Säie: elämän "tarkoitus"

Edellinen säie: Miksi?
Seuraava säie: Luomiskertomuksesta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: elämän "tarkoitus"
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jun 2000 18:59:22 +0300

mengdahl AT alpha PISTE hut PISTE fi (Marcus E Engdahl) writes:
> Jotkut monimaailmatulkinnat väittävät että kaikki mahdolliset tapahtumat
> tapahtuvat multiversumissa. Tämän mukaan minusta tulee jossakin universumissa
> esimerkiksi YK:n pääsihteeri. Ei kuulosta uskottavalta.

Mikä tekee siitä epäuskottavalta "kuulostavan" ja miksi uskottavalta
"kuulostaminen" määräisi sen millainen todellisuus tässä tapauksessa
on?

Olen monimaailmantulkinnan seuraamuksia yrittänyt pohtia. Kätevin tapa
todeta se todenmukaisuus on pelata esimerkiksi venäläistä
rulettia. Jos viidellä luodilla pelatessa säilyy hengissä vaikkapa
1000 kertaa, alkaa monimaailmamalli kenties olla hyvin
uskottava. Tosin tämä testi on aina henkilökohtainen - muut
havaitsijat näkevät henkilön pään leviävän seinälle hyvin, hyvin
monessa maailmassa.

Toinen mahdollisuus asian todentamiseen on ikä. Kuoleminenhan on hyvin
pitkälle satunnainen asia. Jos siis huomaat itse eläväsi vaikka
120-vuotiaaksi, on monimaailman todennäköisyys jo luokkaa 0.999999999.

Samalla menetelmällä saa aina vaikkapa lottovoiton varmasti - kytkee
online-loton tulosjärjestelmän pommiin. Tällöin henkiin jää vain
niissä maailmoissa, joissa on voittanut vaikkapa
miljoonan. Vastaavasti voi tehdä "helvetin ison pommin", joka tuhoaa
elämän koko maapallolta. Tällä menetelmällä voidaan karsia pois ne
tylsät maailmat, joissa vain itse kuolisi.

Tosin, jos pommilaitteistolla yrittää "taikoa" liian epätodennäköisiä
juttuja, kasvaa laitteiston satunnaisen rikkoontumisen todennäköisyys
jo aika suureksi. Tai laitteiston käyttäjän. Tämän perusteella
esimerkiksi sellaiset laitteet, jotka aiheuttaisivat koko maapallon
tuhoutumisen, eivät voi koskaan toimia. Jostain sattuman syistä
johtuen niitä ei koskaan saataisi aktivoitua. Tämä mielenkiintoisella
tavalla tuomitsisi tietyn osan fysikaalisia kokeita mahdottomiksi
onnistua.

Seuraamukset ovat siis varsin mielenkiintoisia. "Uskottavia"? No, sama
se kuinka uskottavaa se on, jos maailma todellisuudessa on
tuollainen. Itse en tiedä onko. 120-vuotiaana ehkä jo uskon siihen
hyvin varmasti. Toisaalta jos se _ei_ pidä paikkaansa, emme saa sitä
tietää.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jun 2000 20:45:47 +0300

mengdahl AT alpha PISTE hut PISTE fi (Marcus E Engdahl) writes:
> Ai sinusta väite 'kaikki mahdollinen tapahtuu jossakin' on uskottava? Aika
> moni asia on mahdollinen mutta ei silti tapahdu tässä
> maailmankaikkeudessa. Uskottavalta kuulostaminen ei tietenkään määrää
> mitään, mutta järjen käytön yrittäminen on sallittua.

En sitä tässä maailmankaikkeudessa tapahtuvaksi väittänytkään, vaan
jatkuvasti syntyvissä rinnakkaismaailmoissa.

Tosin noita rinnakkaismaailmoja ei välttämättä voi havaita millään,
joten se voi jäädä vain hypoteesiksi. Mutta esimerkiksi David
Deutschihan esittää interferenssiä todisteena monimaailmamallista,
jossa eri "maailmojen" välillä olisi heikko interaktio. Tällöin tuo
homma olisi havaittavissa. Tosin, voi olla että tuossa versiossa ihan
kaikki asiat eivät välttämättä tapahtuisi. No, en tiedä.

> En ymmärrä alkuunkaan miten esimerkkisi todistavat monien maailmojen
> olemassaolon. Voisitko tarkentaa? Jeanne Calment todisti että
> monimaailmatulkinta on totta? Häh?

