Säie: BARAMININ FOSSIILI?

Edellinen säie: Lukion biologian kirjat
Seuraava säie: Baraminit ja me
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Vs: Vs: BARAMININ FOSSIILI?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Sep 2000 15:44:51 +0300

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Vedenpaisumuksen aikaan tapahtui paljon muutakin kuin pelkkää
> vesisadetta. Raamatun mukaan syvyyden lähteet aukenivat (vulkaanen
> aktiviteetti).

Jaa että syvyyden lähteet ovat "vulkaanesta aktiviteettia"? Onko tämä
nyt sitten sitä Raamatun kirjaimellista Totuutta? Mistähän muuten
olisivat löydettävissä todisteet tästä?

> Maapalloa ympäröi tuolloin myös vesihöyryvaippa, joka aiheutti
> nykyistä lämpimämmän ilmaston. Todennäköisesti tämä vesi tuli myös
> silloin alas.

(Vesihöyryvaippoja kutsutaan yleensä pilviksi) Mielestäsi siis kaikki
vedenpaisumuksen vesi (~9km) oli siis pilvissä ennen kuin se satoi
alas?

> "Ja sinä vuonna, jona Nooa oli kuudensadan vuoden vanha, sen toisena
> kuukautena, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä
> puhkesivat kaikki suuren syvyyden lähteet, ja taivaan akkunat aukenivat.

Tässä puhutaan taivaan ikkunoista. Mitä sellaiset ovat? Vertauskuvahan
tämä ei voi olla, kun sitten koko vedenpaisumussatu voisi ihan yhtä
hyvin olla vain vertauskuvallinen. Eikös Raamattu olekkaan
kirjaimellisesti totta?

> Maapallo koki siis todella mahtavan luonnonmullistuksen, jonka aikana
> mm. mannerlaatat liikkuivat rajusti ja uusia vuoristoja syntyi,
> fossiilit syntyivät, jne...

Hauska ajatus, vaan missä ovat todisteet? Kun menemme tutkiskelemaan
mannerlaattoja, vuoristoja tai fossiileja, näyttää oudosti siltä, että
ne ovat syntyneet miljoonien vuosien aikana.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Sep 2000 16:33:38 +0300

om AT iki PISTE fi (Otto J. Makela) writes:
> * mikäli kaikkia eläinlajeja ei todellakaan otettu kyytiin, vain heimoja,
> mistä kaikki nykyään tuntemamme eläinlajit ovat sitten peräisin?

Jeps. Tämä on tosiaan huvittavaa. Ensin kreationistit pitävät
evoluutiota mahdottomana ja ainakin liian hitaana. Sitten he kuitenkin
odottavat evoluution ottavan monituhatkertaisen spurtin
vedenpaisumuksen jälkeen.

> + mikäli vesikehä jossa on yli 12m vettä on osa ilmakehää, nostaa se
> ilmanpainetta maassa niin että hapen ja typen osapaineet nousevat
> myrkylliselle tasolle
> + mikäli vesikehä on kaasumaisessa muodossa, siitä muodostunut vesi on
> ylikuumentunutta ja Nooa arkkeineen tulee keitetyksi

Tuolla Netmission saarnassa oli huvittava väite, että korkeampi
ilmanpaine olisi mahdollistanut nykyään lentokyvyttömien lintujen
lentämisen -> typpihumalassa lentäviä nk. onnellisia kanoja, jotka
kypsyvät painekeittimessä alta aikayksikön.

> + minkään paksuinen vesikehä estää valon pääsyn maanpinnalle asti,
> alentaen pinnan lämpötilaa merkittävästi

Tämä pitää sinällään paikkaansa, että matalalla olevat pilvet tosiaan
viilentävät maanpintaa, eivät aiheuta kasvihuoneilmiötä. Korkealla
olevat sopivanlaiset pilvet kuitenkin voivat aiheuttaa - en tiedä
tästä sen tarkempia yksityiskohtia.

> + kiertoradalta alas putoava vesi, alunperin missä tahansa muodossa, on
> alas tullessaan kiehuvaa gravitaatiopotentiaalienergiatasojen eron takia

Laskeskelin tätä tässä yksi päivä. Jos vesi putoaisi maata kiertävältä
radalta (9km/s), lämpenisi se kineettisen energiansa vuoksi noin 10000
C-asteeseen (miinus lämmön karkaaminen).

Pelkästään potentiaalierosta tais tulla vain jotain +240K per
100km. Jos putoamiskorkeus olisi yli 150km, ei haihtumista estäisi
edes absoluuttisen nollapisteen alkulämpötila. Tainiin, jos otetaan
huomioon ilmakehän lämpeneminen ja avaruuteen karkaava lämpösäteily,
pitäisi korkeutta olla ehkä ainakin n. 400 km jotta vesi haihtuisi.

> - Komeetta:
> + kuten edelläkin, mikä tahansa kiertoradalta putoava vesi olisi kiehuvaa
> päästessään maanpinnalle potentiaalienergian muuttuessa lämmöksi

Kineettinen energia on komeetoilla sairas. Joo ei.

> + miksi suurin osa sedimenteistä on korkealla maalla, vaikka veden olisi
> pitänyt viedä suurin osa niistä merenpohjiin on siellä keskimäärin
> vain 0.6km syvyydeltä kerrostumia kun taas mannerjalustoilla ja
> mantereilla niitä on keskimäärin 2.6km?

Varsin hyvä pointti, en olekkaan aiemmin huomannut.

> + miten arkki selvisi tästä prosessista, tällainen rankka maan
> topografian uudelleenmuokkaus muutaman kuukauden aikana aiheuttaisi
> suunnattomia maapalloa kiertäviä tsunameja ja jälkijäristykset
> olisivat olleet tuhoisia vuosien ajan?

Noo, aika hypoteettista. Tsunamit eivät kuitenkaan ole tuhoisia
syvässä meressä.

> * miksi napajäissä ei ole merkkiäkään tulvasta, vaan niistä voidaan laskea
> tasaisia vuosikerrostumia reilusti ohi tuon 6000 vuoden rajan? Itse asiassa,
> miksi tulva ei tuhonnut napajäätiköitä, vaikka niiden olisi pitänyt veden
> peittäminä irrota paikoiltaan ja hajoita paloiksi?

Kait se noiden ajatus on, että napajäätiköt olisivat nimenomaan sitä
vedenpaisumusta. Niitä kerroksia on muuten ainakin noin 40,000
vuodeksi taaksepäin, epäselvästi noin 120,000 vuodeksi.

> * miten kaikki nykyiset kasvilajit selvisivät?
> - vuoden upotus suolaveteen tappaa tehokkaasti kaikki siihen
> erityisesti sopeutumattomat kasvien siemenet

Ne on sopeutuneet siihen evoluution kautta 10,000 vuoden spurtissa. ;-)

> * miten herkät merieläimet kuten korallit selvisivät tonnien sedimentti-
> kerrostumien kasautumisesta päälleen?

Ne eivät silloin olleet niin herkkiä, vaan ne ovat rappeutuneet herkiksi. ;-)