Newsgroups: sfnet.harrastus.astronomia
Subject: Re: Mustien aukkojen haihtuminen vs aikavääristymä - _ paradoksi
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jun 2000 23:10:03 +0300

"=?iso-8859-1?B?UGFhdm8gVuRpc+RuZW4=?=" <paavo PISTE vaisanen AT pp1 PISTE inet PISTE fi> writes:
> Eräässä sepustuksessa kerrottiin että mustaan aukkoon putoava materia hajoaa
> tietyssä nopeudessa.

Tietyssä kiihtyvyydessä ja yleensäkin vuorovesivoimien
vaikutuksesta. Nopeudella ei ole merkitystä. Ja hajoaminen voi
tapahtua vasta sisäpuolella, jos aukko on iso.

> "Ensimmäisen kerran astoronomian historiassa voitiin seurata valon
> etenemistä avaruudessa" (lähdettä en muista)

Vaan mitähän on mahtanut tarkoittaa. Toimittaja ilmaissut jotain aikas
epäselvästi. ;-)

> Miksi puhutaan käsitteestä musta-aukko, jos sieltä karkaa erilaista säteilyä?

Sieltä ei karkaa säteilyä, mutta energiaa kylläkin, _mikäli_ Hawkingin
teoria pitää paikkaansa. Musta aukko on suht kuvaava nimitys.

> Kerran radiopakinassa muuan astronomi kertoi, "Kun musta-aukko on kerännyt
> materiaa Mount Everestin verran, se räjähtää"

Pakinoissa kerrotaan vähän kaikenlaista.

> Hawking kirjoittaa virheestä tulevan satoja metrejä

Kuten jo sanoin.

Edellinen säie: Mustien aukkojen haihtuminen vs aikavääristymä -paradoksi
Seuraava säie: Miksi tähdistöjä nimetään ?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]