From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: OpenOfficen otsikkonumerointi?
Date: 02 Nov 2003 19:07:07 +0200

espresso <espresso AT pannu PISTE fi PISTE invalid> writes:
> Olen tapellut jo pari vuotta tuon OOo:n otsikkonumeroinnin logiikan
> kanssa,

Et ole ainoa joka on tuskastellut sen numeroinnin kanssa. Se on
todellakin varsin kryptinen, vaikkakin periaatteessa aika
ilmaisuvoimainen.

Otsikkonumerointi asetetaan valikosta
Työkalut/Jäsennysnumerointi. Jäsennysnumeroinnin tasoihin voi siellä
liittää jonkin tyylin.

Otsikkonumerointia EI tule tehdä liittämällä otsikkotyyliin
numerointityyliä tyylin numerointiasetuksista. Silloin jutut menevät
päin mäkeä.

Itselläni suurena kysymyksenä on, miten tehdä
Liite/Appendix-numerointi, joka alkaisi "Liite A", "Liite
B". Liitteethän ovat rakenteellisesti lukuja ja ne pitäisi saada
hakemistoon sellaisina. Vaikea. Hyvin vaikea.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 04 Nov 2003 13:14:23 +0200

Ilpo PISTE kuivanen AT spammiton PISTE stadia PISTE fi PISTE invalid (Ilpo Kuivanen) writes:
> Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että OO on käytettävyydessään noin 10
> vuotta muita Office-tuotteita jäljessä.

No MS Officen käytettävyys ei ole muuttunut mihinkään 10:een vuoteen. ;-)
Aika samanahan sen käyttöliittymä on pysynyt.

Mutta OOo:n käytettävyysongelma on tietysti aivan tosi. OOo kärsii
erityisesti näppäimistötuen puutteesta, vaikka siihen onkin tullut
tässä 1.1:ssä parannuksia, parantuneen esteettömyystuen myötä. MS
Wordissä on edelleen etuna esimerkiksi fontin ja tyylin valintaan
pääseminen näppäimistöltä yhdellä näppäinyhdistelmällä. Tämä on
ainakin itselleni oleellisin. No, oppiihan tuota OOo:n valintatapaakin
käyttämään, mutta on se kankeampi.

Tuo numerointi on tosiaan pienoinen katastrofi. Myös kenttien,
ristiviitteiden ja sisällysluettelojen käsittely on hieman
monimutkaista.

Asiaan tietysti vaikuttaa vielä se, että MS Office on aina
"käytettävämpi" kuin OpenOffice tai mikä tahansa muu, koska sen
käyttöliittymästä on muodostunut yleinen standardi. Kaikki poikkeava
on vähemmän käytettävää. Mutta tietenkään tässä ei ole koko totuus.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 05 Nov 2003 18:45:35 +0200

Ilpo PISTE kuivanen AT spammiton PISTE stadia PISTE fi PISTE invalid (Ilpo Kuivanen) writes:
> Hyvä esimerkki surkeudesta on juuri tuo otsikkotasojen numerointi, joka on
> täydellisen idioottimaisesti toteutettu.

On se periaatteessa looginen jahka sen ymmärtää... Mutta joo, on se
turhan hämäävä. Pitäisi motkottaa, mut...

> Monet asiat on ripoteltu pitkin ohjelmaa, joten erilaisten asioiden
> löytäminen vie aikaa.

Tuo taas lienee ihan sama mitä ohjelmaa käyttää. Tietenkin, jos olet
käyttänyt yhtä ohjelmaa, ja toisessa ne ovat eri paikassa, menee aikaa
löytää eri asioita.

> Lisäksi siinä on päällä kaiken maailman automaatioita, jotka pitää
> ottaa pois.

Taisin viimeksi Wordiä käyttäessäni tuskastella tuntikaupalla sen
kanssa, että se koko ajan "sekoitti tyylit". Lopulta selvisi, että
kyseessä ei ollutkaan bugi, vaan että tyyleissä oli automaattinen
päivitys päällä.

> Noiden lisäksi omien näppäinoikopolkujen tekeminen ei taida onnistua
> ollenkaan. Kun on tottunut siihen, että otsikkotyylit ovat jonkun
> pikanäppäimen takana, niin on paljon mukavampi työskennellä, kun nämä ovat
> paikoillaan.

Minustakin tuossa Word on helpompi. OO:ssa saa tyylivalikon aukeamaan
oletuksena Ctrl+F10:llä; itse olen bindannut sen Ctrl+Y:hyn. Hieman
hidaskäyttöinen valikko, mutta siihenkin tottuu ja siitä saa samalla
päästyä tyylien muokkaukseen (jota käyttää aika usein) ja eri
tyylityyppejä voi hallita samasta ikkunasta.

Olikos Wordissä muuten kappaletyylien lisäksi merkki-, numerointi-,
sivu- ja kehystyylit? Ja piirtämisessä grafiikkatyyli? (Perhanan
Grafikobjektvorlagen...)

> Sormien nostaminen näppikseltä sen takia, että pitää sohia jonnekin
> hiirellä, on aina hidasta. Samoin se, että pitää kaivaa joku valikko
> esiin ja sieltä sitten valita.

Jeps. En tosin sanoisi, että MS Office on tuossa sen parempi muuten
kuin juuri tyyli- ja fonttivalinnassa. Mikkisofti on kuulemma
muutenkin mennyt tuossa aika lailla huonompaan
suuntaan. Valitettavasti nuorempi Linux-sukupolvikin on niin
hiiriorjia, ettei osaa tehdä kunnollisia näppisliittymiä
GUI-sovelluksiin.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 05 Nov 2003 18:47:40 +0200

Ilpo PISTE kuivanen AT spammiton PISTE stadia PISTE fi PISTE invalid (Ilpo Kuivanen) writes:
> Enpä ole kokeillut, pystyyko OO:ssa tekemään numeroidun tyylin siten, että
> numerointi jatkuu seuraavasta vapaasta vaikka välissä on muita tyylejä.
> Word ei tähän kykene, AmiPro kykeni.

No viimeksi kokeillessani en saanut kytkettyä tuota ominaisuutta
*pois*. En vieläkään ole keksinyt ratkaisua. No, ehkä asiakirjassani
oli jotain outoa.

Edellinen säie: OO v1.1 ja Soikko
Seuraava säie: OpenOffice ja doc-tiedostojen kuvat
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]