Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Re: Gallup! -mitä kuvasit viimeksi?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jan 2001 02:40:08 +0200

jan PISTE sandvik AT multi PISTE fi (Jan Sandvik) writes:
> Minkälaisen kuvan otit viimeksi? Mitä kuva esitti,
> miten sen toteutit? Miksi otit sen kuvan?

No ihan ihan viimeinen kuvani oli yöllä salamalla ottamani kuva
likaämpärin tyhjennyksestä. Vesi "jämähti" hauskaksi ämpäristä
virtaavaksi virraksi:

http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2001/01/01130031-half.jpg

Vesi pysähtyi aika hyvin, mutta ei täysin, eli salaman välähdys oli
edelleen liian pitkä. Kenties valotusaikaa olisi saanut käsin
räplättyä vielä hieman lyhyemmäksi.

Mutta yleisemmin, tein viimeksi varjokokeiluja vanhassa ladossa
taskulampun kanssa + pitkiä valotuksia (n. 10-20s):

http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/series/display.cgi/lato.ser?index=1&height=360

Varjoista tuli hieman epätarkkoja, koska taskulamppu ei ole
pistemäinen valolähde. Pitänee kokeilla lisää.

         (replace <at> with @)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jan 2001 18:33:07 +0200

Lassi A Liikkanen<ktk0lali AT kyamk PISTE fi PISTE INVALID> writes:

> Minulla on ollut sellainen käsitys, ettei salaman paloaikaan
> pysty juurikaan vaikuttamaan näissä pikkusalamoissa ja tehoa
> säädetään pikemminkin kirkkaudella, mutta voi olla väärä.

Voi olla. Tuossa kiinteässä salamassa on kolme kirkkaustasoa, mutta en
ole juurikaan tutkinut niiden paloaikoja.

Normaalisti valotusaika salamalla on 1/60s ja olen huomannut, että
lyhentämällä sitä manuaalisesti alkaa kuva himmetä jossain
vaiheessa. Eli luultavasti välähdyksen kesto on pidempi kuin n. 1/500s.

> Tuo oli kanssa aika mielenkiintoinen pätkä. Toimi yllättävän
> hyvin. Miten olet valotusajan määritellyt? Yritys&erehdys?

Niin, digikameralla se on helppoa. Vaikka tais tällä kertaa mennä
suoraan ekalla yrityksellä. Mulla 20s on yläraja, jos ei halua siivota
kuumia pikseleitä pois. (Casio QV-3000, F2.0, n. 100ISO).

         (replace <at> with @)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: NY-Camera ?
Seuraava säie: Kuvia Euroopasta (Canon G1)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]