USENET News sfnet.keskustelu.evoluutio

Säie: Ihmisten eroista

Seuraava säie: Evoluutio-kasite, once again (Oli: Jaa minä apea apina?)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Ihmisten eroista
Date: 14 May 1997 12:06:21 +0300

Annan tämän esimerkkinä keskustelun alhaisesta tasosta. Kyseiset jutut
tulivat esille meille sivareille annettavilla
tasa-arvo-valistustunneilla. Voin vain kuvitella että peruskoulussa ja
lukiossa opetus on samantasoista.

* Väitettiin, ettei miesten ja naisten, tai eri rotujen välillä ole
      mitään henkisiä eroja, vain fyysisiä.
            Jotenkin tässä keskustelussa huomasi seuraavan yleisen
      ajattelutavan: Ihmiset ovat tasa-arvoisia. Jos he olisivat henkisesti
      erilaisia muutoin kuin kulttuurin vaikutuksesta, he eivät olisi tätä.
      Monet tiedemiehet väittävät, että roduilla tai sukupuolilla on henkisiä
      eroja. Mutta koska me tiedämme jo peruskoulutiedoilla, että ihmiset
      ovat tasa-arvoisia ja eroista puhuminen on rasismia tai sukupuolisyrjintää,
      on tutkijoiden tutkimuksissa jotain vikaa, koska tulos on väärä.
      Kyseiset tutkijat ovat siis vain rasisteja, jotka auktoriteetillään
      yrittävät saada oikeutusta aatteelleen.

* Välillä eräs luennoitsija jopa väitti, etteivät sukupuolihormonit
      (varmaan sitten muutkaan kemikaalit, kuten alkoholi tai LSD) vaikuta
      henkiseen toimintaan mitenkään.

* Väitettiin myös, että kaikki sukupuoliroolit ja seksuaaliset
      taipumukset ovat vain kulttuuripohjaisia. Oletus siis ilmeisesti
      olisi, että jos joukko luonnonvaraisia ihmisiä heitettäisiin
      metsään, he paneskelisivat itseään, samaa sukupuolta, eläimiä,
      puita, jne. ja se että osuisi pillunreikään olisi ihan vain
      hyvä sattuma.

* Annettiin pari lehtiartikkelia ja tehtävä: "Pelkillä koulubiologian
      ja -historian tiedoilla pitäisi vaivatta löytää teksteistä joukko
      alkeellisia virheitä ja epäjohdonmukaisuuksia. Listatkaa mokat"
      - Mielestäni (alan aloittelevana tutkijana) tunnen
            evoluutiobiologian hieman peruskoulutasoa paremmin, enkä löytänyt
            mitään suoranaisia "virheitä". Melko epämääräisiä ilmauksia tosin,
            joita ei noissa lyhyissä artikkeleissa juurikaan perusteltu.

Tämä siis vain esimerkkinä ja otteena yleisistä käsityksistä.

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Ihmisten eroista
Date: 15 May 1997 20:14:24 +0300

"Tapio" <tari AT sip PISTE fi> writes:

> Muistan muuten jostain lukeneeni, että eri ihmisrotujen aivojen
> tilavuudella oli merkittäviä eroja: mustilla 20% pienemmät kuin
> valkoisilla, ja keltaisilla 20% suuremmat kuin valkoisilla (en ole varma
> prosenttiluvuista, mutta paljon se oli). Oliko tuo taas jotain nollatietoa,
> vai onko asia todella näin?

Pitäiskös mun tässä vaiheessa todeta että *hoijaa* kun juuri pääsin
haukkumasta ihmisten huonoa sivistystasoa...
      No, tuolla fyysisten kokojen erolla ei sinällään ole välttämättä
mitään merkitystä. Norsuilla aivot painavat 6kg ja silti ovat ihmiseen
verrattuna suht "tyhmiä". Samoin ihmisillä tuossa asiassa on suht
merkittävää yksilöllistä hajontaa, mutta suuremmat populaatiot ovat
sitten ehkä eri asia. Nuo mainitsemasi kokoeroprosentit sinällään
kyllä ymmärtääkseni korreloivat ihmisten väitettyjen "älykkyys"-erojen
kanssa, eli me Suomalaiset (anteeksi, Arjalaiset) ollaan kaikki täysiä
idiootteja, japsit hivenen älyllisiäkin joskus ja neekerit sitten ovat
ihan mieltä vailla. Mutta pointti lienee: mitäs siitä vaikka näin
joltain kannalta katsottuna olisikin?

--
----

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 21 May 1997 08:50:37 +0300

Jani A Heinonen <jzheinon AT cc PISTE helsinki PISTE fi> writes:

> Sitäpaitsi, eikös neanderthalensiksen ja sapiensin aivokopan tilavuus
> ole suunnilleen sama? Arkeologia lienee kuitenkin osoittanut henkiset
> erot melkoisiksi.

H. sapiensin keskitilavuus on n. 1,6 l, H.N.:n muistaakseni jotain 1,8
l. Epäilen kyllä suuresti, voiko jotain "henkisiä kykyjä" kovinkaan
helpolla mitata arkeologisin keinoin... Arvelisin ainoan
"todistusaineiston" luultavasti koskevan näiden kahden lajin
taipumusta ja kykyä käyttää työkaluja (käsien rakenne), kenties myös
kommunikoida (kurkun rakenne). Kommunikointi tietysti vaikuttaa
informaation siirtymiseen sosiaalisessa yhteisössä ja jälkipolville ja
siten mahdollistaa kulttuurin kehittymisen, joka kenties taas
mahdollistaa korkeamman "älykkyyden", tai ainakin tietomäärän. Mutta
tämä on silti täysin merkityksetöntä arvailua, sillä emme tunteneet
N:n elintapoja juuri yhtään.

--
----