Newsgroups: sfnet.harrastus.astronomia
Subject: Re: Vs: Aurinko, kaasua ?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 16 May 2000 11:05:37 +0300

"Vesa Petäys" <vesa PISTE petays AT pp PISTE inet PISTE fi> writes:

> ... ja myös itse supernovaräjähdyksessä!

Nimenomaan juuri siellä. Muutoin niitä ei synny.

> Edelleen kepeästi harrastuspohjalta arvelisin, että Auringon sisuksessa
> tapahtuu erittäin väkivaltaisia reaktioita ja energiaa virtaa valtavalla
> voimalla ulospäin. Auringon keskusta ei ole sellainen leppoisa paikka,
> jossa eri aineet voisivat rauhassa asettua kerroksiksi tiheyksiensä
> mukaiseen järjestykseen. Lähempänä pintaa Auringossa on sitten
> konvektiosoluja, jotka tehokkaasti sekoittavat pintaosien ainesta.

Auringon pinnalla tosiaan tapahtuu konvektiota, mutta kuulemani mukaan
sisäosissa sitä ei tapahtuisi. Energian virtaus olisi siten vain
fotonien siirtymistä ulospäin (silleen hitaasti pomppimalla).

Newsgroups: sfnet.harrastus.astronomia
Subject: Re: Vs: Vs: Aurinko, kaasua ?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 17 May 2000 14:42:18 +0300

> Onko tämä kommentti nyt käsitettävä niin, että haluat tukea tämän stringin
> aloittaneen Paavo Väisäsen käsitystä, että Auringolla on rauta-nikkeli-ydin
> ja että Auringon sisäosissa ovat atomiytimet järjestäytyneet kerroksiksi
> alenevan tiheyden mukaiseen järjestykseen

En tiedä miten se olisi käsitettävä. Tuolla lailla auringosta jotain
tietävä fysiikan dosentti (vaikkakaan ei erityisesti tähtitieteilijä)
minulle kertoi asiasta keskusteltaessa. Näemmä myös Tähtitieteen
perusteissa asia kerrotaan myös samalla lailla. Ko. fyysikko kertoi
myös, että auringossa eri aineet eivät olisi kerrostuneet, vaan
jakautuneet tasaisesti.

Ymmärtääkseni jonkinlaista kerrostumista tapahtuisi tähtien
myöhemmissä kehitysvaiheissa, ainakin raskailla tähdillä
(kts. Tähtitieteen perusteet).

Auringon ja tähtien rakennetta koskevat teoriat eivät vielä liene
aivan lopullisesti lukkoon lyötyjä, joten ehkä tähänkin asiaan voisi
vielä tulla korjauksia.

Itse, joka en asiaa paljoakaan tunne, en pitäisi edes selvänä että
raskaat atomit välttämättä selviävät hajoamatta Auringon ytimessä. En
myöskään ymmärrä miksei kerrostumista voisi tapahtua ja sinällään
sekin kuullostaa ihan loogiselta. Kun en siis tunne perusteita
suuntaan tai toiseen.

Newsgroups: sfnet.harrastus.astronomia
Subject: Re: Vs: Vs: Vs: Aurinko, kaasua ?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 May 2000 09:58:51 +0300

"Vesa Petäys" <vesa PISTE petays AT pp PISTE inet PISTE fi> writes:
> Marko Grönroos <magi AT iki PISTE fi> kirjoitti

> stringin
> rauta-nikkeli-ydin

> Olen yllättynyt. Ilmeisesti nuo sivut ovat minulta jääneet lukematta.

Hmm, toivottavasti ymmärsit oikein viittaukseni "tuolla lailla", jolla
en viitannut ym. kerrostumistulkintaasi. Sananmuotoni oli ehkä
epäselvä, äh.

Minulla on vain vanha painos Tähtitieteen perusteista, joka kertoo
(sivu 306, Luku 12.3):

            ''keskiosa on radiatiivinen ja ulko-osa konvektiivinen. Koska
            keskiosat ovat radiatiivisessa tasapainossa, ei aineen
            sekoittumista tapahdu. Ulko-osat sen sijaan sekoittuvat, mutta
            siellä ei tapahdu ydinreaktioita. Vety vähenee nopeimmin aivan
            keskustassa. Sen vuoksi keskusosien kemiallinen koostumus muuttuu
            siten, että vedyn määrä on pienimmillään ja heliumin suurimmillaan
            tähden keskipisteessä.

