Säie: Kehitysteoria vastatuulessa?

Edellinen säie: Genesis ja suuri pamaus (Re: Kreationistista...)
Seuraava säie: Evoluutio yhteiskunnallisena selittäjänä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: Kehitysteoria vastatuulessa?
Date: 13 Apr 1999 18:58:13 +0200

msormune AT hytti PISTE uku PISTE fi (Marko Sormunen) writes:
> Noin 1000 vuotta sitten sinun esi-isäsi palvoivat kuuta, aurinkoa,
> metsäneläimiä ja muita taruolentoja. Heidän uskonsa horjutettiin miekan
> voimalla.

Sivuhuomautuksena voisin ehkä todeta, että kuu, aurinko ja
metsäneläimet eivät liene "taruolentoja". Ainakin minä näen auringon
joka päivä taivaalla, ja kuunkin välillä. Metsäneläimistä saattaa
kyllä vähitellen huonolla tuurilla tullakin taruolentoja, mutta
ainakaan vielä ne eivät sellaisia liene. ;-)

Ja aurinkoa palvovat miljoonat suomalaiset vielä tänäkin päivänä,
otsonikadosta huolimatta. Kuuta ja metsäneläimiä me monet nykypakanat.

> Tämä perustelu seuraa siitä, kun uskovainen ihminen yrittää selittää
> Jumalan tms. luojan toimivan samalla tavalla kuin ihminen luodessaan
> esimerkiksi uuden mikroprosessorin kaavion.

Käytä mieluummin sanaa "kristitty" tai "fundiskristitty", kuin
"uskovainen". (Uskomatonta, mutta totta: maailmassa on muitakin
uskontoja kuin kristinusko).

> Täytyy myöntää, että ymmärrän monen tuntevan himoa ajatusta kohtaan, että
> jokin luoja olisi keksinyt koko maailmankaikkeuden ihmisen leikkikaluksi
> ja vieläpä ihmisen omaksi kuvakseen. Kyllähän se itsetuntoa hivelisi...

Juu, kuten me tekoälytutkijatkin kovasti yritetään. Voih kun jostain
ne syntysanat löytyis, joilla Ptah/kukalie meidät savenvalajan
pöydällä väsäs.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 14 Apr 1999 12:11:06 +0200

"Raimo Suonio" <raimo PISTE suonio AT qdlc PISTE fi> writes:
> Evoluutio on prosessi, joka pyrkii optimoimaan eliöiden ominaisuuksia.
> Mutta sen optimointitekniikka on yksinkertainen climb-hill-tekniikka, jota
> kukaan itseään kunnioittava ohjelmoija ei käyttäisi.

Ilmeisesti minä en liene itseäni kunnioittava ohjelmoija? Ilmeisesti
myöskään ne tuhannet suht korkeatasoiset tutkijat, jotka käyttävät
evolutiivisia algoritmeja (EA) ties mihin asioihin, eivät ole itseään
kunnioittavia ohjelmoijia? No, älä välitä, jotkut ihan hyvät tutkijat
ovat sinun kanssasi kyllä vähän samaa mieltäkin.
      Hill-climbingiksi kutsutaan (muistaakseni) yleensä erityisesti
sellaisia algoritmeja, jotka jostain paikallisesta pisteestä
valitsevat aina sen suunnan, joka on paras. EA:t eivät näin toimi,
vaan hyppelevät satunnaisesti (mutaatiot), ja generoivat uusia
ratkaisuja eri ratkaisujen amalgaameina (risteytys).

> Se nimittäin ei läheskään aina johda todelliseen optimiin. Se
> löytää yleensä vain jonkin paikallisen optimin.

Eipä ei, vaan eivätpä johda mitkään muutkaan algoritmit välttämättä
globaaliin optimiin, joka löytyy yleensä täysin varmasti vain
hakemalla koko hakuavaruus. Tietyissä hakuavaruuksissa voidaan
optimoiduilla ad hoc -algoritmeilla löytää optimi huomattavankin
nopeasti tai (eksklusiivisesti) varmasti. Mutta huomattakoon, että
nopeus ja varmuus ovat käänteisiä asioita: nopeasti etenemällä juuttuu
helpommin paikallisiin optimiin, josta ei pääse pois. EA:t ovat melko
geneerisiä hakualgoritmeja - eivät erityisen tehokkaita, mutta
toimivat useimmissa ongelmissa jotenkin. EA:t ovat geneerisiä myös
niissä suhteissa, että ensinnäkin ne voivat optimoida vähän
kaikenlaisia tietorakenteita helposti, ja toisekseen, että ne on suht
helppoa saada optimoimaan myös itseään ja käyttämiään välillisiä
koodauksia.
      Viime aikoina suosiota saavuttaneen No Free Lunch (NFL) -teoreeman
mukaan mikään hakualgoritmi ei _keskimäärin_ olisi parempi kuin
toinen.
      (Tavallaan mielenkiintoista on se, että NFL voisi minusta
mahdollisesti päteä myös tieteelliseen tutkimukseen (kun sitä
ajatellaan hakuprosessina), mikä synnyttää mielenkiintoisia
tieteenfilosofisia kysymyksiä...)

