Säie: Genesis ja suuri pamaus (Re: Kreationistista...)

Edellinen säie: Itsekkyys ja epäitsekkyys
Seuraava säie: Kehitysteoria vastatuulessa?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,finet.evl.keskustelu
Subject: Re: Genesis ja suuri pamaus (Re: Kreationistista...)
Date: 12 Apr 1999 03:11:59 +0200

"Matti Aumala" <mjaumala AT nettilinja PISTE fi> writes:
> Silmarillion olisi varmasti aika vänkä opus henkilökohtaisen
> maailmankatsomuksen rakentamisen pohjaksi :) Se muuten taitaisi
> jossain määrin sallia sekä evoluution että alkuräjähdyksen?

Njaa, en nyt oikein tiedä tuosta. Siinähän ensin luotiin se Laulu
näiden alkujumalten toimesta. Sitten Iluvatar teki laulusta
konkreettisen Eä:n, ja vähitellen siinä maailmassa sitten tapahtui se
mitä laulussa oli suunniteltu. Eli kaikki mitä maailmassa tapahtuu, on
"kirjoitettua kohtaloa".
      Hmm... mullahan oli tuo jossain tekstinä... laitampa erilliseen artikkeliin...

Njaa... Onhan tuolle Raamatun luomiskertomukselle toisinaan tullut
mietittyä sopivaa reaalivastinetta, mutta joistain muista
mytologioista löytyy minusta kyllä paljon nätimpiä ja helpompia.

Esimerkkinä Faery Wiccan luomistaru:
      ''Yksi, suurena, täydellisenä Itsessään, Jumalatar, Hän, jonka nimeä
ei voi lausua, kellui yllä ulomman pimeyden syvyyksien, ennen kaiken
alkua. Ja kun katsoi Hän mustan avaruuden kaareutuneeseen peiliin, Hän
näki omassa valossaan hänen säihkyvän kuvajaisensa, ja rakastui
siihen. Hän veti sen puoleensa voimalla joka oli Hänessä, ja rakasteli
Itsensä kanssa, ja kutsui häntä nimellä 'Miria, Ihmeellinen.'
      Heidän ekstaansinsa puhkesi yhteen lauluun kaikesta, joka on, oli,
tai koskaan tulee olemaan, ja laulusta syntyi liike, aallot jotka
syöksyivät ulospäin ja joista tulivat näiden maailmojen pallot ja
kehät. Jumalatar täyttyi rakkaudesta, paisuneena rakkaudesta, ja Hän
synnytti sateen kirkkaita henkiä, jotka täyttivät maailmat ja tulivat
kaikiksi olennoiksi.
      Mutta tuona suurena hetkenä, Miria pyyhkiytyi pois, ja siirtyessään
poispäin Jumalattaresta Hänestä tuli miehekäs. Ensin hänestä tuli
Sininen Jumala, lempeä ja naurava rakkauden Jumala. Sitten Hänestä
tuli Vihreä, köynnöspeitteinen, maahan juurtunut, kaikkien kasvavien
olentojen henki. Viimein Hänestä tuli Sarvekas Jumala, metsästäjä,
jonka kasvot ovat verevä aurinko ja silti pimeät kuin Kuolema. Mutta
ainaisesti vetää halu häntä Jumalattaren luo, niin että Hän kiertää
Häntä ikuisesti, kaihoten paluuta rakkauteen.
      Kaikki alkoi rakkaudessa, kaikki haluavat palata rakkauteen. Rakkaus
on laki, viisauden opettaja, ja salaisuuksien suuri paljastaja.''

(sori vähän pikainen käännös) Tuossakin on hieman tuota lauluteemaa.

Välillä kirjoitellut jotain omaakin, mutta jääkööt nyt.