            Kun vedyn määrä ytimessä vähenee, liikkuu tähti HR-diagrammissa
            hitaasti löspäin aluksen melkein pääsarjan suuntaisesti. Sen
            kirkkaus ja lämpötila siis nousevat jonkin verran, mutta säde ei
            muutu. Tähden kehityskäyrä kääntyy vähitellen oikealle, kun vedyn
            palaminen ytimessä lähestyy loppuaan. Vedyn loputtua ydin sisältää
            lähes yksinomaan heliumia. Palaminen jatkuu ytimen ulkoreunalla
            olevassa paksussa kuoressa, joka siirtyy hitaasti ulospäin
            kasvattaen heliumytimen massaa. ...''

Kirjassa ei kerrota millä perusteella näin olisi, eikä siinä ole
lähdeviitteitä. Kirjassa mainitaan myös, että jotkin Aurinkoa koskevat
teoriat perustuvat teoreettisiin aurinkomalleihin, joiden ennusteet
ovat joiltain osin ristiriidassa havaintojen kanssa. Mikään ei siis
tosiaan ole varmaa, vaikkakin kenties perusteltua.

Vähittäinen kerrostuminen alkaa kuitenkin näyttää vähitellen täysin
selvältä, sillä jos kaasu ei sekoitu ja kovin palaminen tapahtuu
ytimessä, ei helium pääse sieltä poiskaan. Kirja ei kuitenkaan
mainitse mitään siitä, mikä on Auringon tilanne juuri tällä hetkellä,
eli onko keskusta jo nyt yksinomaan heliumia.

Lisäksi kerrotaan, että Aurinkoa paljon kevyemmät tähdet ovat täysin
konvektiivisia, eli aineet sekoittuvat voimakkaasti. Raskailla
tähdillä taas ydin on konvektiivinen, pintakerros radiatiivinen. Nämä
erot johtavat erilaiseen palamisvauhtiin, yms. Jättiläistähdet
kerrostuvat viimeisinä vaiheinaan erittäin voimakkaasti ja niillä
tosiaan on valtava rautaydin. Kts. sivu 309.

Nyt kun tästä aiheesta tuli härkänen, otin myös Britannican käteen,
jossa asia on näemmä selitetty vastaavasti:

            The geologic record of the Earth and Moon reveals that the Sun has
            been shining at least four billion years. Considerable hydrogen
            has been converted to helium in the core, where the burning is
            most rapid. The helium remains there, where it absorbs radiation
            more readily than hydrogen. This raises the central temperature
            and increases the brightness. Model calculations conclude that the
            Sun becomes 10 percent brighter every billion years; hence it must
            now be at least 40 percent brighter than at the time of planet
            formation. This would produce an increase in the Earth's
            temperature, but no such effect appears in the fossil
            record. There may be compensating thermostatic effects in the
            atmosphere of the Earth, such as the greenhouse effect and
            cloudiness. The increase in solar brightness can be expected to
            continue as the hydrogen in the core is depleted and the region of
            nuclear burning moves outward. At least as important for the
            future of the Earth is the fact that tidal friction will slow down
            the Earth's rotation until, in four billion years, its rotation
            will match that of the Moon, turning once in 30 of our present
            days.

            The evolution of the Sun should continue on the same path as that
            taken by most stars. As the core hydrogen is used up, the nuclear
            burning will take place in a growing shell surrounding the
            exhausted core. The star will continue to grow brighter, and when
            the burning approaches the surface, the Sun will enter the red
            giant phase, producing an enormous shell that may extend as far as
            Venus or even the Earth. Fortunately, unlike more massive stars
            that have already reached this state, billions of years will pass
            before this catastrophe occurs.

Lainaus sivulta:
http://www.britannica.com/bcom/eb/article/0/0,5716,118794+3+110144,00.html

jossa asiaa on käsitelty varsin laajasti.

Edellinen säie: 5.5. konjunktiosta lisätietoja
Seuraava säie: CME auringosta, kohta näkyy värejä :-)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]