-- Evolutionary Algorithm researchers do it with the fittest individuals

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 15 Apr 1999 12:35:54 +0200

"Harri Salakoski" <Harri PISTE Salakoski AT ntc PISTE nokia PISTE com> writes:
> En ole toistaiseksi jaksanut ottaa vakavasti moista väitettä. Joten
> toivoisin hieman kommentteja ovathan vakavasti otettavat ihmiset
> moiseen väitteeseen päätyneet.

...ainakin se antaa hyvän tekosyyn sille, miksi "minun kehittämäni
hieno algoritmi on kyllä ihan yhtä hyvä kuin nuo muutkin, vaikka
antaakin kaikissa näissä testeissä pirun huonoja tuloksia." ;-)

> Huono on esimerkiksi algoritmi joka ei koskaan anna mitään
> palautetta, vaan jää vain äärettömään silmukkaan. Tämmöinen
> algoritmi ei anna koskaan minkään hakuavaruuden H minimiä.

Joo. Luulisi että NFL:stä on jollain kriteerillä karsittu pois
tuollaiset "älyttömät" algoritmit. No, en tiedä.

> Tärkein syy miksi NFL ei pidä paikkaansa on mielestäni se tosi
> seikka että maailmassa _on_ säännönmukaisuuksia.
> Voi olla että NFL pitää paikkansa jos oletetaan että kaikki
> hakuavaruudet ovat yhtä todennäköisiä, henk koht väitän että ne
> eivät ole. Toisin sanoen pidän tätä lähinnä filosofisena
> kysymyksen. _Käytännössä_ meillä on aina parempia ja huonompia
> heikkoja hakualgoritmeja.

Jup, säännönmukaisuuksia kyllä, mutta luulisin että yhtenä AFL:n
pointtina olisi, että säännönmukaisetkin maisemat voivat olla pettäviä
hakualgoritmin kannalta, eli että optimi on just siellä missä sen
viimeiseksi kuvittelisi olevan (hyvin tyypillinen tapaus kun yrittää
asunnosta etsiä jotain).
      Esimerkiksi pienenkin lähteen (siis semmoinen lähde josta pulppuaa
vettä) silmä (vai miksikäs sitä kutsutaan) saattaa olla syvempi kuin
kilometrin kokoisen järven syvin kohta. Fiksuistakin fiksuin
hakualgoritmi kuitenkin hylkäisi lähteen välittömästi.
      YLEENSÄ syvin kohta löytyy suurimmasta järvestä, mutta tämä ei päde
_ihan_ kaikissa asioissa. Silloin tehokas haku vie ojasta allikkoon,
kun taas hitaampi haku pulikoi lätäköissäkin, ja ehkä osuu oikeaan.

Kauffman on noista hakumaisemien korrelatiivisuuksista kirjoittanut
aika paljon. Jutellut jotan sensuuntaista, että biologiset
evolutiiviset hakumaisemat yleensä jollain tapaa itseorganisoituisivat
tietylle rajalle täysin korreloivien ja täysin satunnaisten välille,
jolloin haulta vaadittaisiin "sopivasti" tehokkuutta. En sitten tiedä,
että mikä tämän merkitys on NFL:n kannalta, tai että onko
esim. Kauffmanin NK-maisemia analysoitu NFL:n kannalta.

> Siis voiko heikko algoritmi olla jotenkin universaalisti PAREMPI
> kuin satunnais haku. Jos voi luulen että tästä seuraa, että myös
> algoritmi A voi olla universaalisti parempi kuin algoritmi B.

...tai siis parempi kuin systemaattinen haku, joka hakee kaikki
pisteet... (esim. TSP:n kaltaisissa äärellisissä avaruuksissa ei
satunnaishakua kannattane käyttää). Kun eivätpä hienoimmatkaan
ei-systemaattiset algoritmit ole koskaan yhtä varmoja TSP:ssä kuin
täydellinen systemaattinen haku.

> Toisaalta voisin perua edelliset väitteet ja kirjoittaa NFL:n
> puolesta mutta ehkä joku muu viitsisi.

Toivottavasti joku viitsii, minä en osaa sanoa siitä juuri tämän
enempää.

Sinällään olen tosiaan hieman miettinyt tuota NFL:ää ja tieteen
metodiikkaa, että esim. Deutch vertaa kirjassaan 'Todellisuuden
rakenne' tieteellistä metodia evoluutioon, ja varmaan sitten myös
hakualgoritmeihin. Jos universaalia varmaa hakualgoritmia ei ole,
voiko tiede todella väittää _millään_ perusteella olevansa uskontoa
tehokkaampi, jos maailmankaikkeuden korrelatiivisuus on pelkkä oletus?
Vaarallinen ajatus; kohta minut haluavat polttaa myös tiedemiehet
kristittyjen lisäksi.