Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: NetMission saarna: tähtitiede
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 16 Aug 2000 18:39:33 +0300

Tuossa NetMission evoluutio-saarnassa
http://www.netmission.fi/Saarnat/Evoluutio.htm oli aika hyvin
kerättynä kasaan näitä tavallisimpia kreationistien väitteitä. Suurin
osa niistä on osoitettu perusteettomiksi jo ajat sitten, mutta silti
ne tuntuvat kiertelevän urbaanien legendojen tavoin oudon
sitkeinä. Vastailen tässä niihin vähitellen, aloittaen tähtitieteestä.

Aluksi huomauttaisin, että nämä tähtitieteeseen liittyvät väitteet
ovat oleellisia vain sen kreationismin muodon osalta, joka katsoo
maapallon olevan iältään nuori, noin 10,000 vuoden ikäinen. Valtaosa
kristityistä hyväksyy tieteellisen käsityksen maapallon synnystä ja
iästä.

> Maailmankaikkeus ei ole syntynyt alkuräjähdyksessä (mikä siellä
> olisi räjähtänyt?). Räjähdys synnyttäisi vain kaaoksen, eikä mitään
> hienoja järjestelmiä.

Kaaoksessakin voi syntyä järjestystä. Maailmankaikkeuden kehitys
alkuräjähdyksen tilasta nykyisenlaiseen tilaan on todettu lukuisten
matemaattisten mallien ja tietokonesimulaatioiden avulla
(makroskooppisella tasolla). Mallit perustuvat havaittuihin
fysikaalisiin painovoimalakeihin, jotka automaattisesti aiheuttavat
kaasumaisen materian romahtamisen tähdiksi ja galakseiksi
alkuräjähdyksen jälkeisessä maailmankaikkeudessa.

Alkuräjähdys maailman synnyn selityksenä on ainakin yksinkertaisempi
kuin persoonallinen ja älykäs luojaolento, jonka alkuperästä ei ole
mitään selitystä tahi todisteita.

> Tiedemiehet ovat laskeneet, että planeetat pitäisi panna takaisin
> omille radoilleen vähintään 20 miljoonan vuoden välein, koska ne
> liukuvat radoiltaan painovoiman heittelemänä.

Ja lähde oli mikä? Painovoima ei mitenkään epämääräisesti ''heittele''
planeettoja radoiltaan.

> Komeetat ovat pääasiassa jäätä. Auringon läheisyydessä osa niiden
> massasta haihtuu, joka näkyy pyrstönä. Asiantuntioiden mukaan 10000
> vuodessa suurin osa niistä olisi hävinnyt tomuksi, mutta kuitenkin
> niitä on vielä runsaasti.

Tämä pitää paikkaansa. Lyhytperiodisten komeettojen elinikä ei ole
pitkä; itse asiassa niitä ei riittäisi edes 10,000 vuodeksi, joten
kreationismikin vaatii jonkin selityksen niiden
määrälle. Aurinkokuntaan tulee pitkäperiodisia komeettoja kaukaa
ulkopuolelta, jolloin suuret planeetat voivat vetovoimallaan vangita
ne lyhyemmälle radalle.

Kts. Encylopedia Britannica: Comets

> On puhuttu Kuipferin ja Bellin vyöhykkeistä, joista muka tulee
> komeettoja, mutta niiden olemassaoloa ei ole todistettu.

Kuipfer? Bell? Keitä he ovat? Yleensä puhutaan Oortin pilvestä.

Aurinkokuntaan saapuu silloin tällöin pitkäperiodisia komeettoja,
joiden rata on toisinaan hyvinkin pitkä (n. 50,000 AU). Oortin pilvi
on selitys näiden komeettojen alkuperästä; pitkäperiodiset komeetat
eivät ole ''vain teoreettisia'' vaan havaittuja. Lyhytperiodisten
komeettojen runsaudelle tarvitaan vain pitkäperiodisten komeettojen
virta; niiden alkuperällä ei ole merkitystä.

Oortin pilvessä arvioidaan olevan satoja miljoonia komeettojen ytimiä,
mutta silti siitä ei voi olla suoria näköhavaintoja; sen
komeettatiheys on vain muutama komeetta aurinkokunnan halkaisijaisen
(n. 100AU) kuution tilavuudessa. Komeettojen yhteismassa ei
välttämättä ole edes kuun massan vertaa. Ne ovat siten täysin
näkymättömiä, kunnes tulevat tarpeeksi lähelle aurinkoa.

