Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Julkinen haaste Raimo Suoniolle
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Jun 2000 21:16:51 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> No eihän ole. Mutaatioiden ja luonnonvalinnna OLEMASSAOLO on
> todistettu, mutta missä ovat todisteet siitä, että ne ovat
> evoluutiota ajavia voimia??? Aivan, ei missään!!! Haitalliset
> mutaatiothan aiheuttavat rappeutumista, ja rappeutuminen on evon
> vastakohta. Ja luonnonvalinta vain pyrkii säilyttämään parhaat
> ysilöt, eli jarruttaa rappeutumista. Jarruttaminen ei kuitenkaan ole
> päinvastaiseen suuntaan liikkumista (eihän autokaan rupea
> peruuttamaan jarrupoljinta painamalla...)

Örr. Mikähän mahtaa olla pointtisi tässä kirjoittelussa? Varmasti olet
jo sen verran asiaan tutustunut, että tuonkaltaisten väitteiden
jankuttaminen ei ainakaan kovin hyvää kerro loogisesta
ajattelukyvystäsi.

Mutaatioiden positiivinen vaikutus evoluutioon on täysin kiistaton
matemaattinen fakta. Ehkä jopa enemmän fakta kuin maapallon pyöreys.

Jos sinua ei tippaakaan kiinnosta selvät faktat, on aika ihmeellistä
että lainkaan vaivaudut noita viestejäsi kirjoittaessasi muodostamaan
kirjaimista edes suomenkielisiä sanoja, sen sijaan että kirjoittaisit vain:

      ''Evoluutio on paskaa koska ygbfljehbfwejrhsdjfhdskjfhbfjwefhbsdf
            sdfjshfljwgejhfgwekjfgkjhsdgfksjdhgfsdkjfgweolfyibzcvbdsfsdfygd
            wefuihwfihwefoihweiufhweoifuhpfiuhsfksjhdflksdjfhsdkfjhsdfkjsdf...''

(Kunhan nyt kommentoin).

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 21 Jun 2000 20:49:51 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Se, että evoluutioteoria on pöhkö teoria...

Tuohan on upea argumentti, joka voittaa kaikki muut.

> No ole hyvä ja kumoa väitteeni asiallisesti. Tuollainen harrastamasi
> henkilökohtaisuuksiin meneminen ei kerro hyvää käytöstavoistasi.

Faktojen toteaminen voi toisinaan tietysti loukata. Jos vaikka menet
psykiatrin puheille ja hän toteaa sinut pöpiksi, on hän todella huonot
käytöstavat kun niin henkilökohtaisia syytöksiä tekee.

> Kerrohan, mitä kohtaa et tästä ymmärtänyt:

Red herring. Ensinnäkin, ihmisen evoluutio ja mainitsemani
"mutaatioiden positiivinen vaikutus evoluutioon" ovat kaksi täysin eri
asiaa. Evoluutio yleisenä periaatteena on täysin varma asia, mutta
spesifiset tapaukset eivät ole varmoja. Epävarmuus voi koskea
historiallisia tapahtumia, joiden täysin varma todistaminen on
mahdotonta.

Ja mitenköhän tuo "suunnittelun tunnistaminen" voidaan tehdä? Kun
esimerkiksi evolutiivisilla algoritmeilla on "itsestään syntynyt"
sellaisia elektronisia piirejä, jotka joku ihmis-insinööri on
patentoinut aiemmin. Evoluutio pystyy "suunnittelemaan" lähes mitä
tahansa mitä älyllinen suunnittelijakin kykenee.

Ja matematiikan tohtoritkin voivat olla hörhöjä, valitettavasti.

Onkos nää taas näitä jehovilta tuttuja lainauksia, että kun minä nyt
tässä kirjoitan: "Kreationistien mielestä evoluutio on mahdotonta",
niin sinä lainaat minulta tekstin: "Evoluutiotutkija Marko Grönroos
sanoi: 'Evoluutio on mahdotonta.'" ???

Nuo nimet eivät minulle sano mitään, paitsi Fred Hoyle, joka on
mm. scifi-kirjailija, mutta ilmeisesti myös jonkinasteinen fyysikko.

> Menisit takaisin hiekkalaatikolle leikkimään ja kasvamaan isoksi. Sitten
> isona voisit ehkä opiskella vähän matematiikkaa ja evoluutioteoriaa, ja
> lukea noiden professoritason tiedemiesten teoksia. Palataan sitten asiaan...

:-D Hihihi. Saanen sitten olettaa, että itse olet koulutukseltasi
tohtoritason matemaatikko ja evoluutioteoreetikko, kun kerta uskallat
noin kivenkovaan väittää jotain mitä professorit pitävät
perusteettomana hömppänä?

