Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Re: Vs: Bittipimiöharmi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 06 Dec 2000 14:31:45 +0200

JORMA <jpuu AT co PISTE inet PISTE fi> writes:
> Ja vastaus siihen, kuka olen, löytyy osoitteesta
> http://personal.inet.fi/private/jpuu

Tässä joku esittikin kommentteja näistä sivuista. Vaikkei tämä nyt
olekkaan mikään weppisivunsuunnitteluryhmä, niin annanpa silti ajan
kulukseni oman puoliammattilaisnäkemykseni niistä. Minulla ei ole 20
vuotta takana, enkä ole viime vuosina tehnyt asiaa työkseni, mutta
olen sentään Suomen ensimmäisiä (ensimmäinen?) weppisivujen tekijöitä,
eli ajallisesti kokeneempia tuskin montaa löytyy (olen siis myös
varoituksena siitä ettei pitkä kokemus takaa mitään). Ja ennen kaikkea
käyttäjä, mikä lienee oleellisinta.

En tiedä ymmärsinkö oikein, että opetat myös weppisivujen tekemistä,
tai jotain vastaavaa? Toivottavasti ymmärsin väärin. Täytyy kyllä
sanoa, että vaikka varmasti olet valokuvaajana hyvä, ja kenties löytyy
muutakin visuaalista osaamista, niin weppisivujen tekemistä kannattaa
harjoitella melko lailla.

Aloitetaampa alusta. Pääsivulla lukee valtava PUUSA, jonka päälle on
toistettuna sama teksti useaan kertaan (jotain yhteystietoja siinä
lukee). Taidettakaan moinen sähellys ei voi olla, joten en voi tulkita
sivua muuksi kuin rikkinäiseksi sivuksi.

Klikkaampa jotain niistä oudoista riveistä, aukeaa sivu... Jälleen
ilmeisesti rikkinäinen sivu, jolla ei ole mitään tolkkua. Ruudun
halkaisee vaalea pystyraita, jonka päällä on kaksi animoitua giffia,
hyvin epäselviä, koska ovat vaaleaa vaalealla. Keskellä on
mikroskooppisella tekstillä sivun tekijän yhteystiedot. Näyttää
ala-astelaisen ekalta Inttternet web-kotskasivulta. Vasemmassa
laidassa on monivalinta, klikkaampa sitä. Hei, siellähän on jotain
linkin näköisiä. Valitsempa ensimmäisen.

Not Found. Okei, klikkaan tuota CV-kohtaa. Tulee asiallisemman
näköinen sivu. Ylälaidassa on outoja nappeja, joissa lukee värin
nimi. Eivät tee yhtikäs mitään. Sivun tekstit pienehköjä, mutta saa
jotain selvää. Kuvitus täysin pimeää ala-astelaistasoa. Mistäs tosta
sivulta pääsee niille muille sivulle...jaa, pitää peruuttaa,
ok... Valitaan INFO...

Pienenpienellä tekstillä, pseudotaiteellinen roskasivu. Ei
minkäänlaista hierarkiaa, epäselvä kuin mikäkin. Äh, silmiin sattuu,
tulee huono olo. Takaisin... Valitaan WORKS...

Noniin, näyttää paremmalta. Tosin, hyvin sekavaa. Sivulla siellä sun
täällä kuvia. Teksti pienenpientä. No mutta, tuon sivun alla olevat
sivut, kuten lehtii.html on jo ihan nätti. Tekstikin jo vähän isompaa,
vaan edelleen liian pientä ja sekavaa... Äh, takas
päävalikkoon... PICS...

No niin, jo ihan kohtuuselkeä sivu, ainakin noihin muihin
verrattuna. Mikä ihmeen POSTITA-laatikko tuossa nyt on? Eihän siinä
ole edes nimikenttiä. Äh, pelleilyä. Kuvat ovat aivan upeita, enkä
varmasti osaa edes ymmärtää niiden hienoutta riittävästi. Niitä Puusa
sentään osaa ottaa.

Huolimatta muutamasta sivusta jotka eivät olleet aivan oksettavia,
annan yleisarvosanaksi 4.

