia hiekkaa, vettä
> ja amiinejakin niin kauko kestää että purkkiin syntyy elämää ja
> sielä alkaa kuhista bakteereja tms?

Jos johonkin eristettyyn lasihuoneeseen pistää steriilejä
kreationisteja, vettä ja amiinejakin niin kauko kestää että huoneeseen
syntyy älyä?

EI KOSKAAN! ÄLYÄ EI SITEN VOI SYNTYÄ TYHJÄSTÄ!

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Sep 2000 13:40:39 +0300

No mitä ihmettä nyt taas, viesti lähti taas ennen aikojaan. Jossain
jotain vikaa. No, tässä varsinainen:

Tapio Linkosalo <linkosal AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> : eli noin 2 mutaatiota per 100 vuotta
> : Kommentteja?
>
> Aika älyttömän pieni luku, mikä tietysti selittyy sillä että nuo ovat niitä
> "hyödyllisiä" mutaatioita, joita luonnonvalinta ei karsi pois.

Tuo täsmää aika hyvin sen kanssa, että jokaisella ihmisellä tapahtuu
lisääntymisessä luokkaa 100 mutaatiota, joista muistaakseni luokkaa 3
on arvioitu merkittäviksi (ei neutraaleiksi). Sukupolven väli on
keskimäärin 25 vuotta. Tämä tekisi ihmisellä 12 merkittävää mutaatiota
per sata vuotta. En sitten osaa arvioida miten valinta muuttaisi tuota
määrää; karsisi haitallisia ja rikastaisi hyödyllisiä. Kait tuo määrä
jonkin verran laskisi.

> Vertailuna mainittakoon, että pari päivää sitten uutisissa kerrottiin, että
> joka kolmas suomalainen tulee elämänsä aikana sairastumaan syöpään. Kun
> ottaa huomioon että ihmisessä toimii erittäin tehokas mutaatioiden
> korjausmekanismi, niin ei liene kauhean suuri virhearvio veikata että
> jokaisessa meissä tapahtuu ainakin vuosittain yksi syöpämutaatio, jonka
> elimistö useimmiten korjaa samantien.

No, jos jokaisessa sukusolussa tapahtuu 100 mutaatiota, niin koko
ihmiskehossa varmaan tapahtuu sitten noin 100*10^14 = 10^16
mutaatiota, joista 3*10^14 olisi merkittäviä. Syöpämutaatiohan muuten
on syöpäsoluille lyhyellä tähtäimellä ERITTÄIN edullinen mutaatio -

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Sep 2000 15:42:12 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE yahoo PISTE com> writes:
> Mutaatioita on montaa eri tyyppiä, ja niiden esiintymisfrekvenssit
> poikkeavat toisistaan suuresti. Nämä mutaatiot joista puhut tuskin
> voisivat johtaa uuden ihmislajin syntyyn, lajiin jolla on oma, lajityypillinen
> kromosomikokoonpano. Ilmesesti ne "mutaatoit" joista puhut ovat vain
> häiriöitä DNA:n kopioinnissa.

Kyllä, puhuin edellä tosian vain pistemutaatioista, pitää paikkaansa
että ne ovat vain osa erilaisista mutaatioista. Kromosomitason
mutaatiot eivät kuitenkaan ole edellytyksenä lajiutumiselle.

> a) kuinka paljon ja minkälaisia mutaatiota tarvitaan esim ihmisen kehittymiseen
> apinasta
> b) mikä on kyseisten mutaatioiden esiiintymisfrekvenssi

Tai siis siitä kädellisestä joka on meidän ja apinoiden
esi-isä. Ihmisen ja simpanssin DNA:n yhteneväisyys oli muistaakseni
luokkaa 98%. Jos DNA:n kokonaispituus on 3*10^9 emäsparia, on kaksi
prosenttia siitä 6*10^7 emäsparia. Jos yhdessä sukupolvessa on 100
PISTEmutaatiota, tarvitaan 6*10^5 sukupolvea. Jos sukupolven pituus on
20 vuotta, tarvittaisiin 1.2*10^7 vuotta eli 12 miljoonaa
vuotta. Ainiin, se jaetaan kahdella (mutaatioita syntyy molemmissa
haaroissa), eli 6 miljoonaa vuotta. Tämä on käsittääkseni melko
lähellä paleontologiaan perustuvia arvioita ihmisen ja simpanssin
eroamisesta.

