Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
Subject: Re: Digikameraa hankkimassa
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 May 2000 11:43:42 +0300

"Pentti Sairanen" <pentti PISTE sairanen AT dlc PISTE fi> writes:
> Canon ja Casio ovat näiden testikuvien perusteella tässä hintaluokassa (n.
> 6.500 mk) löytämäni huiput.

Niinhän se on, S-20 ja QV-3000. Myös CoolPix 990 ja joku muukin kuuluu
samaan sarjaan. Itse ostin juuri QV-3000:n, jonka pitkän harkinnan
jälkeen totesin itselleni noita muita paremmaksi. Hinta saksasta
4700mk + postikulut 120mk. Myös verkkovirtalähteen hankintaa
suosittelen, 150mk. NiMH-Akut Biltemasta 40mk/4kpl, akkulaturi 120mk.

S20:ssä on muutama ongelma. Siinä on muistaakseni hieman pimeämpi
linssi (Casiossa F2.0) ja huonompi optinen zuumi (x2 vs x3). Pisin
valotusaikakin on lyhy, taisi olla vain pari sekunttia (vs QV-3000:n
60s), jolla esim. seuraava kuva olisi jäänyt ottamatta:
         http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2000/04/04290036-half.JPG
QV-3000:sta taas puuttuu kaikenlaista oleellista, kuten ulkoisen
salaman liitäntä, jne. Myöskään Linux-ajureita ei ole, vaikkakaan
Canonin kameroistakaan en tiedä.

Kääntyvälinssinen kamera, esim. CoolPix 990 olisi myös ihan
hyvä. Vaikka TFT-näyttökin on päivänvalossa lähes mahdoton käyttää, on
se tosiaan _vain_ lähes mahdoton käyttää. Eli kyllä siitä jotain
näkee. Kääntyvä linssi auttaa aivan hel-ve-tis-ti hyvien kuvakulmien
saamisessa. Varsinkin QV-3000:ssa on sen LCD-näytön kuvakulma aivan
onneton. Sivusuunnassa näkökenttä on laaja, mutta ei pystysuunnassa,
mikä olisi juuri oleellisinta.

> Canonin tarkkuus on vielä hitusen Casiota parempi.

Jeps, QV-3000:n kuvat maksimiresolla ovat aavistuksen utuisempia,
joten todellinen vaakaresoluutio on ehkä vain n. 1800 (vs 2048)
pikseliä. Myös kromaattinen aberraatio on aavistuksen verran suurempi,
mutta silti aika olematon.

> Canon tuottaa hieman sinertäviä kun taas Casio punertavia kuvia.

Kenties. Minusta QV-3000:n kuvat ovat olleet väreiltään kyllä aivan
täydellisiä. Usein digikamerakuvat ovat liian sinisiä ja kontrasti on
liian voimakas. QV-3000 poikkeaa edukseen juuri näiden
suhteen. Kts. esim. toistaiseksi ainoa verkossa oleva sarjani:
            http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/series/display.cgi/aurajoki.ser
(laitan tässä joku päivä tuon vähän isommilla kuvilla)

> Sävyt eivät kuitenkaan ole kuvankäsittelyohjelmille mikään ongelma.
> Molemmat käyttävät Compact Flash-korttia, ja tukevat MicroDrivea
> (340 Mb tallennuskapasiteetti!). Casio QV-3000Pluss:aan kyseinen
> draivi kuuluu vakiona (Jenkeissä yhdistelmän hinta näyttää olevan
> 1000 taalan paikkeilla).

Hinta Saksasta 2700mk.

> No huonoa molemmissa kameroissa on, ettei
> niihin voi kytkeä lisäsalamaa. Casion plussana on 3 x optinen zoomi
> Canonin 2 x:sta vastaan. Ainakin potretteja kuvaavalle ominaisuus
> saattaa painaa Casion vaakakuppia. Casio käyttää Canonin optiikkaa.

x3 zuumi on hyvä asia. Samoin QV-3000:n digizoomi on tehty "fiksusti",
eli digizoomilla se vain croppaa siitä parhaan resoluution kuvasta
keskiosan, eli se on hyvä rajaustyökalu. Varsinkin jos kuvaa paljon
1024x768-resolla (joka säästää muistia), se on ihan hyvä. Eli se
"digizoomi" ei siis koskaan suurenna pikseleitä, kuten joissain
kameroissa.

> Canon on selvästi Casiota pienempi ja täten mukavampi pitää
> pienessäkin taskussa.

QV-3000 on todellakin helvetin suuri, varmaan tuplasti S20:n
tilavuuksinen, vaikka massa ei olekkaan kovin paljon suurempi.

> Casiosta löytyy lisäksi lyhyen AVI-videon tallennusmahdollisuus sekä
> 9-ruudun panoraamaohjelma.

Panoraamaohjelmaa olen kerran kokeillut:
            http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/turku/mypano.jpg
Toimi suht hyvin, enkä tuossa käyttänyt edes jalustaa.

> No, kaikenlaista himppavimpaahan löytyy yhdestä sun toisesta
> kamerasta. Kodakilla voi kuulemma pelata pelejäkin.

Jossain Kodakin kamerassa tais olla ohjelmointikieli, en muista oliko
S20. Se olisi _erittäin_ hyvä asia, jos se on avoin ja hyvä.

> Näyttäisi kuitenkin siltä, että näkemäni ja lukemani perusteella valitsisin
> Casio QV-3000EX tai Plussan (Jos sitä on saatavilla).

Tämän valinnan tein itsekin. Tosin Linux-ajureiden puute on aika suuri
ongelma. Vähitellen alkaa ns. vituttamaan koneen buuttaileminen muutama
kerta päivässä.

Newsgroups: sfnet.harrastus.valokuvaus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 May 2000 23:01:19 +0300

Juha Tretjakov <Juha PISTE Tretjakov AT hut PISTE fi---this_space_for_rent> writes:

> Kenties siedettävä, mutta kyllä siitä kolme saumaa näkyy selvästi
> etsimättä. Panoraamakuvan pitäisi pystyä parempaan:

Tjoo. Tuo oli tosiaan ilman jalustaa käsivaralta (noin
lähietäisyydeltä se taitaa aiheuttaa jo ongelmia), ja saumontakin meni
tosiaan hieman hutaisemalla. Pienennettynä se "riittää".

Casion panoraamaohjelma kuitenkin vaikutti ihan hyvältä ja toimi jopa
Linuxissakin Winen alla oikein hyvin, vaikkei ehkä kauhean
jouheasti.

Winen alla muuten Casion RS-siirto-ohjelmakin toimii muuten, mutta
RS-linjan asetukset, tms. eivät ilmeisesti mene oikein. Uudemmalla
Wine-versiolla kamera menee infrapuna-lähetystilaan, kun ohjelmaa
yrittää käyttää...

Tämä myös viittaisi siihen, että QV-3000:tta saisi kenties ohjattua
aika hyvin RS-portin kautta, tyyliin QV-8000. Pitäs vaan se protokolla
saada selville.

> Tuo on Olympus C-2020Z:lla eilen otettu vähän pehmeä, mutta
> järkyttävän iso maisemakuva Helsingin kauneimmasta näkymästä...
> Kaurakeksi sille, joka löytää kuvasta saumoja.

Tjuu eipä näkynyt ei.

Edellinen säie: Digikameraa ostamassa vinkkejä/suosituksi kaivataan
Seuraava säie: Mistä halvimmalla Casio QV-3000 Plus?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]