From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Fedora Core 2 suomeksi
Date: 16 May 2004 22:48:06 +0300

Eero Volotinen <eero AT jlug PISTE fi PISTE remove> writes:

> Sellaisille jotka ei osaa englantia ja aloittelijoille.

Kysymys saattaisi olla selkeämpi, jos kysyttäisiin: "Miksi kirjoja
suomennetaan? Miksi on yhä suomenkielisiä lehtiä ja TV-ohjelmia? Miksi
Suomessa ylipäätään käytetään vielä suomea?"

Tietenkin se on niille välttämätöntä, jotka eivät englantia puhu.
Mutta kyllä ainakin itse, vaikka suht hyvin englantia mielestäni
osaankin, luen esimerkiksi romaaneja suomeksi paljon nopeammin.
Suomennetuissa käyttöliittymissäkin on jotain "mukavaa", kunhan niihin
tottuu.

Käyttöliittymissä on tietysti se, että jos niitä on pitkään käyttänyt
englanniksi, voi suomenkielinen ATK-terminologia olla vierasta, joten
siihen sitten suhtaudutaan vihamielisesti.

Ja onhan sillä englannin osaamisella aina kiva eriarvoistaa muita. ;-)

Edellinen säie: OpenOfficen käynnistyminen?
Seuraava säie: OPH ja kuntaliitto tukevat Microsoftia
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]

Marko Grönroos (magi@iki.fi).