Säie: Rehellinen kreationisti?

Edellinen säie: Materialistinen evoteoria on uskonto
Seuraava säie: Varastamisteorioista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Rehellinen kreationisti?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jul 2000 20:48:56 +0300

kati <asiakas AT lib PISTE hel PISTE fi> writes:

> Evoluution vastavoima on entropia.

Sanottaisiinko pikemminkin, että välttämätön tekijä, jota ilman
evoluutio ei voisi toimia.

> Evoluutio on mittahimpun verran positiivisempi kuin entropia.

Niin, ja jollei se ole sitä, se evolvoituu positiiviseksi. Jos siis
popula ei ehdi kuolla sitä ennen.

> Tämä siksi, että muuten tulisi tasapeli, joka on mahdotonta.

Tasapelitilanne lienee aika "pieni piste", mutta ei kait sinällään
mahdoton.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jul 2000 15:29:47 +0300

> Joten kumpikaan ei voi voittaa siten, että toinen häviäisi
> olemassaolosta. Ymmärrät varmaan, että jos pidät edelleen tuotsa
> lausumastasi kiinni, se johtaa Sinut siihen, ettei entropia voi
> milloinkaan tuhota maailmankaikkeutta pelkäksi energiaksi.

Maailmankaikkeus on suljettu termodynaaminen systeemi; sen
kokonaisentropia vain kasvaa. Maanpäällinen elämä on avoin
dissipatiivinen termodynaaminen systeemi; sen entropia enimmäkseen
vähenee (dissipoitumalla avoimesta järjestelmästä ulos).

Evoluutio voi siis toimia vain, koska se hyödyntää auringon energiaa
entropian pumppaamiseen ulos. Kun tuo energialähde tyrehtyy, elämä
kuolee ja evoluutio päättyy. Vähän niinkuin vesipyörre tiskialtaassa
häviää kun vesi loppuu.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jul 2000 23:49:48 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:

> Olet väärässä.

Ihanko totta? No eipä olisi ensimmäinen kerta. Vaan nähdääs miten käy...

> Maailmankaikkeus on suljettu systeemi, mutta laajenemis prosessi
> reversiibeli joten entropia muutos on nolla.

Wow, rajua, onko maailmankaikkeus tosiaan jo todistettu
reversiibeliksi? Enpä tosiaan ole tälläiseen tulokseen ennen
törmännyt, vaikka myönnän kyllä etten kovin paljoa ole kosmologiaan
tutustunut. Kaikissa lukemissani teksteissä on nimenomaan sanottu
maailmankaikkeuden entropian kasvavan ja että kaikki fysikaaliset
makrotason prosessit ovat irreversiibelejä. Todella hieno juttu!

Vai....olisiko tuo esittämäsi teoria sittenkin vielä aika
"kiistanalainen", miten on?

Mutta aihepiirimme kannalta tämä nyt on joka tapauksessa
irrelevanttia, koska puhuimme maanpäällisen elämän evoluutiosta, joka
on avoin systeemi.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Jul 2000 12:26:33 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:
> Täytyy myöntää että se on kiistanalainen.

Totisesti taitaa olla aika kiistanalainen:

      1.Special Relativity no longer exists.
      2.Light speed is simply a constant, not a limit.
      3.Mass, time, and length DO NOT change because of relative movement.

> Mutta olet silti väärässä, lämpökuolemaa ei ole. Tiede tulee sen
> aikanaan todistamaan.

Pär. Sinä olet väärässä, lämpökuolema on. Tiede tulee sen aikanaan
täysin varmasti todistamaan. Minä tiedän että tämä on Absoluuttinen
Totuus.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Jul 2000 16:48:12 +0300

> http://www.autodynamics.org/new99/Cosmos/Entropy.html

Tuolla muuten ei sanota mitään reversiibeliydestä, vaan vain entropian
vakioisuudesta _koko_ universumin keskimääräisellä tasolla.

Tuo artikkeli oli hieman epäselvä, mutta ajatuksena ilmeisesti lienee,
että mustien aukkojen singulariteetit jollain lailla
tasapainottaisivat koko maailmankaikkeuden entropian vakioksi.

Ajatus on joka tapauksessa outo, eikä varmastikaan kiistaton.

No, keskustelun aiheen kannalta joka tapauksessa irrelevanttia.