Ne todistavat sen tietyllä todennäköisyydellä. Jos siis itse elät
120-vuotiaaksi, voit päätellä että mmt on totta 0.999999999
todennäköisyydellä, mutta ei "täysin varmasti". Huomaa tosin, että jos
yhtäkkiä keksitään Ikuinen Elämä -pilleri (jonka avulla _kaikki_
elävät ikuisesti), tai ufot sieppaavat sinut, jne. ovat ne vain
satunnaisia mekanismeja joilla tuo asia tapahtuu Juuri Sinua Varten.

Me muut tosin havaitsemme sinun kuolevan keskimäärin 75-vuotiaana.

> Toisaalta on varmastikin olemassa maailma jossa et kuole tai vanhene
> ikinä. Harmi vaan että siihen ei pääse käsiksi.

Jeps, tämän ajatukseni mukaan niin olisi. Vaikka pääsisinkin toiseen
maailmaan käsiksi, jossa eläisin ikuisesti, olisi silti ääretön määrä
muita maailmoja, joissa kuolisin erinäisinä satunnaisina hetkinä. Ne
muut maailmat eivät poistuisi. Tätä kokonaisuutta ei siis pysty
muuttamaan, ja jokainen asia joka tapauksessa tapahtuu
todennäköisyydellä 1.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Jun 2000 00:19:40 +0300

mengdahl AT alpha PISTE hut PISTE fi (Marcus E Engdahl) writes:
> Miten niin? Et ole selittänyt mikä yhteys on monimaailmatulkinnalla ja
> eliniällä.

> Ei, kun te havaitsette minun kuolevan silloin kuin kuolen. Kerran
> tapahtuvasta asiasta (tässä maailmankaikkeudesta) ei keskiarvoa kannata
> laskea. Muut maailmankaikkeudethan olivat ulottumattomissa.

Siis tästä hetkestä haaraantuvissa eri maailmankaikkeuksissa
keskimääräisesti. Emme tietenkään havaitse näitä muita maailmoja,
mutta silti näin on, jos monimaailmahypoteesi on tosi.

Mikä tässä on epäselvää?

> Selitätkö vielä miten vanhemmaksi eläminen todistaa monimaailmoista,
> todistaako henkilön Z kätkytkuolema myös jostakin?

Vain havaitsijan itsensä pitkä elämä toimii todisteena. Mutta kuten
sanottua, todistus on tosi vain tietyllä todennäköisyydellä. Kaikille
ihmisille voimme todistaa tuon asian rakentamalla pommin joka tuhoaa
koko maailman, ja laukaisemalla sen hyvin suurella todennäköisyydellä
(tosin todennäköisimmin sellaista ei edes rakenneta, joten se on hyvin
huono testi).

Newsgroups: sfnet.keskustelu.filosofia,sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Jun 2000 13:25:07 +0300

Mikael Nederström <mnederst AT my-deja.com> writes:

> Käytät sanaa todistaa melko mielenkiintoisella tavalla. Mikä tämän
> monimaailmahypoteesisi erottaa muista metafyysisistä ja vailla
> empiirisiä (ennustettavia) seurauksia olevista spekulaatioista?

Se omituisuus, että ainoa kokeellinen todistus voi tapahtua vain
havaitsijan suhteen, ja on siis aina subjektiivinen. Vaikkakin
"havaitsija" voi olla myös suurempi poppoo - esimerkiksi kaiken elämän
tuhoavia asteroideja ei maahan voitaisi havaita törmättävän, ainakaan
muutoin kuin maapallon ulkopuolelta.

> Ilmeisesti fyysikko D.Deutsch on suunnitellut jonkinlaisen, melko
> utooppisen empiirisen kokeen monimaailmateorialle, jota ei kuitenkaan
> tällä hetkellä voida toteuttaa. Nähdäkseni monimaailmamalli ei ole
> tällä hetkellä mitään muuta kuin yksi todistamaton oletus muiden
> kvanttifysiikan tulkintojen joukossa.

Deutsch ymmärtääkseni esittää monimaailmamallia selityksenä
kaksoisrakokokeen ilmiölle ja muille hassuille kvantti-ilmiöille. Eli
diffraktiossa (ja muissa vastaavissa) syntyisi ääretön määrä
maailmoja, joiden välillä on heikko vuorovaikutus, joka ilmenisi
interferenssinä. Havaitsemamme kvanttitason puhdas satunnaisuus olisi
siten subjektiivinen harha, joka johtuisi siitä että havaitsemme
ilmiötä vain yhdestä maailmasta.

No, näin olen asian ymmärtänyt. Tuo on tapa jolla mmm olisi jotenkin
muutenkin havaittavissa kuin em. subjektiivisen todistuksen
avulla. Toisaalta en tiedä voisivatko eri rinnakkaismaailmat
välttämättä erota toisistaan kovin paljoa, vaiko vain hyvin
rajoitetusti.