Ja...Raamatun luomiskertomuksesta:
      Se, että Genesis kuvaisi alkuräjähdystä, on yksi vaihtoehto, toinen
on, että se kertoo vain aurinkokunnan syntyä:
      ''1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 2 Maa oli autio ja tyhjä,
pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.''
      (...jossa "Jumalan henki" on tässä tapauksessa tähtienvälistä kaasua,
mieluiten puhukaamme vielä siitä supernovaräjähdysten painerintamasta,
joka synnytti auringon.)
      ''3 Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli. 4 Jumala näki, että
valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä, 5 ja hän nimitti valon
päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin
meni ensimmäinen päivä.''
      (Eli tässä syntyi aurinko + muu aurinkokunta. No, vähän outo kyllä.)

> (Tietenkään tuo ei mene läpi Genesiksen kirjaimellisesti ottaville,
> koska siinä pitäisi olettaa että Raamattu ei olekaan absoluuttinen
> totuus ja tiede saattaakin tarjota luotettavaa tietoa maailman
> synnystä. Ja ne jotka eivät pidä Raamatun luomiskertomusta
> kirjaimellisenä totuutena eivät moista selitystä tarvitsekaan...)

Niin, myytit ovat myyttejä, ja sellaisina kauniita ja
arvokkaita. Minusta nämä ääliöt, jotka kuvittelevat niiden olevan
kirjaimellisesti totta, pilaavat koko homman.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,finet.evl.keskustelu
Date: 12 Apr 1999 03:11:59 +0200

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,finet.evl.keskustelu
Date: 12 Apr 1999 03:19:37 +0200

...se Silmarillionin alku, joka mulla sattui olemaan tekstimuodossa
(luomismyyttejä kun joskus hieman yritän kerätä):

Ainurin soitto

Oli Eru, Yksi, jonka nimi Ardassa oli Ilúvatar; ja ensin hän teki
ainurin, se on Pyhät, jotka kasvoivat hänen ajatuksissaan, ja
he olivat hänen luonaan ennen kuin mitään muuta oli tehty. Ja hän
puhui heille ja antoi heille sävelaiheet; ja he lauloivat hänen
edessään ja hän iloitsi. Mutta kauan lauloi kukin yksin tai vain
muutama yhdessä ja muut kuuntelivat; sillä kukin käsitti Ilúvatarin
aivoituksista vain sen osan josta hän itse oli lähtöisin, ja hitaasti
he oppivat ymmärtämään veljiään. Kuitenkin koko ajan kun he
kuuntelivat, syveni heidän ymmärtämyksensä ja sopu ja sointu
lisääntyivät.

Ja tapahtui että Ilúvatar kutsui kokoon kaikki ainurin ja
ilmoitti heille väkevän sävelaiheen joka osoitti heille suuremmat ja
ihanammat ilmiöt kuin sitä ennen; ja sen sävelaiheen alun kunnian ja
lopun loiston edessä mykistyivät ainur ja he kumarsivat
Ilúvatarin edessä ja olivat vaiti.

Silloin Ilúvatar sanoi heille: »Tästä sävelaiheesta jonka olen teille
ilmoittanut, tahdon teidän yhdessä tekevän sointuvan Suuren Soiton. Ja
koska olen sytyttänyt teihin Sammumattoman Liekin, saatte te näyttää
voimianne ja koristaa tätä sävelaihetta kuinka kukin tahtoo omin
ajatuksin ja avuin. Mutta minä istun ja kuuntelen ja iloitsen kun
teidän kauttanne suuri kauneus herää lauluun.»

Silloin alkoivat ainurin äänet muovata Ilúvatarin aiheesta
Suurta Soittoa, ja oli kuin harput ja luulut, kuin huilut ja torvet,
kkuin viulut ja urut ja sanoja laulavat kuorot olisivat puhjenneet
soimaan; ja loputtomien toisiinsa kietoutuvien sävelmien sointuisa
kudelma kohosi korkeuksiin kuulumattomiin ja vajosi syvyyksiin ja
Ilúvatarin asuinsijat täyttyivät ääsiään myöten ja soitto ja soiton
kaiku kantautuivat Tyhjyyteen eikä se ollut tyhjä. Koskaan sen jälkeen
eivät ainur ole tehneet sellaista soittoa vaikka on sanottu
että suurempi soitto syntyy ainurista ja Ilúvatarin Lapsista
kun heidän kuoronsa kokoontuvat Ilúvatarin eteen päivien
päätyttyä. Silloin soitetaan Ilúvatarin aiheet oikein ja ne tulevat
Oleviksi lausumisensa hetkellä, sillä silloin kukin osaltaan ymmärtää
hänen tarkoituksensa ja toinen tuntee toisensa ja Ilúvatar antaa
heidän aivoituksiinsa salaisen tulen sillä hän iloitsee.