Jos "akateemisella asiantuntemuksella" on sinulle noin paljon
merkitystä, niin jos et ole tehnyt evoluutiota koskevaa matemaattista
tutkimusta, kuten itse olen, ei sinulla sitten varmaan liene mitään
nokankoputtamista minun kanssani keskustellessasi, vai mitä?

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Jun 2000 22:57:47 +0300

> Miten matematiikalla todistetaan yleisiä periaatteita menemättä
> yksityiskohtiin?

Sitä kutsutaan abstrahoinniksi. Kuten ehkä tiedät, voimme laskea
lukuja vaikkapa yhteen ilman, että meidän tarvitsee käsitellä
konkreettisia kappaleita, kuten omenoita, kiviä, tms.

> Mutta algoritmit täytyy keksiä, ja kaikki muu oheissälä, ennenkuin niitä
> piirejä tulee.

Toki, mutta nyt sekoitat evoluution alkusyntyyn, sillä puhuin
nimenomaan evoluutiosta. Evolutiiviset algoritmit ovat todisteena
evoluutio-periaatteen toimimisesta, eivät alkusynnystä, eli siitä
miten alkuperäiset algoritmit on rakennettu. Jos asiaa verrataan
biologisiin järjestelmiin, on algoritmi verrattavissa vaikka yhteen
hyvin alkeelliseen biologiseen alkusoluun, josta voi evoluution kautta
kehittyä paljon monimutkaisempia systeemejä, kuten me ihmiset.

Evolvoituva tietokonealgoritmikin voi syntyä täysin satunnaisesti,
kuten joissain kokeissa tapahtuukin (todennäköisyys riippuu aina
prosessorin käskykannasta, joka muodostaa keinomaailman "fysiikan
lait").

> Hassua, siinä threadissa jossa se prof. E.V. kyseli kommenttiani johonkin
> red algae -artikkeliin (jota kukaan ei ole vieläkään minulle vaivautunut
> toimittamaan), joku totesi että evoluutio on biologiaa eikä matematiikkaa,
> tjsp. Kummallisen ristiriitaisia nämä teidän evouskovien näkemykset... :-o

Evoluutiosta voidaan puhua laajassa abstraktissa merkityksessä,
jolloin se kattaa myös matemaattiset mallit, tai suppeassa
merkityksessä, kuten puhuttaessa biologisesta evoluutiosta. Biologinen
evoluutio on biologiaa, mutta sitäkin voidaan jossain määrin mallintaa
matemaattisesti, vähän niinkuin vaikkapa planeettojen ratojakin
voidaan mallintaa, vaikka ne ovatkin fyysisiä olioita, eivät
matemaattisia.

Kirjoitettaessa voi tietysti helposti jäädä mainitsematta asiayhteys -
biologinen evoluutio tällä hetkellä, biologinen evoluutio
historialliselta kannalta, evoluutio tietokoneissa, vaiko evoluutio
yleisenä, korkeamman tason abstraktina periaatteena.

> Voisitko kertoa vähän tarkemmin tutkimusistasi?

Ne eivät ole biologisen evoluution kannalta kovinkaan relevantteja,
vaikka joitain yhtymäkohtia löytyykin.
(http://magi.yok.utu.fi/~magi/publications/)

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 10 Jul 2000 04:07:23 +0300

"Raimo Suonio" <raimo PISTE suonio AT dlc PISTE fi> writes:
> Minä olen nyt vakuuttunut siitä, että Tarvonen on sittenkin aivan
> älykäs, mutta pahankurinen kaikkien aikojen trolli, joka on
> jujuttanut niin minua kuin muitakin täällä jo yli puolen vuoden ajan
> taistelemaan hänen kanssaan näppäimistöt savuten.

En oikeastaan tiedä onko sillä mitään merkitystä onko Tarvonen
ilkikurinen peikko vaiko ei. Minulle on täysin yhdentekevää, saammeko
selitettyä Tarvoselle mikä evoluution pointti on. Tärkeintä on
väittely, joka auttaa meitä itseämme ymmärtämään evoluutiota ja siihen
liittyviä argumentteja paremmin. Samalla ehkä myös jotkut passiiviset
lukijat saavat jonkinlaisen näkemyksen asiasta.

> Pikku vihjeenä vielä evolutionisteille. Voisitte käydä murskaamassa
> Tarvosen hienot derivaattagrafiikkaesitykset hänen uudelta sivultaan.
> Se ei ole vaikea homma ja Tarvonen pettyy, jos kukaan ei tee sitä.

Tarkoittanet tekstiä http://tjt2.tripod.com/evvaikea.html

Mitähän tuosta nyt sanoisi. Tuohan on pääasiassa evoluution ja
kreationismin määritelmää, eikä nyt niin kovin huono, jos sitä
tulkitsee karkeana luonnehdintana. Alku on hieman
epämääräinen. Geneettisen informaation kasvu riippuu aina myös
ympäristön rajoituksista. Jos ympäristön resurssit vähenevät, tai
ympäristö muuttuu nopeammin muuttuvaksi, voi geneettinen informaatio
vähetä. Sitten tuosta tavallaan jää pois esimerkiksi random drift,
joka ei tarkoita informaation kasvua, mutta voi silti johtaa vaikkapa
lajiutumiseen eli yleisemmin diversiteetin kasvuun. No, nämä eivät ole
kovin oleellisia juttuja, jos määrittelemme evoluutiota karkeasti.

