From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Subject: Re: Turun paperi
Date: 08 Jun 2003 21:44:55 +0300

Asmo Koskinen <asmo PISTE koskinen AT asmokoskinen PISTE net> writes:
> Turun II paperi on julkistettu, 14.5.2003:
>
> http://www.turku.fi/tieto/selvitys14052003.pdf

Vilkaisin nopeasti. Sinällään voisi sanoa, etteivät suositukset olleet
aivan selvästi johdettuja kokeilussa ilmeinneistä seikoista. Testeissä
oli ilmennyt, että käyttäjillä ei ollut käytännössä mitään ongelmia
Windowsin kanssa, mutta monilla oli valtavasti ongelmia Linuxin
kanssa. Monet selvästi sanoivat, että vaihto Linuxiin oli selvästi
takapakkia. Ja sitten raportin lopussa suositellaan Linuxia parempana
vaihtoehtona.

Tietysti pointtina varmaankin on, että tälläiset ongelmat olivat
pitkälti odotettavissa, koska järjestelmän vaihtaminen aiheuttaa
ongelmia ja paikalliset konfiguraatiot hakevat paikkaansa, vaikka itse
järjestelmässä ei vikaa olisikaan. Ympäristössä on kuitenkin käytetty
Windowsia yli 10 vuotta, joten enimmät konfigurointitaistelut on jo
ehditty taistella vuosien varrella.

Se kohta hieman kiinnitti huomiota, että Linuxit ovat "jumiutuneet"
monta kertaa enemmän kuin Windowsit. Omaan kokemukseeni perustuen tämä
ei ole mitenkään epätavallista. Linuxissa ei jonkin prosessin tarvitse
kovin kummoisesti pillastua niin se vetää koko koneen tukkoon ja noita
joskus pillastuvia ohjelmia on jonkin verran. Käytännössä pitääkin
olla loadimittari saatavilla ja osata tappaa prosesseja. Tämä on
minusta varsin ikävä asia.

Voisi myös kuvitella, että sovellusten ongelmat, kuten ihan pelkästään
etteivät Linuxin weppiselaimet toimi kaikilla sivuilla, aiheuttaa
käyttäjissä suunnattomasti närää. Fläshit toimivat satunnaisesti,
javat eivät lainkaan, directorit eivät lainkaan, useimmat
videostreamit eivät lainkaan. OpenOfficessakin on edelleen sen verran
pahoja ongelmia, etten lainkaan ihmettele ärtymystä. Puhumattakaan
että Konqueror on tiedostomanagerina edelleen 10 vuotta Windowsin
tiedostonhallintaa jäljessä. Periaatteessa useimmat ominaisuudet
löytyvät, mutta ne eivät yleensä toimi.

Tavallaan yllättävää oli myös joidenkin laitosten selvä yleinen
vihamielisyys Linuxia kohtaan. Piintyneitä Microsoft-uskovaisiakin
lienee liikkeellä paljon.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 09 Jun 2003 13:18:57 +0300

-- =-=-=

Teemu Rytilahti <tpr AT d5k PISTE net> writes:

> Muita asioita en halunnut kommentoida, mutta t~m~ pisti silm~~n. Minun
> mielest~ni Konqueror on 10~ vuotta windossin explorer.exe~ edell~.
>
> Ja lis~ksi mietitytt~~ se, ett~ mitk~ ominaisuudet eiv~t toimi?

-- =-=-=

Pahoja käytettävyysongelmia. Ex-työssä hämmästyin kuinka näppärästi
ihmiset tekivät tiedostonhallintaa Windowsin "resurssinhallinnalla"
vai miksi sitä kutsutaan, ihan näppäimistöltä. Muutama piirre, mihin
nyt äkkiseltään (minuutissa) kokeillessa törmäsin:

   - Winissä siirtyminen ikkunan osien välillä tab:illa toimii
   sujuvasti. Konqussa tabi toimii aivan käsittämättömällä
   tavalla. Nytkin kun kokeilen, en pääse sillä lainkaan
   puunäkymään. ...ohos, avattuani hiirellä puunäkymästä kohdan toiminta
   muuttui ja nyt pääsenkin tabilla puunäkymään. Tabilla pääsee
   pomppimaan ihmejärjestyksessä eri osien välillä, mutta osa kohdista
   on "näkymättömiä", joten päästäkseni samaan kohtaan takaisin joudun
   painamaan sitä 11 kertaa.

   - Puunäkymässä kursorinäppäimillä liikkuminen tuntuu hitaalta.

   - Jos siirryn hakemistoon, joka on puunäkymän ulkopuolella, puunäkymä
   pitää edelleen kotihakemistoa juurenaan.