Mutta nyt istui Ilúvatar ja kuunteli ja pitkään oli hänestä kaikki
hyvää sillä soittoon ei tullut virheitä. Mutta kun sävelaihe edistyi,
keksi Melkor sydämessään että hän kutoisi mukaan omia kuvitelmiaan
jotka eivät sointuneet yhteen Ilúvatarin sävelaiheen kanssa, ja yritti
siten lisätä voimaa ja kunniaa joka oli hänelle
annettu. Ainurin joukossa Melkorille oli annettu suurin valta
ja tieto ja hänellä oli osuus kaikkien veljiensä lahjoista. Hän oli
usein mennyt sinne missä ei ollut mitään ja etsinyt Sammuttamatonta
Liekkiä; sillä häntä alkoi polttaa halu tehdä Olevaksi omiaan, ja
hänestä näyttä että Ilúvatar ei suonut ajatusta Tyhjyydelle, ja hän
oli kärsimätön sen autiuden tähden. Mutta Liekkiä hän ei löytänyt,
sillä se on Ilúvatarin luona. Mutta kun hän oli ollut yksin, oli hän
alkanut ajatella omia ajatuksia eikä ollut enää niin kuin veljensä.

Jotkut näistä ajatuksista hän nyt kutoi soittoonsa ja heti syntyi
hänen ympärilleen epäsointu ja monet jotka hänen vierellään lauloivat
harhautuivat ja heidän ajatuksensa menivät sekaisin ja heidän
soittonsa vaimeni; mutta jotkut alkoivat soinnuttaa soittoaan hänen
mukaansa eikä niinkään siihen ajatukseen joka heille ensin oli
annettu. Ja silloin Melkorin epäsointu levisi yhä laajemmalle ja
sävelmät jotka aluksi oli kuultu vajosivat ärjyvään äänimereen. Mutta
Ilúvatar istui ja kuunteli kunnes oli ikään kuin myrsky olisi
raivonnut hänen valtaistuimensa ympärillä, ja mylvivät hyrskyt
olisivat lyöneet toistaan vastaan leppymättömän, tyyntymättömän vihan
vallassa.

Silloin nousi Ilúvatar ja ainur käsittivät että hän hymyili; ja
hän kohotti vasemman kätensä ja myrskyn keskellä alkoi uusi sävelaihe
joka muistutti aikaisempaa eikä sittenkään muistuttanut ja se kokosi
voimaa ja uusi kauneus soi siinä. Mutta Melkorin epäsointu nousi
ärjyen sitä vastaan ja taas kuultiin äänien sota joka oli edellistä
rajumpi kunnes monet ainurista kauhistuivat niin että
lakkasivat laulamasta ja Melkor oli voitolla. Silloin nousi Ilúvatar
jälleen ja ainur käsittivät että hänen olentonsa oli ankara; ja
hän kohotti oikean kätensä ja katso! sekaannuksen keskeltä heräsi
kolmas sävelaihe ja se oli erilainen kuin muut. Sillä aluksi se oli
ikään kuin heikko ja hempeä, vain vienojen äänien solinaa, mutta se ei
ottanut tukahtuakseen, ja se sai voimaa ja syvyyttä. Ja viimein oli
kuin kaksi sävelmää olisi yhtä aikaa soinut Ilúvatarin istuimen edessä
ja olivat äärimmäisen erilaiset. Toinen oli syvä ja laaja ja kaunis,
mutta hidas ja täynnä mittaamatonta surua, josta sen kauneus oli
kotoisin. Toinen oli saavuttanut sisäisen yhtenäisyyden, mutta se oli
räikeä, joutava ja toistui toistumistaan; eikä siinä ollut sopusointua
vaan se soi kuin samoja säveliä pauhaavien torvien kuoro. Ja se yritti
hukuttaa toisen sävelmän äänensä voimalla, mutta toinen ikään kuin
otti siitä väkevimmät sävelet ja kutoi ne omaan vakavaan kuvioonsa.