> Maapallolla eroosio huuhtoo kaiken kiinteän aineen mereen 14
> miljoonassa vuodessa.

Koskaan kuullut laattatektoniikasta? Poimuttumisesta? Tulivuorista?
Eroosion nopeus ei myöskään ole vakaa. Esimerkiksi ihmisen toimet ovat
kiihdyttäneet sitä huomattavasti.

Useimpien valtamerten pohjat "kierrättyvät", joten niistä on turha
etsiä kovin vanhoja kerrostumia. Mannerlaatat myös kohoavat monin
paikoin; suurin osa tänä päivänä eroosion vaikutukselle alttiista
kivestä on jo kertaalleen sedimentoitunutta entistä merenpohjaa.

Äskettäinen luominen ei kykene selittämään miljoonia vuosia vaatinutta
sedimentoitumista merten pohjassa, joka on selvästi havaittavissa.

> Ennen kuulentoa tiedemiehet laskivat, että kuussa täytyy olla
> avaruuspölyä 55 m paksuudelta. Mutta siellä ei ollut kuin muutama
> senttimetri.

[Kirjoittajan kannattaisi ensinnäkin huomata, että jalka (n. 30cm) ei
ole metrin mittainen.]

''Tiedemies'' Henry Morrisin vuonna 1974 tekemä arvio oli 55 jalkaa,
eli noin 17 metriä. Tämä virheellinen arvio oli hänen
kreationistisessa teoksessaan Scientific Creationism (s. 151-153) ja
perustui virheelliseen tulkintaan (15 miljoonaa tonnia) vuotuisen
meteorisateen määrän ehdottomasta ylärajasta. Alkuperäiset
mittauksetkin antoivat liian suuria lukemia (5 miljoonaa
tonnia). Satelliittimittauksilla oli myöhemmin saatu tulokseksi noin
22,000 tonnia vuodessa, mutta Morris ei ollut tietoinen näistä
tuloksista. Samaa kaavaa käytettäessä tämä lukema antaa kuun
pölykerroksen paksuudeksi pari senttiä, mikä vastaa havaintoja.

Myös kreationistit itse myöntävät tämän virheen (Snelling ja Rush
1993), ja toivovat ettei sitä enää käytettäisi todisteena
kreationismin puolesta.

Virheellisen lukeman perusteella näkisimme joka yö melkoisen
ilotulituksen taivaalla.

Kts. talkorigins.org: Meterite dust

> Maapallon pyörimisnopeus hidastuu. Jos lasketaan mitä se olisi ollut
> 5 mrd vuotta sitten, niin se olisi ollut niin suuri, että mantereet
> olisivat keskipakoisvoiman vuoksi siirtyneet päiväntasaajalle ja
> maan muoto olisi litistynyt pannukakuksi.

Maapallon pyörimisnopeus on hyvin monimutkainen ja
kaoottinen. Viimeisen sadan vuoden aikana pyörimisnopeus on
heilahdellut epämääräisesti hieman hitaammaksi. Tälläisten mittauksien
lineaarinen extrapoloiminen 5 miljardin vuoden ajalle on
järjetöntä. Se on sama kuin jos mitattaisiin tuulessa kieppuvan
höyhenen liike 1/100 sekunnin ajalta ja siitä arvioitaisiin sen
sijainti suoralla linjalla vuoden verran eteenpäin.

(Kuun synnyn fissioteoria muuten perustui juuri maapallon hyvin
nopeaan pyörimiseen. Sitä pidetään kuitenkin nykyään hyvin
epätodennäköisenä.)

> Miksi maalla on kuu? Se ei ole muodostunut samasta materiaalista
> kuin maa, vaan sen kallioperä on erilaista.

Tällä kysymyksellä ei vaikuttaisi olevan mitään tekemistä maapallon
iän kanssa. Mutta vastataan silti.

