Säie: Termodynamiikan II pääsääntö

Edellinen säie: Täydellinen ihminen
Seuraava säie: Kysymys tiedemiehille
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Termodynamiikan II pääsääntö
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Sep 2000 14:13:44 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> "En voi ymmärtää, kuinka biologinen kehitys ja kaiken rappeutuminen voivat
> toimia vastakkaisiin suuntiin. Pelkästään ongelman pintapuolinenkin pohdinta
> vaatisi enemmän ymmärrystä kuin minulla on. Voin vain esittää kysymyksen..."
> (Sydney Harris, "Second Law of Thermodynamics", San Francisco Examiner, 27
> Jan. 1984).

Herra Harris on selvästikin rehellinen: kertoo ettei ymmärrä
termodynamiikkaa. Mitä tämän lainauksen siis pitäisi todistaa? Ehkäpä
vain sen, että Herra Harris ei ymmärrä termodynamiikkaa?

Harrisin toimintasuunnitelma aihepiirin opiskelussa on kuitenkin hyvä:
vastausten etsintä alkaa kysymysten esittämisellä.

> "Tavallisesti toinen pääsääntö muotoillaan suljetulle systeemille, mutta
> toinen pääsääntö pätee yhtä hyvin avoimillekin systeemeille." (John Ross,
> Letter, Chemical and Engineering News, 7 July 1980).

Eikö olekkin ihmeellistä!

Suomen lain mukaan Suomeen ei saa tuoda vapaasti alkoholijuomia. Tämä
laki pätee KOKO SUOMESSA - yhtä lailla myös jokaisen omassa
kodissa. Säännöstä ei ole MITÄÄN poikkeuksia. Siispä, Alkosta
ostettuja juomia ei saa vapaasti tuoda omaan kotiin!

Olen kuullut naisen logiikan outoudesta, mutta on vaikea uskoa että se
voisi outoudellaan lyödä kreationistilogiikan.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Sep 2000 20:49:29 +0300

> Myönnät siis, että evotiedemiehet ovat täysiä idiootteja???

Ööö...HÄH? ;-) Mitä sinä puhut? Kuka on väittänyt että Harris on
evolutionisti, tai edes tiedemies?

      ''The basic reason why there is no scientific evidence to support
      the evolution model is that the law of increasing entropy, or the
      second law of thermodynamics, contradicts the very permise of
      evolution. The evolutionist assumes that the whole universe has
      evolved upward from a single primeval particle to human beings, but
      the second law (one of the best-proved laws of science) says that
      the whole universe is running down into complete disorder'' (Sydney
      Harris, Second Law of Thermodynamics, San Francisco Examiner, 27
      Jan. 1984, Nationally syndicated Column).

Ei tuo ainakaan minusta kuullosta evolutionistin sanomalta... Sinusta
se siis kuullostaa, vai?

Katsoppa tarkemmin sitä lähdeviitettä. Onko se tieteellinen julkaisu,
vaiko kenties päivälehti? Mitä ovat kolumnistit? Etteivät vaan
sellaisia mattieskohytösen, jne. kaltaisia pell^H^H^H^Hmaallikoita?

> Ross,

> Ainakin niiden evouskovien mielestä, jotka ovat täällä jatkuvasti
> jankuttaneet sen pätevän vain suljetulle...

Kuinka monta kertaa sitä sitten täytyy jankuttaa, että Rossin lausunto
pitää täsmälleen paikkaansa? Ei kukaan ole sitä kiistämässä. Avoimet
systeemit noudattavat 2. pääsääntöä, jonka mukaan suljettujen
systeemien entropia aina nousee.

On se kumma kuinka vaikeaa tuollaisen merkitysvivahteen ymmärtäminen
on. Oletko yhtään miettinyt mitä seuraisi siitä, että Ross todella
olisi tarkoittanut sitä mitä kreationistit kuvittelevat? Sellaista
teoriaa olisi helppo testata. Ota avoin systeemi A, kuten
jääkaappi. Kreationistiteoria ennustaa: jääkaappi on avoin systeemi,
joten kreationistisen termodynamiikan 2. pääsäännön mukaan sen
lämpötila voi vain nousta.

