USENET News sfnet.harrastus.astronomia

Säie: Ikikurrentti www-tähtikartta

Seuraava säie: Tähtikuvaus digitaalikameralla ... Olympus C-2xxx?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.harrastus.astronomia
From: magi AT magi PISTE slip PISTE utu PISTE fi (Marko Gronroos)
Subject: Ikikurrentti www-tähtikartta
Date: Thu, 18 Jan 1996 23:11:24 GMT

      Turun Ursan sivuilla on nyt käytettävissä Suomen eka ajantasainen
tähtikartta. Kartta näyttää paitsi tähdet, myös Auringon, Kuun ja
planeetat. Planetaarisista kohteista on saatavilla myös
tekstimuotoinen kuvaus.
      Turun Ursan kotisivu on:
http://www.utu.fi/org/yhd/ursa
, ja tuon tähtikartan lokaattori on
http://www.utu.fi/org/yhd/ursa/astro.cgi

Karttaohjelmalle voi antaa myös lukuisia parametreja, kuten
- näyttömoodi (allsky/horizontal)
- tähtilähde (kirkkaat tähdet: n.270 tähteä / pieni SAO: 15000 tähteä(
- katselijan paikka (latitudi, longitudi)
- päiväys ja aika
- joitakin näyttöoptioita
- kieli (suomi/englanti)
, lisää tulenee jossain vaiheessa.
      Optioiden antamiseksi olen äkkiä kyhännyt kasaan jonkinlaisen
lomakkeen, joka on käytettävissä osoitteessa:
http://www.utu.fi/org/yhd/ursa/astroimage.html

Itse ohjelman, AstroImage (paremman nimen saa keksiä) heittänen
esim. ftp.funet.fi:lle jahka saan jonkinlaisen distribuutiopaketin
kasaan (lähipäivinä). Huom! En toimita ohjelmista sorsia (koska kukaan
ei kuitenkaan saisi niitä käännettyä kohtuullisella vaivalla), vaan
vain binäärit seuraaville järjestelmille:
- Linux (i586 ja yhteensopivat)
- Sun/Sparc Solaris (2.4 ja yhteensopivat)
- Sun/Sparc SunOS (5.5 ja yhteensopivat)
      , toivomuksia saa esittää, vaikkakin kääntömahdollisuuteni ovat
suhteellisen rajoitetut em. järjestelmiin.

----
-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 27 A 9, 20540 Turku, Finland, Tel#+358-21-373337