Lähes kaikilla planeetoilla on kuita. Oman kuumme synnystä on esitetty
neljä pääasiallista teoriaa. Ensinnäkin, kuumme on voinut syntyä
niille sijoilleen, keräytymällä vapaasta kivimateriaalista yhtä aikaa
maapallon kanssa. Toiseksi, se voi olla maapallon painovoimallaan
kaappaama. Kolmanneksi, kuu voi olla maapallosta nopean pyörimisen
vuoksi irti repeytynyt kappale. Neljänneksi, kuu on voinut pirstoutua
maasta valtaisan törmäyksen vaikutuksesta.

Tämä teoria, jonka mukaan kuu olisi pirstoutunut irti maasta
törmäyksen avulla, on viime vuosikymmeninä saanut geologisia
lisätodisteita. Maapallon ja kuun kallioperää vertailtaessa kannattaa
muistaa, että kuusta poiketen maapallo on geologisesti aktiivinen ja
lisäksi veden kiertokulku aiheuttaa eroosiota ja rikastumista, jota
kuussa ei tapahdu. Useimmat maapallon pintakivilajit, kuten kotoinen
graniitti, ovat nykykäsitysten mukaan syntyneet vasta pari miljardia
vuotta sitten.

> [Maa] ei voi siepata [kuuta] avaruudesta. Jos esim. asteroidi
> ohittaa planeetan, sen vetovoima kiihdyttää vauhdin liian suureksi,
> jotta se voisi jäädä kiertämään sitä. Tätä keinoa käytetään myös
> avaruusluotaimien vauhdin lisäämiseen.

Kirjoittaja voisi tarkistaa ratamekaniikan tuntemuksensa. Luotaimet
voidaan todellakin ohjata radalle, jolla osa planeetan
liike-energiasta siirtyy luotaimelle. Toisenlaisella radalla
liike-energian siirtyminen voi tapahtua toiseen suuntaan. Tällöin
luotain voi jäädä kiertämään planeettaa jopa ilman jarrutusta.

> Kuu loittonee koko ajan maasta. Sen nykyinen sijainti viittaa
> nuoreen ikään [korkeintaan 2 miljardia vuotta].

Olettaen, että mitatussa etääntymisnopeudessa ei ole kovin suurta
heittoa ylöspäin. Varhaisemmat mittaukset antoivat n. 5.6 cm
vuodessa. Nykyiset lasermittaukset ovat n. 3.8 cm vuodessa. Tämä on
yhtenevä teoreettisten mallien kanssa.

Olettaen, että etääntymisnopeus on tasainen. Paleontologiset
todisteet, jotka perustuvat sedimenttien vuorovesivaikutteiseen
kerrostumiseen, antavat viitteitä siitä, että etääntymisnopeus olisi
hidastunut vähitellen, ja olisi ollut aiemmin (n. 2 miljardia vuotta
sitten) vain noin 2 cm vuodessa. Tämä on yhtenevä teoreettisten
mallien kanssa.

Olettaen, että maapallo ei siepannut kuuta kiertolaisekseen alle 2
miljardia vuotta sitten.

Kts. talkorigins.org: Recession of the Moon

> Ihmistä ei voisi olla olemassa, jos luonnon lait olisivat hitusenkin
> toisenlaiset kuin ovat. Jos neutronin tai protonin massat olisivat
> hiukankin erilaiset, ei atomeja olisi olemassa. Jos protonin ja
> elektronin sähköiset varaukset muuttuisivat miljoonasosan verran,
> koko maailmankaikkeus hajoaisi.

Jos luonnon lait olisivat toisenlaiset, olisi maailma varmastikin
toisenlainen. Kenties toisenlaisessa maailmankaikkeudessa olisi
toisenlaista elämää, joka sitten ihmettelisi, miten maailma voi olla
juuri sellainen että he voivat olla olemassa. (nk. antrooppinen
periaate)

Kysymys on kosmologisesti mielenkiintoinen, mutta siihen ei saada
tieteellistä vastausta ennen kuin löydämme jonkin tavan testata
esitettyjä hypoteeseja. Vastaus saattaisi löytyä esimerkiksi
äärettömästä määrästä erilaisia maailmankaikkeuksia. Ei ole mitenkään
välttämätöntä, että jonkin tälläisen mallin todenpitävyyttä olisi edes
mahdollista testata kokeellisesti. Tällöin kysymys jäisi lopullisesti
nk. ikuiseksi kysymykseksi.