Kesken tämä mittelön kun Ilúvatarin salit vapisivat ja värähtely
levisi ennen liikkumattomaan äänettömyyteen, nousi Ilúvatar kolmannen
kerran ja hänen kasvonsa olivat kauheat katsella. Sitten hän kohotti
molemmat kätensä ja niin lakkasi soitto yhteen sointuun joka oli
syvempi Syvyyttä, korkeampi Taivaan Vahvuutta, läpitunkeva kuin
Ilúvatarin silmän valo.

Silloin Ilúvatar puhui ja sanoi: »Väkevät ovat ainur ja väkevin
heidän joukossaan on Melkor; mutta että hän tietäisi, ja tietäisi
kaikki ainur, että minä olen Ilúvatar, näytän minä teille sen
mitä te olette laulaneet, että näette mitä olette tehneet. Ja sinä,
Melkor, saat nähdä että kukaan ei voi soittaa aihetta jonka alkujuuri
ei ole minussa, eikä kukaan voi muuttaa soittoa ilman minua. Sillä se
joka sitä yrittää, on lopultakin vain väline entistä ihmeellisempien
asioiden synnyssä, joita hän itse ei ole kuvitellutkaan.»

Silloin ainur pelkäsivät eivätkä he käsittäneet sitä mitä
heille sanottiin; ja Melkor häpesi ja häpeästä kasvoi salainen
viha. Mutta Ilúvatar nousi loistossaan ja meni pois niiltä kauniilta
seuduilta jotka hän oli tehnyt ainuria varten; ja ainur
seurasivat häntä.

Mutta kun he tulivat Tyhjyyteen, sanoi Ilúvatar heille: »Katsokaa, oma
soittonne!» ja hän näytti heille näyn ja antoi silmien nähdä sen minkä
vasta korvat olivat kuulleet; ja he näkivän uuden Maailman näkyvänä
edessään kun se kaartui Tyhjyyteen ja pysyi siinä vaikka ei ollut
siitä lähtöisin. Ja kun he katsoivat ihmetellen alkoi Maailman tarina
toteutua ja heistä näytti että se eli ja kasvoi. Ja kun ainur
olivat aikansa vaiti tuijottaneet, Ilúvatar sanoi jälleen: »Katsokaa,
oma soittonne! Soitantonne on edessänne, ja siitä minkä minä teille
annoin kukin teistä löytää kaiken sen mikä hänestä oli hänen itsensä
tekemää tai lisäämää. Ja sinä Melkor löydät kaikki salaiset ajatuksesi
ja saat nähdä että ne ovat vain kokonaisuuden osa ja sille kunniaksi.»