Tarvosen pääargumentti lienee: "...heillä ei ole esittää mitään
todisteita positiivisesta derivaatasta, sen sijaan luonnosta voidaan
löytää helposti esimerkkejä negatiivisesta derivaatasta."

Luonnosta löytyy ymmärtääkseni esimerkkejä sopeutumisen kannalta
positiivisistä ja negatiivisistä mutaatioista, kuten pitäisikin
löytyä. Nämä eivät ole todisteita evoluution "trendin" suunnasta, joka
on - kuten Tarvonenkin ilmeisesti ymmärtää - pidemmän ajan muutoksen
suunta.

Trendin suunnasta voinee olla vain paleontologisia todisteita.
Mahdottomuus tulee kuitenkin siinä, että organismien informaation
määrää on mahdotonta määrittää millään lailla fenotyyppiä
tarkastelemalla. Siten voi havaita vain muutosta eli kehitystä
fenotyypistä toiseen.

Paleontologiset todisteet evoluutiosta eivät siten voi tarkastella
organismien geneettisen informaation määrää, joka on jotakuinkin
mahdotonta määrittää yksiselitteisesti, vaan lähinnä vain organismien
rakenteen muuttumista.

Vai onkohan Tarvosella jotain sellaisia todisteita, joiden mukaan
eliöiden geneettinen informaatio ympäristöstä olisi vähentynyt ajan
myötä pitkällä aikavälillä? Tuskimpa...

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 Jul 2000 19:43:06 +0300

> Tarkoitat varmaan hyödyllisiä ja haitallisia mutaatioita?

Juuri niitä tarkoitan.

> Tämä ei mitenkään murskaa sivuani, Suonio popsii edelleenkin rollaattoriaan

Määritelmässäsi ei sinällään ollut mitään kovin paljoa vialla,
vaikkakin se riippuu aika paljon siitä mitä tarkoitit monilla
käyttämilläsi termeillä. Sain sellaisen aavistuksen, että luultavasti
ymmärrät joillain käsitteillä jotain aivan virheellistä, mutta
epämääräisten ilmaustesi vuoksi tämä ei ole varmaa. Voisit tietysti
selittää tarkemmin, mitä ymmärrät esimerkiksi (geneettisellä)
informaatiolla. Voisit myös tarkemmin selittää, että mitä näiden
piirrostesi heittelehtivien käppyröiden oli tarkoitus esittää...

Oleellisin kohta on se ainoa tekemäsi väite ja päätelmä, joka on,
kuten edellä taisin jo selittää (lue siitä), virheellinen.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 Jul 2000 20:42:19 +0300

> Ihan samaa kuin evotiedemiehetkin. (Ja tähtitieteen tutkijat, onhan tuota
> infoa laskeskeltu eräässä Ursan julkaisuihin kuuluvassa kirjassakin ;)

Eli mitä _sinä_ sillä tarkoitat? Minähän en ole tähtitieteilijä, joten
en tiedä mitä he sillä tarkoittavat. Myös evoluutiobiologit voivat
luullakseni tarkoittaa sillä ainakin paria eri asiaa, asiayhteydestä
riippuen.

> No sitä informaatiota, siellä tosin on se pieni virhe jota en ole vieläkään
> ennättänyt viilata pois... joten täsmennän nyt, että infon väheminen pätee
> esittämässäni muodossa oikeastaan vain lajeihin,

Tämä "selventää" jo paljon. Miten niin "oikeastaan"? Eikö asiaa voi
ilmaista täsmällisesti?

> maapallon eliöiden kokonaisinfoa pitäisi tarkastella hieman toisin.

Tarkoitatko, ettei maapallon eliöiden kokonaisinfo olisi sitten
mitenkään relevantti asia historiallisen evoluution kannalta? Vaikka
yhden lajin informaatio putoaisi nollaan sen tuhoutuessa, maapallon
eliöiden kokonaisinformaatio ei välttämättä hetkahtaisi tippaakaan.

Eli lajeja voi syntyä ja tuhoutua jopa ilman informaatiomäärän
muutosta. Evoluutio ei siten mitenkään vaadi sitä, vaikkakin
informaation kasvua varmastikin myös tapahtuu.

> Sinä siis tarkoitit pos. ja neg. mutaatioilla hyödyllisiä ja haitallisia,
> eli et oikein ymmärtänyt mistä on kyse.

Tekstisi selventäminen voisi siinä tapauksessa ehkä auttaa.

