Säie: Miksi?

Edellinen säie: Julkinen haaste Raimo Suoniolle
Seuraava säie: elämän "tarkoitus"
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Miksi?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 Jun 2000 18:16:05 +0300

Esko Valtaoja <esko PISTE valtaoja AT utu PISTE fi> writes:
> Luehan sinäkin se ja kerro, ymmärsitkö todella mitä artikkelissa kerrottiin
> tutkitun, ja mitä johtopäätöksiä siitä vedettiin. Huomaa, että en kysy olitko
> samaa mieltä johtopäätöksistä, kysyn vain ymmärsitkö todella koko tuon
> sattumanvaraisesti valitsemani, ammattitutkijoille suunnatun tekstin.
>
> Jos taas et ymmärtänyt, sinulla ei ole riittävää tietämystä ja
> ammattitaitoa evoluutiobiologian alalta; miksi kenenkään silloin
> kannattaisi kuunnella ja vielä uskoa väitteitäsi?

Minusta tämä argumentti on perusteeton. Jonkin tieteenalan teknisen
sanaston ja käsitteistön tuntemattomuus ei tarkoita, etteikö kykenisi
tekemään loogisia päätelmiä sen aihepiiristä. Varsinkin, jos
keskustelu käsittelee täysin eri tasoa kyseisestä tieteenalasta.

Tuskimpa sinäkään osaat hepreaa, kreikkaa ja latinaa (tai saatat
osatakkin), etkä kenties tunne kristillistä teologista tutkimusta
kovinkaan hyvin, joten tarkoittaako se, ettet sinä ole pätevä
keskustelemaan Raamattuun perustuvasta kreationismista? Sehän on
sitten mielenkiintoinen tilanne, että kaksi henkilöä, joista kumpikaan
ei ole pätevä keskustelemaan toisen esittämästä väitteestä, yrittää
väitellä ja kuvittelee vielä saavansa jotain aikaiseksikin.

Tämä uutisryhmä on muuten tarkoitettu yleiselle keskustelulle. Se
tarkoittaa, ettei henkilöiden tarvitse olla teknisiä asiantuntijoita
ja osata heidän kieltään. Tällöin keskustelu perustuu yleiseen
argumentointiin, jossa teknisten käsitteiden tunteminen ei yleiseltä
filosofiselta kannalta ole merkityksellinen. Jos näin ei olisi,
pitäisi tämä uutisryhmä varmaan moderoida ja artikkelit hyväksyttää
referee-prosessin kautta...

Henkilö varmastikin kykenee väittelemään esimerkiksi siitä, että:
"Onko Windows buginen paska vai ei?" ilman, että väittelijä millään
lailla tuntee teoreettisen tietojenkäsittelyopin perusteita. Samoin
henkilö varmastikin kykenee keskustelemaan ihmisten sosiaalisesta
käyttäytymisestä ilman biologian syvällistä tuntemusta. Tai alkoholin
käytön eri haitoista ilman että on kemisti tai edes biologi.

Ei myöskään tarvitse olla alan asiantuntija kyetäkseen kritisoimaan
virheellisiä tai puutteellisia argumentteja, oli argumenttien
käsittelemä aihe mikä hyvänsä.

Lisäksi, yleisesti pelkästään se, että joku henkilö käyttää hyvin
teknistä ja monimutkaista kieltä, ei tarkoita että henkilö mitenkään
ymmärtäisi aihepiiristään yhtikäs mitään, tai että hänen
"teorioillaan" olisi yhtikäs mitään merkitystä. Tänään viimeksi
törmäsin (surullisen) huvittavaan tapaukseen (en mainitse nimeä):

-- Henkilö kertoo (osoitettuaan ettei tiedä edes tähtitieteen alkeita):
      Prekessio-periodilla voisi olla merkitysta. Eräs mahdollisuus olisi
      ilmaston jaksottainen vaihtelu. Prekessio varmasti indusoi maapallon
      magneetisen ja Z^0 magneettisen kenta jaksollisia muutoksia ja nama
      vaikuttaisivat suoraan tarkeisiin ELF frekvensseihin jotka
      vaikuttavat biomateriaan: tama on laboratoriassa testattu fakta.
      Tarvittaisiin maapallon magneettinen historia aikaskaalassa 100.000
      vuotta. ...

      ... 'Itse' on alisysteemi joka kykenee sailyttamaan
      kvanttikietoutumisensa kriittisen rajan alapuolella siis hyvin
      pienena. Se on melkein kuin oma riippumaton universuminsa. Tama on
      kvanttikielinen ilmaus 'autonomialle' joka on elavan aineen
      perusominaisuus.