Kuten varmasti pätee valokuvaajiin, että maailma on täynnä
(minunkaltaisiani) harrastelijoita, jotka kuvittelevat kykenevänsä
ottamaan hyviä kuvia tuosta noin vaan, on maailma myös täynnä
uusavuttomia uusmedialeiskapettereitä, jotka kuvittelevat ymmärtävänsä
jotain tuosta mediasta. Tulos on toisinaan säälittävän näköistä, mistä
on eläviä todisteita ympäri maailman. Karmeinta on se, että he
toisinaan pitävät roskaansa hienona taiteena, ja valittavat sitten kun
kukaan ei "ymmärrä" tuosta epäselvästä ja hankalakäyttöisestä roskasta
mitään.

Jatkakaa.

Ps. Itse en väitä olevani uusmedian ammattilainen enää
nykyään. Omatkin weppisivuni ovat osittain 7 vuotta vanhat, jostain
linemode:n (se oli se eka weppibrowseri) ajoilta, joten niitä ei saa
paljoa haukkua. ;-)

Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Dec 2000 00:52:51 +0200

JORMA <jpuu AT co PISTE inet PISTE fi> writes:
> OK...te voititte tai ryhmä voitti , yksi mies ei jaksa tätä
> kamppailua valokuvan puolesta kymmeniä vihollisia vastaan. Vaikka
> olen parkkiintunut työssäni journalistina,niin yllättävän pahalta
> tuntuvat kymmenet hyökkäykset minua, ei viestiäni valokuvauksen
> kriisistä, -kohtaan.

Jos koit antamani rehellisen arvosteluni "hyökkäyksenä" sinua kohtaan,
niin voinet ehkä paremmin ymmärtää miltä joistain valokuvauksen
harrastajista voi tuntua sinun arvostellessasi heidän kuviaan
kovasanaisesti. Jotkut ymmärtävät ko. tyylisen palautteen, jotkut
loukkaantuvat siitä, minusta usein ehkä liiankin helpolla. Ehkä
kannattaisi ottaa huomioon että eri ihmiset reagoivat eri lailla ja
siksi kannattaa viestiä varovaisemmin (ihan niinkuin itse tätä neuvoa
noudattaisin). Mutta toivottavasti sentään itse osaat suhtautua
itseesi kohdistuvaan kritiikkiin yhtä ymmärtäväisesti kuin mitä odotat
muilta omasta kritiikistäsi.

Arvostan toki valokuvaustaitoasi, tietämystäsi ja antamiasi
arvosteluja, kuten varmasti muutkin täällä. Jos valokuvaus on
mielestäsi kriisissä, niin pidän lausuntoasi toki suuressa arvossa,
olet sentään tässä ryhmässä niitä harvoja joilla on hyvää
asiantuntemusta alalla.

> PS 1 virheettömämpää koodia on www.puusa.net sivuilla, mutta siellä
> on valitettavasti myös ottamiani valokuvia.

Paljon paremmat sivut, noihin toisiin sivuihin (suoraan sanottuna
paskaan) verrattuna. Tekevät tosin edelleen liikaa oletuksia käyttäjän
näytön koosta, eivätkä edes yhtenäisesti - jotkut sivut ovat koko
ruudun leveitä mikä on ihan hyväkin, jotkut taas pieniä länttejä
vasemmassa reunassa. Tekstin jäsentely sivuille tekee näistäkin
sivuista epäselviä. Selkeä jäsentely olisi hierarkisesti otsikoitu,
jossa henkilön ei tarvitse lukea tasakokoista tekstiä tietääkseen
mistä se kertoo. Sentään näillä sivuilla on tuo yläpalkki, joka
selventää juttua jo paljon. Eri kielet mieluiten eri sivuille
(selaimet tukevat tätä koskevaa automatiikkaakin). Lisäksi, mitä
ihmeen tolkkua on eri sivuilla olevassa epämääräisessä (redundantissa)
"viestilomakkeessa", jossa ei suoraan anneta tarvittavia
yhteystietokenttiä? Redundanssin lisäksi sen selitystekstit tuntuvat
vaihtelevan hieman. Karkea luokitukseni pysyy kyllä silti edelleen
samana: paskaa.

Edellinen säie: (Digi)kamerat pakkasella.
Seuraava säie: Kuvakasa -> html sivu thumbnaileilla? (unix)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]