Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Re: Kamerajalka
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Feb 2001 11:39:47 +0200

Minäkin kysyisin mielipidettä, noista yksijaloista. Onko kukaan
kokenut niitä käyttökelpoiseksi käytännön ratkaisuksi, vrt. iso
kolmijalka?

Niillä on enemmän kokoa kokoontyönnettynä kuin pienellä Slikin
kolmijalalla, eivätkä mahdu enää pikkureppuun koko ajan mukana
kulkeviksi. Toisaalta ne ovat nopeampia pikatukia kuin isot
kolmijalat. Toisaalta taas tulee lisäsähläystä, jos tarvitseekin äkkiä
vaihtaa kolmijalkaan. Vaikea pohdinta.

Pituutta näkemälläni malleilla olisi ollut keskimittaiselle henkilölle
sopivan verran, mutkun itselläni on n. 187cm, niin ei ole aivan
riittävä, jotta ei tarvitsisi yhtään kumarrella. Hintaa halvemmalla
näytti olevan n. 400mk + jonkinlainen pää n. 200mk.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 22 Feb 2001 14:18:01 +0200

"Mikko Bergroth" <mikkobergroth AT mibe PISTE pp PISTE fi> writes:
> Kun itse kuvaan suhteelisen paljon maisemaa kinarijärjestelmällä käytän
> syhteellisen säännönmukaisesti oikeaa kolmijalkaa. Kyllä vaikutus kuvan
> laatuun on niin olennainen, että kantamisen vaiva kannattaa. Eri juttu on,
> jos kaukovaelluksella ei pysty ottamaan mukaan.

Jalusta on käyttökelpoinen myös erilaisten nähtävyys-rakennusten
sisäkuvauksessa, mutta monissa paikoissa kolmijalan käyttö on
kiellettyä, tai hankalaa ruuhkan vuoksi.

Metrinen minislikkini stabilisoi käsivaralta kuvattaessakin kameraa
mukavasti, ja lisäksi sen saa pystytettyä tarvittaessa. Sen mataluus
on kuitenkin hankala juttu, jolloin vaihtoehdoksi tulisi iso
kolmijalka. Jotenkin vaan kaipaisi jotain välimuotoratkaisua. Tosin
nuo yksijalatkaan eivät ole niin kovin pitkiä.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Fraktaalipakkaajat - onko ilmaisia
Seuraava säie: Eilinen ilta (19.3.), revontulia etelässä?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]