Ja samaan aikaan sanoi Ilúvatar paljon muuta ainurille koska he
muistavat hänen sanansa ja tuntevat kukin osaltaan soiton jonka ovat
itse laulaneet, tietävät ainur paljon siitä mikä on ollut, on,
ja on oleva, ja vähän on sellaista mitä he eivät näe. Mutta on
sellaistaskin joka pysyy heiltä salassa, ovat he yksin tai yhdessä
neuvonpidossa; sillä Ilúvatar ei ole muille kuin itselleen paljastanut
kaikkea mitä oleman pitää, ja jokainen aika tuo tullessaan sellaista
mikä on uutta eikä ole ennustettavissa, sillä se ei ole lähtöisin
menneestä. Ja niin tapahtui että kun tämä näky Maailmasta näytettiin
ainurille, näkivät he että siinä oli sellaista mitä he eivät
olleet ajatelleet. Ja ihmetyksen vallassa he näkivät Ilúvatarin Lasten
tulon ja asuinsijat jotka näille oli valmistettu; ja he käsittivät
että he itse soitossaan olivat vaivalla valmistaneet nämä asunnot
tietämättä että niillä oli muuta tarkoitusta kuin oma
kauneutensa. Sillä Ilúvatarin Lapset oli Ilúvatar itse yksin
ajatellut; ja he tulivat kolmannen sävelaiheen myötä, eivätkä he
olleet mukana siinä aiheessa jonka Ilúvatar aluksi antoi, eikä kukaan
ainurista ollut osallinen heidän syntyynsä. Sen tähden
ainur heitä katsellessaan rakastivat heitä sitäkin enemmän
sillä he olivat muuta kuin he itse, vieraita, vapaita, ja he näkivät
heissä uudelleen Ilúvatarin mielen kuvan, ja oppivat vähän enemmän
hänen viisaudestaan joka muuten olisi ollut salattu
ainuriltakin.

Ilúvatarin Lapset ovat haltiat ja ihmiset, Esikoiset ja Seuraajat. Ja
kaikkien Maailman ihmeiden joukosta, sen suurista saleista ja
tiloista, tulipyörien keskeltä, valitsi Ilúvatar heidän asuttavakseen
paikan Ajan Syvyyksistä, lukemattomien tähtien keskeltä. Ja niiden
silmissä, jotka käsittävät vain ainurin mahtavuuden mutta eivät
sitä vaivaa mitä he kaikessa näkevät, nämä asumukset ovat kukaties
mitättömät; mutta yhtä väärin olisi kuvitella ettei Ardan laaksu ole
muuta kuin neulanterävänä taivaisiin kohoavan huipun perusta; yhtä
väärin olisi maailmassa jota ainur yhä muovaava nähdä vain sen
mittaamaton laajuus mutta ei sitä huolta millä he kaiken maailmassa
laativat. Mutta kun ainur olivat nähneet näyssä tämän
asuinsijan ja Ilúvatarin Lasten heräävän siellä, silloin monen
kaikkein mahtavimman ajatukset ja halut kääntyivät siihen seutuun. Ja
Melkor oli heidän johtajansa, niin kuin hän oli alussa suurin
soittavista ainurista. Ja hän oli olevinaan itselleenkin ikään
kuin hän tahtoisi mennä sinne järjestääkseen kaiken Ilúvatarin Lasten
parhaaksi ja hallitakseen kuumat ja kylmät myrskyt jotka hänen
kauttaan olivat syntyneet. Mutta oikeastaan hän halusi alistaa
tahtonsa alle sekä haltiat että ihmiset, sillä hän kadehti lahjoja
jotka Ilúvatar oli luvannut heille antaa; ja hän toivoi itselleen
alamaisia ja palvelijoita ja tahtoi että häntä kutsuttaisiin Herraksi,
ja että hän hallitsisi muiden tahtoa.

Mutta muut ainur katsoivat tätä asuinsijaa Maailman aavojen
keskellä jota haltiat kutsuvat nimellä Arda, maa, ja heidän sydämensä
iloitsi valosta, ja heidän silmänsä näkivät monia värejä ja he
riemuitsivat; mutta meren kohina sai heidät levottomiksi. Ja he
havaitsivat ilman tuulet, ja aineet joista Arda oli tehty, se oli
tehty raudasta ja kivestä ja hopeasta ja kullasta ja monista aineista;
mutta kaikista näistä he ylistivät eniten vettä. Ja eldar
sanovat että vedessä elää yhä Ainurin Soiton kaiku selvempänä kuin
missään muussa mitä maan päällä on; ja monet Ilúvatarin Lapset
kuuntelevat yhä kyltymättä Meren ääniä vaikka eivät tiedä miksi.

