From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Avoimen lähdekoodin suomentamista /
Date: 15 Apr 2004 02:51:24 +0300

Jos olet kiinnostunut edistämään Linuxin ja muiden avoimen lähdekoodin
ohjelmistojen käyttöönottoa Suomessa, kannattaa kokeilla
kielenkäännösprojekteihin osallistumista.

Suomenkielisyydellä on erittäin suuri merkitys peruskäyttäjille, jotka
ovat yritysten ja erityisesti julkisten organisaatioiden
peruskäyttäjäkunta, ja tietysti tärkeä kotikäyttäjien ryhmä.

Lisäksi käännöstyö on kiva ja opettavainen harrastus.

Tärkeimmät käännösprojektit ovat:

      - KDE-työpöytäympäristö (http://kde-fi.org/)
      - Gnome-työpöytäympäristö (http://gnome-fi.org/)
      - OpenOffice.org (http://fi.openoffice.org/)
      - Linux-jakelupaketit
            * Mandrake Linux, Debian GNU/Linux, Fedora, ...
      - Translation Project
            * sekalaisia GNU-ohjelmia ja järjestelmätyökaluja
      - Sekalaiset yksittäiset ohjelmat

Olemme avanneet juuri lokalisointiportaalin, joka toimii
tulevaisuudessa keskeisenä ponnahduslautana eri projekteihin ja
samalla käännösryhmien kansallisen yhteistyön alustana:

               http://www.lokalisointi.org/

Mukana käännösryhmien välisessä kansallisessa yhteistyössä on
useimmista oleellisista käännösryhmistä. Portaalissa ylläpidetään
mm. yhteistä sanakirjaa.

Oleellisin keskustelu tapahtuu tällä hetkellä IrcNetin
#Lokalisointi-kanavalla. (Postituslistat ovat toistaiseksi
muutosprosessin alla.)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Avoimen lähdekoodin suomentamista /
Date: 16 Apr 2004 09:44:38 +0300

Ari Makela <hauva AT lagavulin PISTE sappho PISTE net> writes:
> Minä en irkkaa, joten satunnaisen irkkiserverin satunnainen kanava ei
> sano minulle yhtään mitään. Google ei löytänyt riittävän vähällä vaivalla
> mitään järkevää sanalla ircnet, joka olisi lisäksi vastannut porttiin 6667,
> joten voi minun puolestani olla.

Eipä tuo ircin käyttö nyt mikään välttämättömyys ole, kunhan se nyt
toimii yhtenä yhteistyövälineenä tärkeimpien käännösryhmien välillä.

Eri käännösprojekteihin saa yhteyden sähköpostitsekin niiden
kotisivuilta. On myös käännösprojekteja, kuten Mandrake tai Mozilla,
joilla ei ole edustusta yhteistoiminnassamme, mutta joiden toimintaan
voi osallistua ihan ottamalla sähköpostitse yhteyttä.

Edellinen säie: OO 1.1 ja Soikko toimimaan?
Seuraava säie: Suositteletteko Linuxia?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]