   - Näppämistöltä valitseminen ei historiallisesti ole toiminut
   kunnolla. Tässä KDE 3.1.2:ssa valinta tuntuu pysyvän jo suht
   stabiilisti, eikä häviä silloin tällöin käsittämättömästi, kuten se
   vielä 3.1.0:ssa teki. Valintaa ei saa poistettua esc:illä, vaan
   ctrl-u:lla. Mikä ihmeen näppäin sellainenkin on?

   - O-ho, lan-browsaus vaatii lisa:n, mitenkäs se käynnistetään...
         Komentoriviltä? Kas, vaatii rootin... Okei no nyt.
         (Töissä kun käytin Konqun sambaselausta, sain sen muutamassa
            tunnissa konffattua, mutta senkin jälkeen se kaatuili vähän
            väliä. Mummokin osaa selata verkkoa Windowsissa.)

No ehkä "10 vuotta jäljessä" on hieman liioittelua. Mutta kyllä se
tässä 3.1.2:ssa tosiaan taas vähän sujuvammin toimii.

Kritisointi on joka tapauksessa kivaa, kun mikään ei koskaan toimi. ;-)

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

-- =-=-=--

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 09 Jun 2003 13:30:08 +0300

Petri Suvila <petris AT iki PISTE roskaa PISTE fi> writes:

> Nämä ominaisuudet ovatkin työnteon kannalta hyvinkin merkitseviä.

Riippuu työstä.

Joka tapauksessa ihmiset käyttävät koneitaan myös muuhun kuin tiukasti
työjuttuihin, eikä tuollainen ole omiaan nostamaan mieltä.

> Ratkaisu tähän oikeastaan kuuluu, että kun järjestelmätoimittajaa
> valitaan, niin palvelua ostava taho huolehtii sopimusteitse, että hommat
> toimivat.

Ei se nyt ihan noin mene, koska perusjuttujenkin korjauttaminen
palveluna nostaa niitä kokonaiskustannuksia, joita järjestelmän
(Linux) valinnalla nimenomaan on pyritty karsimaan.

Päätöstilanne Linuxiin siirtymisestä on usein sen verran
kiikun-kaakun, ettei ongelmia ja puheita korjausten ostamisesta
todellakaan haluta esittää muutenkin skeptisille päättäjille.

Minusta Linuxin ongelmien vähättely on ikävä asia, varsinkin jos se
estää kehitystä.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 09 Jun 2003 13:36:12 +0300

Ari Makela <hauva AT lagavulin PISTE sappho PISTE net> writes:

> Flash ja java toimivat täällä hyvin. En todellakaan ole huomannut
> ongelmia tässä suhteessa.

Sitten olet aika onnellinen. Eihän fläshiä ja javaa edes tule
esimerkiksi Red Hatin ja useiden muiden distrojen mukana.

Fläshin saa asennettua aika helposti, mutta sekään ei toimi aina
kunnolla. Lisäksi erittäin monet fläsh-sivustot kuvittelevat ettei
fläshiä ole asennettu ja kieltäytyvät toimimasta.

Javan asennus taas...nojoo, en ole muutamaan vuoteen saanut sitä
toimimaan. Pakettinakaan sitä ei tunnu löytyvän kovin helposti ja
toimivuus on mitä on.

> Öh? En tunnista sanaa.

Macrowave Director, Fläshin isoveli.

> Tarvitaanko todella? Moniin muihin vapaisiin ohjelmiin saa tukea, eikö
> sitten OpenOfficeen?

Mitä on tuki? Käyttö-opastusta? Ei sellaisella tee mitään jos softa
oikeasti ei toimi.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 09 Jun 2003 14:52:22 +0300

> Yhden symlinkin tekeminen on vaikeaa? Ei kai sentään? On sitten tietysti
> eri asia, jos appletit on tehty luottaen Microsoftin epästandardeihin
> laajennoksiin.

Meinaat että vaikkapa...RH 9:ssä saa Javan toimimaan
Konqussa/Mozillassa yhdellä symlinkillä? Kerro toki niin kokeilen
heti.

> Ei vaan sitä, että ohjelmistotoimittajan tai kolmannen osapuolen kanssa
> tehdään tukisopimus, jossa luvataan, että asia foo saadaan tehtyä.

Vaikea kuvitella että kovinkaan halvalla&heppoisella tukisopimuksella
saisi korjattua kaikkia oleellisia ongelmia, jos vaikkapa
OpenOfficesta täytyy korjata muutama merkittävä bugi. Vaikea uskoa
että kovinkaan monesta firmasta Suomessa edes löytyisi osaamista
tuollaisiin.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 09 Jun 2003 15:23:17 +0300

-- =-=-=

Ari Makela <hauva AT lagavulin PISTE sappho PISTE net> writes:

> No mene selaimesi plugins-hakemistoon ja sano jotain tällaista:
>
> ln -s /opt/java2/jre/plugin/i386/ns610/tarvittavat.so:t .
>
> Olikohan noita kaksi? En muista, mutta muuta kuin symlinkit ei tosiaan
> tarvitse tehdä.