> Negatiivinen derivaatta saadaan tarvittaessa ihan ilman
> mutaatioitakin.

Voisitko esimerkiksi mainita, että millä keinoilla? (Niitä on,
riippuen siitä mitä tarkoitat informaatiolla, mutta kerro nyt itse
mitä tarkoitat.) Erityisesti puhuttaessa vain lajeista, kuten yllä
rajasit.

Huomaa, että esimerkiksi yhden lajin tuhoutuminen jonkin ekologisen
lokeron populaatiosta _ei_ vähennä koko populaation informaatiomäärää
senhetkisestä ympäristöstä. Laji tuhoutuu usein, koska se sisältää
vähemmän informaatiota tietystä ympäristöstä kuin kilpailevat lajit.

> Ja juu, todisteet ovat ongelma,
> koska DNA valitettavasti keksittiin vain muutama vuosikymmen sitten ja
> fossiileissa se DNA on yleensä hajonnut. Niinpä täytyy lähinnä tyytyä
> tarkastelemaan, mitä luonnossa nykyään havaitaan.

Määritelmässäsi on kuitenkin peruspuute:

      ''sana evoluutio ei mitenkään voi tarkoittaa mitä tahansa
      muutosta. Näinollen jäljelle jää vain se vaihtoehto, että
      evoluutioteorian yhteydessä evoluutio eli kehitys tarkoittaa genomin
      informaatiomuutosta, jonka trendin derivaatta on positiivinen.''

Tämähän ei pidä täysin paikkaansa, sillä se jättää esimerkiksi
ajelehtimisen (genetic drift) pois kokonaan, joka on evoluution
tärkeimpiä tekijöitä.

Jos et halua tapella vain olkiukkoja vastaan, voisit joskus yrittää
tarkoittaa evoluutiolla sitä mitä evoluutioteoreetikot sillä itse
tarkoittavat. Kts. esim.
            http://www.talkorigins.org/faqs/evolution-definition.html

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jul 2000 17:45:47 +0300

> Mielenkiintoista, että heität minua linkillä, jonka olen itsekin maininnut
> sivuillani... ja sinä voisit vähän perehtyä tarkemmin noihin talk.originin
> valheisiin, katso esim. http://www.trueorigin.org/isakrbtl.htm
> jossa kerrotaan totuus tuosta mainitsemastasi evolution-definition FAQista.

Voisitko kertoa, mitä järkeä kreationistien on määritellä evoluutio
toisin kuin evoluutiobiologit sen tekevät, ja sitten "todistaa" jotain
evoluutioteorian vastaista tuosta olkiukosta?

Itsekään en ole evoluutiobiologi, mutta uskoisin heidän määrittelevän
evoluution jotakuinkin siten kuin se tuossa evolution-definition:issa
sanotaan. "Evoluutio" tarkoittaa siten erityisesti prosessia, mutta
ehkä tuota sanaa voidaan joskus käyttää myös LÖYHEMMIN, tarkoittaen
vaikkapa jonkin lajin tai lajien evolutiivistä historiaa tai käsitystä
yhteisestä alkuperästä. (Vähän samoin kuin "elämä" prosessina ja
"elämä" jonkun ihmisen elämänkertana ovat kaksi eri asiaa -
esimerkiksi "TJT:n elämä" voi tarkoittaa tuota elämänprosessia tai
elämänkertaa).

Nämä löyhän merkitykset eivät kuitenkaan ole niitä mitä evoluutiolla
ENSISIJAISESTI tarkoitetaan. Jos siis olet eri mieltä evoluution
historiasta, tms., ei se tarkoita että kyseenalaistat
evoluution. (Vähän samoin kuin että jos et hyväksy jotain
elämänkertomusta totena, niin tuskin voit sanoa: "elämä on valhetta")

Evoluutio prosessina on fakta (ehkä sitä voidaan pitää faktana myös
jossain muussa merkityksessä), eikä sitä sellaisena oikein voi
kyseenalaistaa. Evoluutio-nimen käyttäminen tuosta prosessista on
selkeää.

Ainoa minkä kreationistit voivat mitenkään kyseenalaistaa, on
evoluutioteorian käsitys nykyisen elämän evolvoitumisesta yhteisestä
alkuperästä. Tosin taitaa olla yhtä turhaa kyseenalaistamista kuin
maapallon pyöreyden kyseenalaistaminen.

Itselleni väliä on vain sillä, että terminologiaa ei käytetä
harhaanjohtavasti tai väärin. Tässä tapauksessa, kun puhutaan
evoluutioteoriasta, kannattaa käyttää evoluutioteoreetikoiden
määritelmiä. Vähän samalla lailla, kuin jos puhutaan kristinuskon
opeista, kannattaa siihen liittyvillä termeillä tarkoittaa jotakuinkin
samoja asioita kuin mitä kristityt itse niillä ymmärtävät.