> Maapallo näyttää todella huolellisesti elämää varten suunnitellulta
> pienintä yksityiskohtaa myöten. ... Jos painovoiman voimakkuus
> poikkeaisi nykyisestä parinkin prosentin verran, elävillä olennoilla
> ei olisi olemassaolon edellytyksiä.

Ratkaisu löytyy jälleen antrooppisesta periaatteesta (kts. yllä),
mutta tällä kertaa ei tarvita rinnakkaisia maailmankaikkeuksia, vain
lukuisia planeettoja.

Linnunradassa on satoja miljardeja tähtiä. Maailmankaikkeudessa on
satoja miljardeja galakseja. Jos kaikilla tähdillä olisi keskimäärin
edes yksi planeetta, olisi valittavissa 10^22 planeettaa. Sopivia
planeettoja voi siten olla hyvinkin paljon. Esimerkiksi Marsissa on
merkkejä mahdollisesta vedestä kauan sitten. Juoksevaa vettä ja
kenties myös sopivia lämpötiloja saattaa löytyä myös Jupiterin ja
Saturnuksen kuista. Jos vaaditut perusolosuhteet ovat näin yleisiä,
saattaa elämä olla maailmankaikkeudessa yleistäkin.

Maapallon elämä on joka tapauksessa luonnonvalinnan kautta sopeutunut
maapallon olosuhteisiin, joten tietenkään se ei sellaisenaan tulisi
yhtä hyvin toimeen jollain toisella planeetalla.

Laitoin nämä vastaukseni myös osoitteeseen:
            http://www.iki.fi/magi/artikk/evoluutio/faq/tahtitiede.html
jossa on myös joitain linkkejä lähteisiin.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: NetMission saarna: tähtitiede
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Aug 2000 12:02:44 +0300

Ohos, kirjoitimpa tuossa yhdessä kohtaa harvinaisen
harhaanjohtavasti. Annampa kunnolla selvitetyn korjauksen:

> [...]
> avaruusluotaimien vauhdin lisäämiseen.

Kirjoittaja voisi tarkistaa ratamekaniikan tuntemuksensa. Luotaimet
voidaan todellakin ohjata radalle, jolla osa aurinkoa kiertävän
planeetan liike-energiasta siirtyy luotaimelle. Tämä voidaan tehdä
myös toiseen suuntaan; luotaimen nopeus maan tai auringon suhteen voi
hidastua. Luotaimen rata ei kuitenkaan muutu planeetan suhteen, eikä
siten jäisi kiertämään sitä suppealla radalla, paitsi mahdollisesti
planeetan kuiden vaikutuksesta (Jupiterin Io-kuuta käytettiin
Galileo-luotaimen vauhdin hidastamiseen Jupiteria kiertävälle
radalle).

Maapallo voisi siepata kuun, mutta sen liikkeen hidastaminen suppealle
radalle ei olisi yksinkertaista. Käytännössä siihen vaadittaisiin
huomattava kitkatekijä tai kolmas massiivinen kappale, jollaisen
löytämisen vaikeus monimutkaistaa tätä hypoteesia
huomattavasti. Edellä esitetty törmäysteoria kuun synnystä on siksi
nykyään uskottavin.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Aug 2000 22:41:10 +0300

Pekka de Groot <pde AT pp PISTE htv PISTE fi> writes:
> Kirjoittaja tarkoittaa tod.näk. Kuiperin vyöhykettä, jolta löytyy
> valtavia jäämurikoita, mutta paljastaa asiantuntevuutensa....

Ah, tosiaan, nyt vasta muistin. Hmm... Mistähän se Bell oli tuohon
juttuun tullut... No, samapa tuo.

> 70,000 "trans-Neptunians" with diameters larger than 100 km in the
> radial zone extending outwards from the orbit of Neptune (at 30 AU) to
> 50 AU. There may be many more similar bodies beyond 50 AU, but these

Tjoo, tuo 70000 kpl ei tosiaan riittäisi kovin pitkäksi aikaa. Ja
noiden Oortin pilven komeettojen radat on usein luokkaa 50000 AU:ta,
joten tuo on tosiaan aikas ohut vyöhyke.

Isoja nuo möykyt kyllä on.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Geeneistä
Seuraava säie: Lukion biologian kirjat
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]