Kysymykseni oli tavallaan sarkastinen, sillä RH 9:ssä ei tule Javaa
mukana. Taino, lukuunottamatta sitä jotain täysin vapaata versiota,
mutta sitä ei laskettane. Sunin tai Ibarin jre:tä ei tule. Jeps, tämä
on minustakin aivan täysin käsittämättömän käsittämätöntä.

> Ja miten StarOffice tai SOT-Office ovat tässä parempia? Tai MS Office,
> et sinä käytännössä voi yhdellekään noista firmoista mennä sanomaan,
> että "hei, tässä on bugi, me ei voida tehdä töitä sen takia, korjatkaa
> se" ja olla varma että se korjataan heti.

Eivät ne olekkaan parempia, mutta MS Office:n bugisuustaso on vieläkin
aivan toista luokkaa kuin OpenOfficen.

Eli kyse on nyt pitkälti siitä, kuinka hyvin ne toimivat sellaisenaan,
ei siitä millaisiksi ne voi saada jos maksaa
-- =-=-=

~~~.

-- =-=-=

> Miksi sen tuen muuten pitää olla Suomesta? Kuvittelisin, että moneen
> asiaan ei saa Suomesta uskottavaa tukea.

Joops, on tietysti totta, että sen voinee ostaa ulkomailtakin. Ja
varmasti Sun myy Suomessakin palveluja, kunhan hinnasta sovitaan.

> Pointti siis oli se, että softan foo kaupalliset johdannaiset eivät
> välttämättä ole parempi vaihtoehto kuin foo tuen kannalta.

Joo eivät varmaankaan sen kannalta. Ehkä jopa huonompia, kun tukea voi
usein saada vain yhdeltä toimittajalta. Mutta kyse onkin myös tuosta
tuen määrän ja laadun tarpeesta.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 11 Jun 2003 21:46:14 +0300

jaska <joj PISTE pois AT ta PISTE netti PISTE fi> writes:

> Mitä oikein höpiset??! - Piti oikein varmistaa, mutta kyllä mulla on
> suoraan asennuksen jäljiltä sekä Flash että Java 1.4.1, etc...

Eli valitsemassasi distrossa oli nuo, onneksi olkoon.

Kuten yllä sanoin, Fläshiä ja Javaa ei tule monien distrojen,
erityisesti Red Hatin mukana.

Ja silloinkin kun olen Javan asentanut erikseen, eivät appletit ole
yleensä joimineet järin hyvin. Joskus '97 kyllä toimivat vielä oikein
hyvin Netscape 4.x:n alla, eli sinällään kehitys on ollut hieman
outoon suuntaan.

> Taidat olla kokeillut jo(i)tain vanhempaa versiota - tai sitten et
> osaa edes automaattista asennusta, jossa ei juuri muuta kysellä kuin
> pääkäyttäjän salasa ...

Red Hat 9. Siinä ei tosiaan tule noita mukana. Voit olla uskomatta.

> Höpö, höpö taas!

Mikähän nyt taas on höpöhöpöä?

Luulen vähän, että sellainen tuki, joka vaikkapa korjaisi -Officesta
kaikki haluamani bugit ja ongelmat, maksaisi aika lailla...

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.atk.linux
Date: 11 Jun 2003 22:00:32 +0300

Jani Markkanen <djp AT mpoli PISTE fi> writes:

> Sen sijaan mummokin osaa asentaa Windowsin ja siihen verkko-
> palvelut eikä siihen menee muutamia tunteja aikaa. Ennenkaikkea
> tuohon ei tarvita root-tunnusta, mikä tekee Windowsin myös
> tietoturvaltaan aivan ylivertaiseksi Linuxiin nähden.
>
> Tuotako tarkoitit?

Jeps.

Kysymyksesi oli oletettavasti sarkastinen (kuten vastauksenikin),
mutta eihän tuo verkkoselaus ole sellainen tietoturmakysymys jossa
tarvittaisiin rootin salasanaa mihinkään. Eikä tarvitsekkaan, sen
jälkeen kun tuo lisa-palvelin on käynnissä. Kyse onkin vain siitä,
miksi ihmeessä käyttäjän pitää käynnistää tuollainen, roottina,
käsin. Varmasti fiksummankin tavan olisi voinut keksiä.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: RedHat9 & lokaalien asennus
Seuraava säie: Linux hidastaa verkkoa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]