Lisäksi evoluutio-sanaa käytetään tieteessä myös biologisen
evolutiikan ulkopuolella. Näissä tieteissä sillä on merkityksiä, jotka
eivät tarkoita teoriaa elämän kehityshistoriassa maapallolla, vaan
ovat lähempänä evoluution prosessi-merkitystä.

Biologit (jos niitä on täällä yhtään) kommentoikoot jos puhun heidän
terminologiastaan läpiä päähäni.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jul 2000 18:27:27 +0300

esa PISTE toivonen AT sci PISTE fi (Esa Toivonen) writes:
> Yksi "kolmannenlainen" selitysraami: Voisihan näistä
> (yliluonnollisista) lähtökohdista käsin esimerkiksi olla niin, että
> jokin jumala (tms. paranormaalisti geenejä "rakentelemaan" kykenevä
> tekijä) olisi luonut *jokaisen* lajin (genomin) *erikseen* niin
> pitkien aikavälien kuluessa kuin evoluutioteoriakin olettaa
> tapahtuneen.

Tuo vaihtoehto tosiaan ei olisi ristiriidassa paleontologisen
todistusaineiston kanssa.

Ongelmana siinä on tämä tavallinen ongelma, että se sisältää
ylimääräisen ja varsin monimutkaisen entiteetin, jonka olemassaolo
pitäisi todistaa. Partaveitsi heilahtaa, viuh.

Evoluutioprosessin, jonka toiminta ainakin mikroevoluutiona on
tosiasia (vaikka havaittujen parametrien riittävyys makroevoluution
kannalta olisikin kiistanalaista), käyttäminen paleontologisen
todistusaineiston selittämisessä ei lisää ylimääräisiä selittämättömiä
entiteettejä.

Jotta monimutkaisempi teoria voitaisiin hyväksyä, tulisi olla tuon
monimutkaistamisen oikeuttavia kokeellisia todisteita. Tässä
tapauksessa todisteeksi voisi kelvata vaikkapa metsissä toikkaroiva,
kasveja ja eläimiä taikasauvallaan muutteleva jumalolento.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Jul 2000 01:02:55 +0300

esa PISTE toivonen AT sci PISTE fi (Esa Toivonen) writes:
> Artikkelissani tarkoituksella painotinkin sitä, että lähdetään pohtimaan
> selitysmahdollisuuksia hieman tavallista laveammalta pohjalta (koska
> vastakkain on kaksi eri kategoriaa: tiede ja uskominen) - siis
> keskustelun takia olettaen, että suhteellisia parailmiöitä (esim.
> jumalia yms.) saattaisi olla olemassa.

En nyt oikeastaan ymmärrä mitä tarkoitat.

> Keskustelun täytyy siis lähteä siitä, että entä JOS jotain jumalia
> tai Jumala olisi olemassa, niin voitaisiinko tieteen tähän saakka
> keräämät havaintoaineistot jotenkin selittää tällaisten olentojen
> toimintana paremmin tai huonommin kuin luonnon evoluution
> toimintana.

Ahaa, ehkä nyt ymmärrän. Hmm. Ongelma on kait vähän sama, kuin että
minulla on auto, jossa on moottori ja bensaa ja jolla insinöörien
mielestä voisin ajaa tiellä. Ajan autollani vaikkapa maitokauppaan,
jolloin autoni konepellin alta hyppää pieni enkeli, joka tervehtii
minua. Enkelin kädet ovat hankautuneet ja rasvaiset.

Nyt alan miettimään, että toimiiko autoni sittenkään moottorilla ja
bensalla, vai asuuko moottorissa pieni enkeli joka pyörittää akseleita
ja pärisyttää huulillaan sitä mukaa kuin ohjaan autoa. Samalla se imee
myös bensaa tankista muovisella imupillillä, ja piereskelee
hiilidioksidia.

Dilemma on mielenkiintoinen, koska moottori _vaikuttaisi_ toimivan
ilman enkeliäkin, ja jos käsken enkeliä seisomaan vierelläni samalla
kun avaan konepellin ja hurautan moottorin käyntiin, näyttää moottori
käyvän ihan omilla voimillaan. Enkeliä ei siten tarvittaisi, mutta
entä _jos_ se kuitenkin olisi autoni varsinainen käyttövoima tuon
moottorin sijaan?

Pitänee miettiä.

Ymmärtääkseni varsin monet kristitytkin pitävät evoluutioteoriaa
oikeana. Jumalalle annetaan tällöin vain paikka maailmankaikkeuden
alkusysäyksen antajana, kenties myös jonkinlainen rooli Jeesuksen
suhteen.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Jul 2000 01:02:55 +0300

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 Jul 2000 15:32:08 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> "Marko Grönroos" <magi AT iki PISTE fi> wrote in message
> news:m3d7kc8xhg PISTE fsf AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi PISTE PISTE PISTE
>
> Populaatio = kaikki tiettynä aikana tietyllä alueella elävät saman lajin
> yksilöt.