Veteen käänsi ajatuksensa se ainu jota haltiat kutsuvat Ulmoksi ja
kaikkein syvimmin perehdytti Ilúvatar hänet soittoon. Mutta ilmoja ja
tuulia on eniten pohtinut Manwë joka on ainurista
ylhäisin. Maan pintaa on ajatellut Aulë jolle Ilúvatar oli antanut
taidot ja tiedot vain hiukan vähäisemmät kuin Melkorille; mutta Aulën
ilo ja ylpeys on tekemisen työssä ja tekemisen tuloksessa, ei niinkään
omistamisessa ja osaamisessa; ja sen tähden hän antaa eikä varastoi ja
on huolta vailla; hän siirtyy aina uuteen työhön.

Ja Ilúvatar puhui Ulmolle ja sanoi: »Etkö näe kuinka Melkor on käynyt
sotaan sinun lääniäsi vastaan tuossa pienessä valtakunnassa Ajan
Syvyydessä? Ankaran ja kohtuuttoman kylmyyden hän ajatteli,mutta ei
hän silti tuhonnut lähteittesi nauneutta eikä kirkkaitten lampiesi
suloa. Katso lunta ja katso pakkasen taitavaa työtä! Pidäkkeettömän
kuumuuden ja tulen Melkor teki, mutta ei hän silti kuivattanut haluasi
eikä sammuttanut meren soitantoa. Katso siis sinä pilvien loistoa ja
korkeutta ja alati vaihtuvaa utua; ja kuuntele kuinka sade lankeaa
Maan päälle! Ja pilvien kautta sinä tulet lähemmäksi Manwëa,
ystävääsi, joka on sinulle rakas.»

Silloin Ulko vastasi: »Totisesti, Vesi on nyt kauniimpi kuin osasin
sydämessäni kuvitella, eikä minun salainen ajatukseni ole keksinyt
lumihiutaletta, eikä minun soittooni kuulunut lankeava sade. Minä
etsin Manwëa, niin hän ja minä laadimme iäti sävelmiä sinun iloksesi!
Ja Manwë ja Ulmo ovat alusta asti olleet liitossa ja ovat kaikessa
uskollisimmin palvelleet Ilúvatarin tarkoitusta.

Mutta Ulmon vielä puhuessa ja kun ainur yhä tuijottivat näkyä
otettiin se heiltä pois ja kätkettiin heidän näkyvistään; ja silloin
he ikään kuin kokivat jotakin uutta, ja se oli Pimeys, jota he eivät
ennen olleet tunteneet muuten kuin ajatuksissa. Mutta näyn kauneus oli
saanut heidät valtaansa ja olevaksi tulevan Maailman synty oli
tenhonnyt heidän mielensä niin että he ajattelivat vain sitä; sillä
tarina oli vajaa ja ajan pyörät pyörivät yhä kun näky otettiin heiltä
pois. Ja toiset ovat sanonnet että näky lakkasi ennen Ihmisten
Valtakunnan täyttymistä ja Esikoisten haipumista; ja siitä johtuu että
vaikka soitto oli kokonainen, valar eivät ole silmin nähneet
Myöhempiä Aikoja eivät Maailman loppua.

Silloin syntyi ainurin keskuudessa levottomuutta; mutta
Ilúvatar kutsui heitä ja sanoi: »Tiedän että mielenne halu on että se
mitä olette nähneet olisi todella, ei vain aivoituksissanne vaan niin
kuin te olette itse ja sittenkin toisin. Siksi minä sanon: Eä! Tulkoon
tämä kaikki Olevaksi! Ja minä lähetän Tyhjyyteen Sammumattoman Liekin
ja se on oleva Maailman sydän ja Maailma on Oleva; ja ne teistä jotka
niin tahtovat, voivat astua sinne alas.» Ja äkkiä ainur näkivät
kaukana valon, kuin pilven jonka keskellä oli liekki; ja he tiesivät
että se ei ollut pelkkä näky, että Ilúvatar oli tehnyt jotakin uutta,
ja se oli Eä, Maailma joka On.

