Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Ala-ikäisten kuvaaminen
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Nov 2000 19:06:02 +0200

Jokin aikaa sitten ryhmässä keskusteltiin luvan pyytämisestä
kuvattavilta. Kysyisin nyt ala-ikäisistä otettujen kuvien
julkaisemisesta lehdessä. Onko ala-ikäisillä oikeus antaa lupa
kuvaamiseen, ilman vanhempien lupaa? Mikä on tällöin ikäraja?

Ilmeisesti luvan kysyminen on kuitenkin kuvaajan vastuulla.

Kirjoitan artikkelia lehteen ja tarvitsen siihen muutaman
valokuvan. Eräs tuttuni suostui malliksi lavastettuihin tilannekuviin,
mutta ongelmana on, että hän on 16-vuotias. Tarvitsenko luvan hänen
vanhemmiltaan? Olisi ikävä jos näin olisi, sillä he eivät luultavasti
antaisi lupaa uskonnollisista syistä johtuen. Ja ei, kyse ei ole
pornokuvista tai lähellekään vastaavasta.

Luultavasti kuvaaminen kuitenkin lienee laillista jos henkilöä ei voi
helposti tunnistaa kuvasta? Vai?

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Re: Ala-ikäisten kuvaaminen
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Nov 2000 02:03:38 +0200

"Reijo Riikonen" <reijo PISTE riikonen AT pp PISTE phnet PISTE fi> writes:
> Jos kyseessä on vartavasten järjestetty kuvaustilanne (vaikka vain
> kahvin kaataminen kuppiin) ja ilmeinen keikkahomma, niin lapsi on mallin
> työssä. Eikä se sovi lapselle ilman vanhempien lupaa. Ja silloinkin on
> syytä olla tarkkana.

Jeps, näin olen päätellyt. Kyse onkin nyt tuosta ikärajasta, että onko
se 16 vai 18?

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: manipulointia
Seuraava säie: (Digi)kamerat pakkasella.
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]