From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Suositteletteko Linuxia?
Date: 15 Apr 2004 17:48:52 +0300

tjauhiai AT cc PISTE helsinki PISTE fi (Tommi Jauhiainen) writes:
> Applix Officea olen käyttänyt vuosia (nyt muistaakseni versio 5.0) ja on
> huomattavasti muita officeja kevyempi. Lukee M$-formaatteja. Onpi
> kaupallinen mutta halpa.

Muistelen myös että Applix oli varsin kevyt ja (silloisen) MS Officen
kanssa suht yhteensopiva. Firma vaan taisi lopettaa tuotteen tuossa
parisen vuotta sitten, Sunin julkaistua OpenOfficen GPL:änä.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 15 Apr 2004 17:58:14 +0300

Tommi Tervo <teve AT vituttaa PISTE njet PISTE invalid> writes:

> Niin, eipä sitä paluuta ole noihin kökköihin wysiwygeihin, kun on vähän
> latexia päässyt koittaan.

LaTeXille ja WYSIWYGille on käyttönsä. LaTeX on aivan ehdoton, kun
pitää tehdä standardimuotoista kirjatekstiä ilman kummempia säätöjä,
ja varsinkin jos teksti on vähänkään matemaattista.

Mutta jos haluaa vähänkin säätää jotain yksityiskohtia, menee kyllä
helposti tuntikausia. Siis ihan perusjuttuihin, kuinka vaikka
sisennetään kappaletta sentin verran (itse käytin moisen
selvittämiseen aikoinaan kaksi tuntia -- koirakirjan kanssa).

Ja LateXia ei kyllä kannata vääntää raakana vaan käyttää
LyXiä. Vähänkään monimutkaisemmista kaavoista ja muotoiluista
(esim. taulukot) tulee muutoin käsittämätöntä sotkua. Myös
kirjoittaminen on mielettömästi nopeampaa kun oppii oleellisimmat
näppäimistökomennot.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 15 Apr 2004 18:11:13 +0300

Tommi Tervo <teve AT vituttaa PISTE njet PISTE invalid> writes:
> In article <2Y8fc.95036$s9 PISTE 74247 AT amsnews02 PISTE chello PISTE com>, Kallio Meri wrote:
> Tuolla muistimäärällä ei openofficea linuxissa pyöritellä. Joku keveämpi
> office saattaisi toimia, mutta niiden yhteensopivuus on yleensä melko
> heikko M$-ohviisin kanssa. Eli ilman muistilisäystä en suosittele (256Mt
> melkein minimi).

Ainakin OpenOfficen järjestelmävaatimusten mukaan tuo 64MB pitäisi
riittää sekä Linuxissa että Windowsissa. En tosin ole kokeillut. Ja
jos Wordin käynnistykseen menee 30s, ei siitä kovin paljoa huonommaksi
voi mennä.

Aikoinaan kyllä käytin StarOfficea (raskaampi kuin OO) 96MB:lla ja
KDE:lla ja toimihan se. Tosin KDE:kin on paisunut niistä ajoista.

Eli ongelmaksi voi muodostua, että tuo 64MB saattaa olla perus-X:n
kanssa mitattu ja joku KDE tai Gnome vievät myös aika paljon.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: Avoimen lähdekoodin suomentamista /
Seuraava säie: Tärkeä OpenOffice-tiedosto katosi
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]