Niin tapahtui että ainurista toiset asustivat yhä Ilúvatarin
kanssa Maailman rajojen tuolla puolen; mutta toiset, näiden joukossa
monet suurimmat ja kauneimmat, heittivät hyvästit Ilúvatarille ja
laskeutuivat Maailmaan. Mutta Ilúvatra asetti ehdon joka oli heidän
rakkautensa vuoksi välttämätön, ja se oli se että heidän mahtinsa
siirtyisi Maailmaan, kuuluisi Maailmaan, jäisi Maailmaan ja olisi
siellä aina kunnes Maailma olisi valmis, niin että he ovat sen elämä
ja se on heidän elämänsä. Ja sen tähden heidän nimensä on
valar, Maailman Mahdit.

Mutta kun valar saapuivat Eäan, hämmästyivät he ensin ja
joutuivat ymmälle, sillä oli kuin ei mitään siinä mitä he olivat
näyssä nähneet olisikaan vielä ja kaikki oli vasta alussaan ja vailla
muotoa, ja oli pimeää. Sillä Suuri Soitto oli ollut vain ajatus joka
kasvoi ja kukoisti Ajattomissa Saleissa, ja Näky oli ollut pelkkä
enne; mutta nyt he olivat saapuneet Aikojen alkuun ja he käsittivät
että Maailma oli vasta ennalta näytetty ja ennalta laulettu ja että
heidän oli se tehtävä todeksi. Ja niin he aloittivat suuren työnsä
mittaamattomissa ja tutkimattomissa autioissa maissa, laskemattomassa
ja unohdetussa ajassa, valmistaakseen Maailman sitä hetkeä varten
jolloin Ajan Syvyydessä, Eän suurten salien sylissä tulisi se hetki ja
se paikka johon Ilúvatarin Lapsen ilmaantuisivat asumaan. Ja tästä
työstä suurimman osan tekivät Manwë ja Aulë ja Ulmo; mutta Melkor oli
myös mukana alusta jsti ja hän sekaantui kaikkeen mitä tehtiin ja
käänsi kaiken minkä voi omien halujensa ja tarkoitustensa suuntaan; ja
suuret tulet hän sytytti. Siksi, kun Maa oli vielä nuori ja liekkiä
täynnä, himoitsi Melkor sitä, ja hän sanoi valarille: »Tämä on
minun oma valtakuntani ja minä nimeän sen itselleni!»

Mutta Manwë oli Melkorin veli Ilúvatarin aivoituksissa ja hänen
kauttaa soi voimakkaimmin toinen sävelaihe jonka Ilúvatar oli
nostattanut Melkorin epäsointua vastaan; ja hän kutsui luokseen monia
sekä suuria että vähäisiä henkiä ja he tulivat alas Ardan kentille ja
auttoivat Manwëa, ettei Melkor estäisi iäksi heidän työtään
toteutumasta, ettei Maa kuihtuisi jo ennen kukkimistaan. Ja Manwë
sanoi Melkorille: »Tätä valtakuntaa et vääryydellä omaksesi ota, sillä
monet muut ovat täällä nähneet vaivaa siinä missä sinä.» Ja Melkorin
ja muiden valarin välille tuli riita; ja sen jälkeen Melkor
vetäytyi ja meni muille maille ja teki siellä mitä tahtoi; mutta hän
ei jättänyt sydämestään ajatusta että Ardan Valtakunta olisi hänen.

