Newsgroups: sfnet.harrastus.astronomia
Subject: Re: Kuukuvat
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 13 Feb 2001 13:20:32 +0200

"Urpo Hietala" <urpo PISTE hietala AT dlc PISTE fi> writes:
> Olen laittanut uusia digitalikameralla kaukoputken läpi otettuja kuvia
> kuusta kotisivulleni os. http://www.dlc.fi/~uhieta/kuu.htm
> kuvia on pienennetty alkuperäisestä koosta sekä tarkennettu terävämmäksi.

Aikas hiton hyvin onnistuneita. Itsekin yritin samaa viime
perjantaina, mutta oli vähän hankalaa kun kamerani (Casio QV-3000
digikamera) objektiivilinssin halkaisija (n. 28mm) oli suurempi kuin
käyttämäni okulaarin. Muutenkaan en oikein saanut työnnettyä
objektiivia aivan riittävän ''lähelle'' okulaaria, vaikka työnsinkin
sen aivan kiinni. Pienempiobjektiivisella kameralla tai jollain
jätteokulaarilla ehkä onnistuisi paremmin.

Huono lopputulokseni (puoleen pienennettynä):

            http://magi.yok.utu.fi/~magi/kuvia/2001/02/02090020-half.jpg

Filmikameralla taas ei oikein viitsi kuvata tähtikuvia, tai oikeastaan
mitään muutakaan, ennen kuin saa hankituksi hyvän
nega/diaskannerin. Kehittämöiden paperivedokset tuntuvat menevän
n. 100% persiilleen, skannaus on hankalaa, ja diakuvat ovat muuten
hankalia.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: marssin ilmakehä
Seuraava säie: Mir:n tuholle ihailijoita
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]