Säie: Entropia (oli: Evoluutiosta ja luomisesta)

Edellinen säie: Evoluutiosta ja luomisesta
Seuraava säie: ihmisen alkuperä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Entropia (oli: Evoluutiosta ja luomisesta)
Date: 27 Oct 1997 22:01:13 +0200

Vastaan nyt vaikka en olekkaan vyysikko, erityisesti en termodynaamikko.

h153807 AT cc PISTE tut PISTE fi (Hämäläinen Jaakko) writes:
> Olen kuullut vaitettavan, etta ihminen ei ole voinut "kehittya" (ei
> tarkoita tassa paremmuutta) evoluution seurauksena sattumalta maan
> mohnista, koska se olisi vastoin termodynamiikan lakeja.
>
> : - suljetun systeemin entropia kasvaa (Termodynamiikan toinen
> : pääsääntö) (laki, ilmiön kuvailu)

Tuossa lukee "suljetun systeemin". Ainoa "täydellisesti" suljettu
systeemi maailmankaikkeudessa on ymmärtääkseni maailmankaikkeus itse
(jos sekään nyt sitten on sitä). Muissa tapauksissa on kyse
idealisaatiosta. Maapallolle virtaa energiaa Auringosta ja säteilee
jotakuinkin saman verran pois (se mikä ei sitoudu esim. kemialliseksi
energiaksi).

> : - koska systeemin tila koostuu mikrotiloista joista vain
> : muutamaa voidaan pitää järjestyksenä, epäjärjestykseksi
> : luettavien tilojen määrän ollessa paljon suurempi, on
> : todennäköisempää, että tilanmuutos johtaa suurempaan
> : epäjärjestykseen (ilmiön selitys)

Niin, elämä lienee tämmöinen järjestynyt mikrotila, jolla tuntuu
olevan jännä ominaisuus pienentää sisäistä epäjärjestystään
pumppaamalla sen jonnekin muualle. Fyysikot kutsuvat sitä
ymmärtääkseni avoimeksi epätasapainossa olevaksi termodynaamiseksi
systeemiksi tai jotain, eli energiaa virtaa sisään ja ulos ja eliö
pysyy olemassa vähän niinkuin pyörre kylpyammeen reiässä. Jotkut
määrittelevät elämän kaltaiset systeemit ymmärtääkseni
itseorganisoituneeksi emergentiksi järjestykseksi, eli tuota
järjestystä syntyy tavallaan itsellään.

> Mita tarkoitetaan jarjestyksella?

Itsekin haluaisin kuulla hyvän määritelmän, jonkin joka ei perustu
epämääräisiin esimerkkeihin. Ymmärtääkseni se fysiikassa määritellään
jotenkin suhteessa työhön käytettävissä olevaan energiaan. Itse
asiassa tuntuu että aina vain määritellään epäjärjestys, muttei
järjestystä. Ehkä tässä jutussa on jokin juju. Voisiko joku, kiitos?

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----