Tämä oli siis TÄYSIN HATUSTA VETÄMÄNI itse tekemäni laskelma, ja
luultavasti jostain kohtaa virheellinen. Ainakin hiiskatin epätarkka.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Sep 2000 16:28:01 +0300

> Miten selitätä ilman kromosomitason mutaatiota sen että eri eläimillä voi
> olla eri määrä kromosomeja?

Sanoin tuossa "EDELLYTYKSENÄ". Eli eri lajeilla voi olla eri määrä tai
sitten ei; lajiutuminen ei välttämättä tapahdu kromosomimutaatioiden
johdosta, itse asiassa luulisin sen olevan melko harvinaista.

> Voitko sanoa montako kromosomia apinalla on? Entä DNA-ketjujen pituus?

Pongidae-perheen lajeilla (gorilla, simpanssi, orangi) on 48
kromosomia, eli yksi pari enemmän kuin meillä. Hylobatidae-perheellä
(gibbonit) on 44, eli yksi pari vähemmän kuin meillä.

En tiedä mitä nuo kromosomipoikkeamat ovat; mitä luultavimmin kyseessä
ei ole täysin "uusia" kromosomeja, vaan duplikaatioita tai ehkä
katkeamia. En tosiaan tiedä.

> Mitä tarkoittaa yhteneväisyys? Mielestäni ei mitään jollei sitä tarkemmin
> määrittele.

Yhteneväisyys käsittääkseni mitataan ottamalla jokin tunnettu
DNA-pätkä kahdesta yksilöstä ja laskemalla poikkeavuudet.

Käsittääkseni kaikkein parhaiten tutkittuja ovat hemoglobiineja, yms.
koodaavat pätkät eri lajeilla. Tosin poikkeavuuksien tarkasteluun ei
yleensä tarvita mitään proteiineja koodaavia pätkiä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 23 Sep 2000 23:13:16 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE yahoo PISTE com> writes:
> Mutta eikö kromosomitason mutaatio ole välttämätön silloin kun
> entisestä lajista syntyy uusi laji jonka kromosomi määrä poikkeaa
> emo-lajin vastaavasta?

Kyllä, kaikkia kromosomimäärän muutoksia nimenomaan kutsutaan
kromosomitason mutaatioiksi.

Kromosomimutaatio ei kuitenkaan välttämättä johda uuden lajin syntyyn,
ellet sitten laske vaikkapa Downin syndrooman omaavia ihmisiä toiseen
lajiin kuuluviksi.

> Esimerkiksi, eikö kromosomitason mutaatio joissain
> lajinkehitysvaiheessa ole ollut välttämätön ensimmäisen esi-ihmisen
> syntyessä apinasta.

Ei, jos kantamuodolla on ollut sama kromosomimäärä. Kyllä, jos
kromosomimäärä on ollut eri. Itse arvelisin noiden mainitsemieni
lukujen puitteissa, että kantamuodolla olisi todennäjöisemmin ollut
sama kromosomimäärä kuin ihmisellä. Tällöin kromosomimutaatio olisi
tapahtunut ihmisapinoiden sukuhaarassa.

> Ei ole kovinkaan paljon järkeä verrata "yhteneväisyyttä" yhdessä
> DNA:n kohdassa jos kromosomeja on eri määrä.

Väännänpä rautalangasta. Kromosomien eri määrä ei tarkoita että DNA
niissä olisi erilaista. Eli esimerkiksi duplikaatio tapahtuu vain:

            CTAGGAAGTTTCGGA -> CTAGGAAGTTTCGGA + CTAGGAAGTTTCGGA

Kromosomien DNA:t eivät tässä ole muuttuneet mihinään. Eivätkä
myöskään katkeamisessa:

            CTAGGAAGTTTCGGA -> CTAGGAAGT + TTCGGA

> Mutta kun kromosomeja on eri määrä, niin tuo 98% on täysin
> epä-relevantti luku. Se on vähän sama asia kun jos minä sanon että
> autot ja hevoset on 98% sama-ominaisuuksisia.

Se on täysin relevantti. Esimerkki:

Alkuperäinen kromosomi: CTAGGAAGTTTCGGA
Kromosomimutantti: CTAGGAAGT + TTCGGA (kromosomi jakautui kahdeksi)

Mutantilla on nyt yksi kromosomi enemmän, mutta DNA on identtinen, eli
100% sama. Myöskään duplikaatiossa DNA ei muutu mihinkään, se vain
monistuu.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Sep 2000 05:38:04 +0300

> Olennaista onkin se että jonkun ihmisen kantamuodon syntyyn on tarvittu
> kromosomitason mutaatio.