      Kun systeemi on 'itse'tilassa sen sisalla tapahtuu kvanttihyppyja ja
      nama aiheuttava dissipaatioita ja itse-organisoitumisen ja systeemi
      paatyy johonkin asymptoottisen tilanteeseen. Dissipaatio toimii
      Darwinilaisena valitsijana ja sallii vain hyvin harvoja
      asyptoottisia tiloja. Tama valinta koskee seka geeneja etta
      meemeja. Jos systeemiin syotetaan energiaa niin lopputilat ovat
      mielenkiintoinen rakenteellisesti ja funktionaalisesti. Taman vuoksi
      metabolismi on aivoille valttamatonta. Biosysteemit ovat juuri
      tamankaltaisia systeemeja: auringon energia on sisaantuleva energia
      virta.

      Itset muodostamat automaattisesti hierarkian. Itsella voi olla
      ali-itseja koska se voi jakaantua kvanttikietoutumattomiin
      alisysteemeihin ja nailla samoin. Nama 'itset' vastaavat
      geometriseseti monilehtisen avaruusajan avaruusaikalehtia joista
      loytyy kuvia kotisivultani. Itse kokee ali-itsensä
      mielikuvina. Tiedetään että mielikuvat tyypillisesti ilmaantuvat
      jaksollisesti uudelleen (esimerkiksi jalkikuvat): merkitsee vain
      sitä että ne ovat 'ali-itsejä' jotka nukahtavat ja heräävät
      uudelleen. Kuten mekin korkeamman tason itsen mielikuvina! Olemme
      seuraavan tason 'Jumalan' ajatuksia ja aistimuksia.

-- Sarkastinen, mutta "rohkaiseva" vastaukseni hänen "teorioihinsa": Jos
      olet tälläisistä kiinnostunut, suosittelisin ehdottomasti
      tutustumaan maantieteeseen ja fysiikkaan syvemmin.

-- Henkilö: Uskoisin että fysiikka ei ole ongelmista suurimpia! Olen
      sentään rakentanut menestyksekkään yhtenäisteorian. On kyse
      datast[a].

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jun 2000 18:32:15 +0300

Jyri Jokinen <jyri PISTE jokinen AT uta PISTE fi> writes:

> Kyllä se alkaa häiritä, jos käyttää termejä aivan eri merkityksessä kuin
> mihin tieteellisessä diskurssissa on totuttu.

Niin ehkä se voi häiritä. Sanojen käyttäminen eri merkityksissä voi
tietysti aiheuttaa jonkinlaisia kommunikointiongelmia keskustelijoiden
välillä, mutta se ei sinällään tarkoita että päätelmät olisivat vääriä
- siis sen keskustelijan itsensä tarkoittamien merkitysten mukaan.

En sitten tiedä kuka on se "vastuullinen" osapuoli - uutisryhmä on
todellakin avoin ryhmä, eikä keskustelijoilta välttämättä edellytetä
teknisen termistön osaamista. Tällöin yhteinen kieli täytyy etsiä ja
lukijat joutuvat ehkä enemmän pohtimaan sanojen merkityksiä.

> Esimerkkinä vaikkapa jääräpäinen evoluution suomentaminen
> kehitykseksi ja sen jälkeen evoluutioteoriaa vastaan taisteleminen
> osoittelemalla kohtia, missä kehitystä ei ole tapahtunut.

Tälläisiä virheitä varmasti tapahtuukin, ja se on tietysti esimerkiksi
kreationistien itsensä kannalta ikävä asia, jos eivät ymmärrä tekstiä
jota lukevat. Vaikka tällöinkään he eivät välttämättä itse ole tehneet
vääriä päätelmiä - vain heidän premissinsä (eli tässä tapauksessa
sanojen tulkinta) on ollut asian kannalta epäoleellinen.

Itselläni ei kyllä tule millään mieleen että miksi kehitys-sana olisi
huono ja epäkuvaava. No, ehkä sen sitten voi ymmärtää jotenkin
oudostikin.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Jun 2000 05:36:02 +0300

"Raimo Suonio" <raimo PISTE suonio AT dlc PISTE fi> writes:
> Et ole selvästikään seurannut täällä viimeisen puolen vuoden aikana
> käytyjä keskusteluja, joissa yhtenä osapuolena on ollut tieteellistä
> kreationismia edustava Timo Tarvonen.

Tjoo, olen kyllä nopeasti havainnut hänen jääräpäisyytensä. Tarvoseen
tämä kaikki edellä esitetty kritiikki varmasti sopiikin. Halusin
lähinnä huomauttaa turhien yleistyksien tekemisestä.

> Koska siis todistettavasti jälkeläiset voivat olla tai ovat
> huonompia kuin vanhempansa, evoluutio ei pidä paikkaansa. Sen
> sijaan tuo osoittaa rappeutumista, joka kuuluu tieteelliseen
> kreationismiin, joten kreationismi on siis todistettu oikeaksi.

Varo vaan, kohta tämä lainaus löytyy jostain jehovien, tms.
hihhulikirjasta... "Kiihkeä suomalainen evoluution kannattaja Raimo
Suoniokin toteaa lopulta, että...evoluutio ei pidä
paikkaansa...kreationismi on siis todistettu oikeaksi." ;-)