Näinhän se tosiaan biologiassa on; käytin tuon kannalta liian laajaa
merkitystä. Tarkoitin edellä siis populaatioiden tai lajien yhteistä
informaatiomäärää. Eli yhden lajin tuhoutuminen ei välttämättä vähennä
tuota yhteistä informaatiomäärää, mikäli lajin sisältämä informaatio
on redundanttia muiden lajien sisältämän informaation kanssa. (Tosin
myös redundanssin läsnäololla voi itsessään ehkä olla informaatiota...)

> mutta ei se sittenkään täysin avautunut. Mitä tarkoitat
> "informaatiota ympäristöstä"??

Olen jo kertonut tästä toisaalla, mutta jännityksen ylläpitämisen
vuoksi en toista sitä ennen kuin itse vastaat aiemmin esittämääni
kysymykseeni: mitä itse tarkoitat informaatiolla artikkelissasi?

> Lukion kirja uskaltaa olla eri mieltä, tuolla on merkitystä lähinnä pienissä
> populaatioissa.

On eri mieltä mistä? Kait pienissäkin populaatioissa tapahtuvaa
evoluutiota sopii kutsua evoluutioksi?

Kuten jo alunperin ilmaisin, itselleni on aika sama miten evoluutio
määritellään: informaatiomäärän muutoksen kautta vai
aleelifrekvenssien muutoksena. Molemmissa määritelmissä on minusta
hyvät puolensa, ja samalla kenties jättävät jotain sellaista pois,
minkä toinen määritelmistä ilmaisee. Jos evoluutiobiologit haluavat
määritellä sen jälkimmäisellä tavalla (jonka perusteluita olen tässä
joitain esitellyt), kannattaa meidän biologisesta evoluutiosta
keskustellessamme käyttää tuota määritelmää, jollei tuo toinen
määritelmä anna jotain lisäarvoa keskustelulle. Itse en tarkkaan tiedä
mitä määritelmiä biologit eri keskusteluissa käyttävät, mutta
käsittääkseni hekin käyttävät toisinaan eri näkökulmia evoluutiosta,
ja tämä informaatioteoreettinen näkökulma on yksi niistä.

> Mutta tuossa sekä kirja että sinä olette väärässä, eihän tuo ole
> aitoa evoluutiota koska se ei mitenkään ole ristiriidassa
> tieteellisen kreationismin kanssa. Vai puhutaanko me eri asiasta?

Siten kuin minä olen ymmärtänyt kreationismin (ja evoluution), ei
evoluutio ole sen kanssa suoranaisesti ristiriidassa. ...jollei
kreationismi sitten kiellä selviä faktoja, kuten eliöiden geneettistä
perustaa, jne... (Ymmärtääkseni yleensä ei kiellä.)

Kreationismi on ristiriidassa ainakin evoluutioteorian kanssa, joka
sisältää myös käsityksiä evoluution mekanismeista, käsityksen eliöiden
yhteisestä alkuperästä, sekä käsityksen lajikehityksen historiasta.

> Lukion kirja määrittelee geneettisen ajelehtimisen alleelien
> suhteellisten osuuksien sattumanvaraiseksi muuntumiseksi.

Tämä määritelmä vaikuttaisi vastaavan omaa käsitystäni siitä.

Lukion kirjoja ei muuten kannata pitää minään tieteellisenä
kirjallisuutena tai ehdottoman varmasti virheettöminä. Nehän vain
pyrkivät antamaan yleiskuvan. Toisinaan niitä kirjoittavat
opettajatkin tekevät virheitä tai esittävät asiat epäselvästi -
opettajat kun eivät välttämättä ole biologian koko aihepiiriin kovin
syvällisesti perehtyneitä tutkijoita. Keskusteluryhmässä vieraileva
Anonymous:kin kuvailee fil. maistereita termillä "Fucking Zero". ;-)

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Aug 2000 21:40:31 +0300

> Koska evobiologien määritelmän mukaan sinä uskot kreationismiin ja minä
> evoluutioon... Siis tuon määritelmän mukaanhan evolla ja kreationismilla ei
> ole mitään eroa.

Täh? Ajatteletko _mitään_ kirjoittaessasi näitä mailejasi?

> No eihän siellä mistään erityisestä prosessista puhuta, vaan "change in gene
> pool". Siis mikä tahansa muutos genomissa.

Sinusta siis "genomi" on sama kuin "gene pool"? Onko genetiikan
tuntemuksesi vielä näin ala-astetasolla?

      ''Evolution is a process that results in heritable changes in a
      population spread over many generations.'' -- talkorigins.org

Eli evoluutio on muutosprosessi.