Noniin. Kytketään jääkaappiin virta...mitataan että...lämpötila
laskee...outoa... Tämän on pakko olla mittausvirhe, tai sitten Jumala
päättikin tehdä ihmeen ja laskea entropiaa, aivan kuten hän teki
luodessaan elämän. IHME! IHME! Jumalan olemassaolo on todistettu tällä
yksinkertaisella kokeella, sillä fysiikan mukaan tämä on mahdotonta!

> No ei saakaan, jos se Alko sattuu sijaitsemaan Suomen ulkopuolella.

Oletko joskus käynyt sellaisessa Alko Oy:n toimistossa? ;-)

Minusta on varsin mielenkiintoista, että et selvästikään kykene
ymmärtämään näin yksinkertaista asiaa, et edes rautalangasta
väännettynä... Koskaan harkinnut konsultoida psykiatria? Siis ihan
oikeasti?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Sep 2000 14:34:43 +0300

> UG:n sivut 66 ja 69. Sivulla 69 sanotaan ".... huolimatta lähes kaikki
> yllämainitut tiedemiehet uskovat edelleenkin kehitysoppiin" joten oletin,
> että Harriskin kuuluu joukkoon.

Ei vain UG:

      ''Creationists have been pointing out this serious contradiction for
      years, and it is encouraging that at least some evolutionists (such
      as Harris) are beginning to be aware of it.'' ICR IMPACT 141

Muuallakin olen nähnyt väitteen että Harris olisi
evolutionisti. Edellä antamani lainaus kyllä varsin selvästi osoittaa
että hän ei ole. (Ja jos olisi, niin en kyllä ihmettele jos miljoonien
joukosta löytyy yksi varsin outoja kirjoittava tapaus).

> F. Hoyle, M. Ridley jne ovat myös sanoneet monta asiaa, jotka eivät kuulosta
> evotiedemiehen lausunnoilta. Esim. Hoyle on omasta mielestään todistanut,
> että kemiallinen evoluutio maapallolla oli mahdotonta.

Eräs Hoylen idea on kemiallinen evoluutio avaruudessa, josta kertoo
mm. hänen scifikirjansa Black Cloud. Tästä mahdollisuudesta taidettiin
juuri saada tukea, kun jostain päin avaruutta löydettiin taas jotain
uusia orgaanisia molekyylejä. (En nyt muista enää missä siitä oli).

Mutta tuo nyt oli joka tapauksessa nk. Red Herring. Käyttäisikö
evolutionisti sinusta ilmausta "evolutionistit olettavat" sellaisessa
asiayhteydessä jossa viitattua oletusta pidetään älyttömänä?

> Siis kun esim. Hesari julkaisee S.J.Gouldin lausunnon, niin Gould muuttuu
> maallikoksi???

Täsmennän itseäni: kolumnistit eivät välttämättä, tai jopa yleensä,
ole muuta kuin maallikoita.

> mutta
>
> No kyllä minusta "...kreationistit ovat taas unohtaneet, että T2 pätee vain
> suljetuille..." on ihan selvää kiistämistä. Luetko sinä ollenkaan
> uskonveljiesi lausuntoja?

Tuossa kyseinen kirjoittaja lienee tehnyt pienen
ilmaisuvirheen. Vastaavassa ilmaisussa jossa kreationistit ovat
tehneet tulkintavirheen. Katsotaanko kumpi osapuoli myöntää virheensä
helpommin?

Ongelmana tietysti on, että tuota asiaa on hieman hankala ilmaista
sanallisesti selvästi.

> Hohhoijaa... lue http://www.trueorigin.org/steiger.htm ja pari muuta
> filettä, niin palataan asiaan.

Tuota on taidettu jo kommentoida ryhmässä. Kommentoin itse myöhemmin
tarkemmin.

> Sinähän se tässä näytät psykiatrin tarpeessa olevan, kun tulkitset lakia
> ihan mielisairaasti. Jos laki sanoo, että Suomeen ei saa tuoda alkoholia
> vapaasti, niin sehän tarkoittaa, että Suomen rajan yli ei saa tuoda
> vapaasti... kun taas Alkosta kotiin tuominen tapahtuu rajojen sisällä, siis
> Suomessa. SuomeEN ja SuomeSSA ovat kaksi eri asiaa, psykiatrin lisäksi
> taidat tarvita suomen kieliopin alkeita käsittelevän oppikirjankinkin.

LOISTAVAA, ymmärsit asian! Analogiani siis toimi. Nyt vain sovellat
tuota täsmälleen samaa päättelyä siihen T2:teen.