Ja valar ottivat itselleen muodon ja vaatteet; ja koska rakkaus
Ilúvatarin Lapsiin oli tuonut heidät maailmaan, ja he vartoivat heitä
tuleviksi, ottivat he muodon sen mukaan mitä he olivat nähneet
Ilúvatarin Näyssä, mutta heidän mahtinsa ja loistonsa oli heistä
itsestään. Ja niin on että heidän muotonsa on lähtöisin enemmän
näkyvän Maailman kuvasta kuin itse Maailmasta; ja eivät he muotoa
tarvitse patsi niin kuin me vaatteita, sillä voimmehan me olla alasti
menettämättä olemustamme. Sen tähden valar saattavat
halutessaan kulkea vaatteetta, eivätkä edes eldar selvästi näe
heitä, vaikka he olisivat läsnä. Mutta kun valar tahtovat
vaatettaa itsensä, ottavat toiset miehisen hahmon ja toiset naisen
hahmon; sillä alusta asti oli heidän luonnossaan se ero, joka saa vain
hahmon tästä valinnasta eikä ole valinnan aikaansaama, aivan kuten
meidän keskuudessamme mies ja nainen osoittavat eronsa asullaan mutta
asu ei sitä eroa tee. Joskus Suuret ottavat hahmon joka on samanlainen
kuin ylhäisimmillä Ilúvatarin Lapsilla mutta joskus he saattavat
pukeutua omiin ajatuksiinsa ja ne saavat mahtavan ja kauhistavan
näkyvän muodon.

Ja valar vetivät luokseen monia seuralaisia joista toiset
olivat vähäisempi ja toiset melkein yhtä mahtavia kuin he itse, ja he
tekivät yhdessä työtä Maan järjestämiseksi ja sekasorron
suitsittamiseksi. Silloin Melkor näki mitä oli tehty ja että
valar kulkivat Maan päällä näkyvinä voimina, Maailman
vaatteissa, ja he olivat ihanat ja loistavat katsella ja autuaita, ja
Maa oli muuttumassa puutarhaksi jossa he saivat iloita, sillä sen
melskeet oli vaimennettu. Silloin paisui hänessä kateus entistä
suuremmaksi; ja hänkin otti näkyvän muodon, mutta hänen luontonsa
vuoksi ja hänessä kytevän pahuuden vuoksi oli muoto musta ja
kauhea. Ja hän laskeutui Ardan päälle voimassa ja vallassa joka oli
suurempi kuin kellään valarista, ja hän oli kuin merestä
nouseva vuori jonka jäinen, savua ja tulta syöksevä huippu peittyy
pilviin; ja Melkorin silmien palo oli kuin liekki joka kuluttaa
kuumuudella ja lävistää jäätävällä kylmällä.

Niin alkoi valarin ensimmäinen taistelu Melkorin kanssa Ardan
hallinnasta; eivätkä haltiat tiedä juuri mitään noista
melskeistä. Sillä se mitä tässä on kerrottu on valarilta
itseltään peräisin, sillä eldalie puhuivat heidän kanssaan
Valinoirin maasta ja he opettivat heitä; mutta paljon eivät
valar koskaan puhuneet sodista joita käytiin ennen haltioiden
tuloa. Mutta eldarin keskuudessa kerrotaan että kaiken aikaa
valar yrittivät Melkorista huolimatta hallita Maata ja
valmistaa sitä Esikoisten tuloa varten; ja he rakensivat maita ja
Melkor tuhosi ne; ja he uursivat laaksoja ja Melkor kohotti ne; ja he
veistivät vuoria ja Melkor kaatoi ne; ja he laskivat sijat merille ja
Melkor läikytti niistä veden; eikä mikään saanut olla rauhassa eikä
kasvaa pitkään, sillä niin kuin valar aina aloittivat työn,
niin tuli Melkor aina sitä purkamaan tai turmelemaan. Mutta heidän
työnsä ei silti mennyt kokonaan hukkaan; ja vaikka heidän tahtonsa ja
tarkoituksensa ei missään työssä täydesti toteutunut, ja kaikki mikä
maailmassa oli sai toisen muodon ja puvun kuin valar olivat
aluksi aikoneet, sittenkin Maailma hitaasti muotoutui ja tuli
lujaksi. Ja niin perustettiin Ilúvatarin Lapsille viimein asuinsija
Ajan Syvyyksiin lukemattomien tähtien keskelle.