Read my lips: ihmisen ja ihmisapinoiden yhteisellä kantamuodolla on
kenties ollut yhtä monta kromosomiparia kuin ihmisellä on
nyt. Kromosomiparin lisäys on tapahtunut minusta luultavimmin
ihmisapinoiden haarassa, ei ihmisillä. Tämä on siis arvioni, en nyt
jaksa tarkistella.

Ennen ihmisen ja ihmisapinan yhteisen kantamuodon syntyä onkin
tietysti tapahtunut enemmän kromosomimutaatioita. Kaiken kaikkiaan
vähintään 22 kappaletta...

> DNA:n identtisyys ERI kromosoimeissa ei tarkoita että genotyypin ominaisuudet
> ovat samoja.

Kyllä se tarkoittaa. Ainakin likipitäen, varsinkin tuon yllä antamani
esimerkin kahtiajakautumisesta (fissiosta) tapauksessa.

> Eri kromosomien lokukset koodaavat eri valkuaisaineita.

Hei, ihan oikeasti, ota yksi genetiikan kirja käteen ja lue
siitä. Nämä ovat aika perusasioita, jotka käsittääkseni opetetaan
viimeistään lukiossa. Jos et ole vielä käynyt noita kursseja, löydät
asiasta varmasti koulusi kirjastosta. Vaikeista kohdista voit kysyä
opettajaltasi. Ei sen puoleen ettenkö minäkään toisinaan vastailisi.

Eli, geenin sijainnilla kromosomeissa ei ole kovinkaan paljoa väliä
sen toiminnan kannalta.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Sep 2000 11:43:48 +0300

Jarkko Hantula <jarkko PISTE hantula AT metla PISTE fi> writes:
> Periaatteessa molempien lajien sekvenssitieto mahdollistaisi myös sen,
> että simpanssiin siirrettäisiin ne ihmisen geenit, jotka näyttäisivät
> aiheuttavan ihmisyyden. Jos tuloksena olisi ihmmisenkaltainen simpanssi
> niin tämä kai olisi lopullinen kuolinisku kreationimille? En kuitenkaan
> usko (enkä edes toivo) että moista koetta tultaisiin koskaan tekemään.

Jännä ajatus, varsinkin porsaanreikänä. Geenimanipuloitu
"ihmisenkaltainen tuote" ei teknisesti ottaen olisi ihminen, joten
geenijuridiikka ei pätisi siihen samalla lailla. Sille ei tarvitsisi
antaa edes ihmisoikeuksia, koska se ei kerta ole
ihminen. Geenimanipulaatiossa pitäisi varmistaa, ettei se kykene
lisääntymäänkään aidon ihmisen kanssa, joten biologisestikin se olisi
eri lajia, eikä siis ihminen. Kristityilläkään ei tätä vastaan mitään
tietenkään olisi, koska ihmisyys piilee kuolemattomassa sielussa, ei
pelkissä geeneissä. Right?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Sep 2000 12:13:40 +0300

om AT iki PISTE fi (Otto J. Makela) writes:
> Kaksi kromosomia simpanssin genomista voidaan osoittaa vastaaviksi
> paloiksi kuin ihmisen kromosomi 2. Tästä löytyy yksityiskohdat,
> ja linkin takaa sama vertailu laajennettuna muihin ihmisapinoihin.

Kaskas. Tuollakin oli näemmä hyvää infoa asiasta:
            http://www.gate.net/~rwms/hum_ape_chrom.html

Eli ilmeisesti fuusioteoria on paremmin todisteiden tukema kuin
fissioteoria, eli ihmisen sukulinjassa olisi tapahtunut fuusio.

Mielenkiintoista kyllä, fuusiokohdasta löytyy telomeerin
jäänteet. Samoin löytyy ylimääräisen sentromeerin jäänteet.

Miksi Jumala olisi tarkoituksella laittanut ihmisen kromosomiin 2
jäänteet telomeeristä ja sentromeeristä, täsmälleen niihin kohtiin
kuin evoluutioteoria ennustaa?

Auts, suoraan sanottuna aika vittumaisen selvänoloinen todiste.