Mutta kuten sanottua, prosesseista puhuttaessa voidaan toisinaan
viitata myös tietyn instanssin elinkaareen, kuten "TJT:n _elämä_
viimeisen 15 vuoden aikana" tai "hominidien evoluutio viimeisen 15
miljoonan vuoden aikana". Tämä on monien prosessien nimen toissijainen
käyttötapa.

> Lue lukion biologian kirja, kyllä se evo on sielläkin määritelty.

Voinet itse lainata tarkoittamaasi määritelmää, jos haluat tuoda sen
keskusteluun mukaan.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Aug 2000 00:29:55 +0300

> Sinä siis väität, että lajin X informaatio löytyy lajeista Y ja Z...??? Ei
> se noin virallisen tieteen mukaan mene, mihinkäs ne mutaatiot unohtuivat?

Miksi ei mene? Mutaatiot eivät välttämättä (!) muuta informaatiomäärää
tai edes informaatiosisältöä mihinkään.

> Geneettistä informaatiota.

Eli?

> Kyllä, mutta tuossa kirjoitit "...tärkeimpiä tekijöitä...". Lukion kirjasta
> saa sellaisen vaikutelman, että ei ole mitenkään erityisen tärkeä asia.

Voi se silti olla "tärkeimpiä" asioita. Lukion kirjan kirjoittaneiden
opettajien näkemykset voivat myös poiketa evoluutiobiologian
asiantuntijoiden näkemyksistä. Lisäksi tieteessä harvempi asia on
kaikkien asiantuntijoidenkaan varmaksi sopima.

> No eihän se ole sama, koska jälkimmäinen ei tee mitään eroa kreationismin ja
> evon välillä.

Öh. Määritelmä "evoluutio tarkoittaa muutosta geenialtaassa" ei
käsittääkseni tarkoita, että "Jumala loi nykyiset lajit". Täten niillä
on aika paljon eroa, vaikkakaan ristiriitaa niiden välillä ei
välttämättä ole. Edes evoluutio historiallisessa merkityksessä ei ole
ristiriidassa kreationismin kanssa, mikäli kreationismi koskee vain
alkusyntyä.

Nykyisten lajien alkuperä selitetään biologiassa nykyään evoluution
avulla (evoluutioteoria). Tämä on vastakkain sen muinaisen ajatuksen
kanssa, että lajit olisivat enimmäkseen erikseen luotuja
(kreationismi). Eli, kun selitetään lajien syntyä, ovat vastakkain
"evoluutio ja luominen".

> No sitten olet ymmärtänyt jotain pahasti väärin.

Diih. Joko minä, talkorigins.org, varsin monet evoluutiobiologit ja
tutkimasi biologian kirja (kts. alla) olemme ymmärtäneet evoluution
määritelmän väärin, tai sitten sinä.

> Kreationistin hyväksyvät luonnonvalinnan, joten mistä mekanismista puhut?

Noniin, eli kreationistit hyväksyvät sen, että evoluutio on tosiasia.

> No nyt sinulla onkin ongelma: miten yhdistät sen change -määritelmäsi noihin
> mainitsemiisi asioihin? Tokihan sanan evoluutioteoria ensimmäisen osan
> täytyy tarkoittaa samaa kuin sanan evoluutio yksinään, puhutaanhan
> gravitaatioteoriassakin gravitaatiosta eikä juuston koostumuksesta... ;)

Kuten jo aiemmin vertailin: ilmaus "TJT:n elämä [on biologinen
prosessi]" ja "TJT:n elämä[nkerta]" ovat elämä-sanan kaksi
käyttötapaa. Joku voi vaikkapa tutkia elämäsi vaiheita, jolloin voin
muodostaa teorian elämäsi kulusta ja kirjoittaa
elämänkertasi.

Vastaavasti evoluutio on prosessi (kuten elämäkin) ja sellaisena
fakta. Voimme silti puhua esimerkiksi "hominidien evoluutiosta" tai
"kaikkien elämänmuotojen evoluutiosta yhteisestä esi-isästä nykyiseen
tilanteeseen" viitatessamme prosessin kulkuhistoriaan mainitussa
asiayhteydessä.

"Theory of evolution" eli evoluutioteoria taas on kokonaisuus
evoluutio[prosessi]n mekanismeista ja historiasta.

> No en tietenkään pidä niitä virheettöminä, sivustollanihan on kaksi sivua,
> joissa paljastan kirjojen virheet! Kommenteistasi päätellen et ole
> vaivautunut edes käymään sivuillani... joten ilmeisesti asia ei edes
> oikeasti kiinnosta sinua?

Puppukirjoitusten lukeminen on toisinaan kivaa, mutta ihan kaikkia en
aina ehdi lukemaan. Mutta vilkaisimpa nyt nopeasti kirjoitelmaasi,
josta löytyi mm. seuraavanlainen kohta:

      ''Sivulla 234 määritellään "Evoluutio on muutosta populaation
      geenialleelien lukusuhteissa."''

