Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Re: (digi)valokuvauksen sietämätön vaikeus.
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 Jun 2000 00:26:50 +0300

"Juha Hartikainen" <nospam AT for PISTE me> writes:
> Näemmä tuollainen sisäänrakennettu salama on liki käyttökelvoton, koska
> ihmisten+esineiden taakse jää aina ikäviä varjoja.

Ei ne varjot niinkään, mutta se kammottava valon jakautumien.

> Kokeilin kuvata ilman salamaa sisällä (huoneenvalossa) joka
> onnistuu, mutta suljinaika(liekkö oikea termi) kasvaa niin suureksi
> (jopa 0.5sekuntia) että vapaalla kädellä (ainakaan minun) ei saa
> tarkkoja kuvia, ei sitten millään. Jalusta tuonee ongelmaan edes
> jonkinlaista apua.

Kahdeksasosasekuntti menee käsivaralta vielä ihan hyvin, neljäsosakin
onnistuu jos on jotain vartalotukea.

Itselläni on tuollainen Slikin n.40cm->120cm minijalusta (hinta
100-200mk), joka kulkee kivasti kassissa ja tukee kätevästi
tarvittaessa. Se auttaa myös käsivaralta kuvaamista, koska pitkä varsi
stabilisoi kameraa, samalla lailla kuin jousipyssyn stabilisaattorit.

Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 Jun 2000 18:34:29 +0300

"Heikki Malkki" <heikki PISTE malkki AT EI PISTE MAINOKSIA PISTE symecon PISTE inet PISTE fi> writes:
> Varsinaisen valaistuksen voit hoitaa irrallisella tehokkaalla
> salamalla, jossa on orjakenno. Kameran omaa salamaa käytetään
> tällöin vain täytesalamana ja varsinaisen salaman liipaisuun.

Huom! Tavalliset orjasalamat eivät välttämättä käy digikameroihin!

Joidenkin digikameroiden salama kun tekee nopeasti kaksi väläytystä
(eri asia kuin punasilmäisyyden poisto), jossa ensimmäsellä tehdään
valotusmittaukset. Tavallinen orjasalama välähtää tällöin vain
ensimmäisellä välähdyksellä, ei varsinaisella valotusvälähdyksellä,
eli sillä toisella. Digikameroille tarkoitetuissa orjasalamissa on
säätö, välähtääkö salama ensimmäisellä vai toisella välähdyksellä.

(Punasilmäisyyden poistoa ei joka tapauksessa tarvita jos välähdys on
epäsuora, esimerkiksi katon kautta.)

Edellinen säie: Digikamera: Canon, Fuji vai Sony?
Seuraava säie: Pitkän matkan kuvausta
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]