Eli kirjakin käyttää (ainakin tuossa kohtaa) tätä minunkin
mainitsemaani määritelmää evoluutiosta.

> Enkä muutenkaan ymmärrä mitä järkeä tässä on, minähän tein sen
> evvaikea.html-sivuni nimenomaan selventääkseni lopullisesti tämän "mitä eroa
> on evolla ja kreationismilla"-asian...

Epäonnistuit.

--

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 16 Aug 2000 16:57:19 +0300

> No kyllä ne yleensä muuttavat, tuo esimerkkisi on täysin hypoteettinen.

Yleensä? 90% DNA:sta ei edes ole nk. koodaavaa.

> Kirjan sivulla 275 mainitaan W. Gitt ja statistiikka, syntaksi, semantiikka,
> pragmatiikka ja apobetiikka.

Hienoa. Aiemmin kirjoitit tarkoittavasi informaatiolla:

      ''Ihan samaa kuin evotiedemiehetkin. (Ja tähtitieteen tutkijat, onhan tuota
      infoa laskeskeltu eräässä Ursan julkaisuihin kuuluvassa kirjassakin ;)''

Evoluutiobiologit (tai tähtitieteilijät) eivät koskaan ole käyttäneet
tätä Gittin informaatiomääritelmää, joka lienee lähinnä kreationistien
tukema. Puheesi ovat siten varsin ristiriitaiset.

> Sivulla 276 biologinen informaatio on sitten määritelty erään
> todennäköisyyden käänteisarvoksi, ja sanotaan määritelmän nojautuvan
> Shannonin informaatiokäsitteeseen...

Shannonin informaatiokäsite on aivan eri kuin Gittin.

Sinällään hienoa, että sait viimeinkin luntattua
kreationistilähteistäsi informaation tieteellisen
määritelmän. Kömmähdyksesi kuitenkin paljastivat sen mitä epäilinkin -
kirjoittaessasi "paljastavia" sivujasi sinulla ei ollut harmainta
aavistustakaan informaatioteorian käsitteistä. Eikä selvästikään ole
vieläkään.

> samalla sivulla sanotaan myös, että "Kiistatonta biologisen
> informaation määritelmää ei kuitenkaan ole olemassa", joten vähän
> vaikea vastata kysymykseesi tarkasti ;)

Kiitos. Tuohan tukee sitä alkuperäistä argumenttiani, että
biologisesta evoluutiosta puhuminen informaatioteorian käsittein on
liian epämääräistä, jotta evoluutio kannattaisi ensisijaisesti
määritellä sen kautta. MOT?

> Kysymys on siitä, että määritelmä "muutos geenialtaassa" ei ole mitenkään
> ristiriidassa kreationismin kanssa.

Juuri niin. Evoluutio ei ole ristiriidassa kreationismin kanssa.

> Baraminit (kirja käyttää termiä "perusryhmät") luotiin, jonka
> jälkeen niiden perimässä tapahtui ja tapahtuu muutoksia. Muutosten
> tapahtuminen siis sisältyy kumpaankin vaihtoehtoon, joten muutosta
> ei voi käyttää toisen todisteena tai toisen vastatodisteena.

Ero onkin siinä, että evoluutioteorian selitys nykyisten lajien
olemassaololle perustuu evoluutioon _kaikkien_lajien_ yhteisestä
kantaisästä.

> Taas rautalankaa: luonnonvalinta ja evoluutio ovat kaksi eri asiaa!

Juu, niin ovat. Luonnonvalinta on eräs evoluution mekanismi.

> Jos evon ja krean yrittää määritellä oikein lyhyesti, niin se menee näin:
> Evo = hyödylliset mutaatiot + luonnonvalinta => kehitys.
> Kreationismi = haitalliset mutaatiot + luonnonvalinta => rappeutuminen.
> (Suonio muistaakseni sai hepulin tästä määrittelystä talvella, mutta noin se
> todellakin menee kun oikein yksinkertaisesti asian esittää:)

Eipä ihme että sai hepulin, koska määrittelysi on evoluutiobiologian
kannalta virheellinen. On se ihme kuinka tärkeä tuo olkiukkosi on
sinulle.

> Niin, näkyy olevan todella kova homma selittää joillekin, että muutoksella
> on aina suunta, ja että biol. evon ja tiet. krean erossa on nimenomaan kyse
> tästä suunnasta.

Eli suomeksi: evoluutiolla voidaan nähdä jokin suunta (vaikka se
suunta olisi yleensä lähinnä satunnaista ympäriinsä vaeltelua tai
kehän kiertämistä). Evoluutioteorian mukaan evoluution "suunta" on
yleensä enimmäkseen ympäristöön sopeutuva, kun taas kreationismin
mukaan ilmeisesti ei ole.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: TrueOrigin rulez
Seuraava säie: Miksi?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]